اخبار بروجردویژه ها

روستای لک‌لک‌های بروجرد جذابیتی برای گردشگران

روزهای بروجرد- حالا دیگر بیش از ۵۰ سال از اقامت لک لک ها در روستای کپر جودکی بروجرد که روستایی در نزدیکی تالاب بیشه دالان است، می گذرد، مسن ترهای روستا تا جایی که بخاطر دارند لک لک ها را در همسایگی خود دیده اند.

ایرنا: لک لک هایی که تا قبل از زلزله سال ۸۴ بروجرد، بیشتر بر پشت بام خانه های نسبتا بلند خانه داشتند و بعد از ویرانی های زلزله که بیشترین آسیب را به خانه های روستایی وارد آورد؛ آنها هم متاثر از این حادثه طبیعی شدند و از آن پس، آشیانه هایشان را بر فراز تیرهای بتنی برق ساختند.

لک لک ها ساکنان ثابت روستای کپرجودکی هستند و اهالی روستا هم حضور و بودن آنها را سال هاست که پذیرفته اند. کوچک ترها و کودکان هم از زمانی که چشم بازکرده اند بیگانه با این لک لک ها نبوده اند و بارها همین لک لک های آرام، موضوع انشای شان بوده است.

امتداد کوچه و خیابان های روستا را که می گیری بر بالای هر تیر بتنی برق ، می توانی آشیانه های بزرگ لک لک ها را مشاهده کرد و تصویری که شمایل این روستا را نسبت به روستاهای دیگر متفاوت می کند همین همزیستی و پذیرش ساکنین محلی با لک لک ها است. تفاوتی که باعث شده است گردشگرانی از سایر نقاط راهی این روستا شوند و حال و هوایی متفاوت را مشاهده کنند.

روستای کپر جودکی از توابع بخش شیروان بروجرد در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی این شهرستان واقع شده و به دلیل همجواری با تالاب بیشه دالان، لک لک ها در این روستا لانه سازی کرده اند با رسیدن روزهای میانی ماه اسفند لک لک های بیشتری راهی این روستا می شوند.

حالا سال هاست که روستای کپر جودکی در نزدیکی تالاب بیشه دالان بروجرد به واسطه وجود لک لک‌ها به یک ظرفیت گردشگری تبدیل شده است، رفتار خوب اهالی روستا باعث شده لک‌لک ها اینجا را خانه امن خود بدانند، در اوایل بهار بیش از ۲۰۰ لک لک روی تیرهای برق این روستا زندگی از سر می گیرند.

اهالی روستا؛ از مسن تر ها گرفته تا کودکان همواره خود را در همسایگی با لک لک ها دیده اند، آنها را نماد صلح و آرامش و برکت می دانند و همین تصور زیبا از این پرندگان مهاجر دوستی مردم با آنها را بیشتر کرده است.

مردم روستا زلزله سال ۸۴ بروجرد را خوب به یاد دارند زلزله ای که بخش های زیادی از خانه های روستایی آسیب دید و لک لک ها از این زلزله در امان نبودند و آشیانه های شان را که بر ساختمان های بلندتر روستا ساخته بودند ویران شد و بعد از آن نه تنها مهاجرت از روستا را انتخاب نکردند بلکه فکر بهتری به ذهنشان رسید و بعد از آن آشیانه های خود را بر بالای تیرهای بتنی برق بنا نهادند.

بنا بر گفته عضو شورای روستا روستای کپر جودکی با یکصد خانوار و ۴۰۰ نفر جمعیت جز بخش شیروان بروجرد و با شهر بروجرد ۱۰ کیلومتر فاصله دارد، نزدیکی روستا با تالاب باعث شده پرندگان مهاجر و بومی از این روستا عبور کنند.

جعفر کرمی‌پور می گوید: حدود ۱۶ جفت لک لک در روستا ماندگار هستند، اما در اوایل بهار شاهد حضور بیش از ۲۰۰ لک لک روی تیرهای برق هستیم، سال گذشته که تعدادی از آشیانه های لک لک ها بر اثر وزش باد خراب شده بود، ۱۰ لانه فلزی برای لک لک ساخته شد و با همکاری اداره برق با استفاده از بالابر آشیانه ها نصب شدند.

عضو شورای روستا می گوید: جابجایی ترانس برق برای پیشگیری از آسیب های احتمالی برق گرفتگی لک لک ها از دیگر اقداماتی بود که با همکاری اداره برق انجام شد.

روستای لکل لک ها ظرفیتی در گردشگری روستایی

سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد با بیان اینکه تعداد پنج روستا با ظرفیت سرمایه گذاری بخش خصوصی برای معرفی به عنوان روستاهای هدف گردشگری در بروجرد وجود دارد گفت: این روستاها شامل منطقه ونایی، دهکرد، آق‌بلاغ، کوشکی و ملمی جان است اما روستای کپر جودکی هم از ظرفیت های گردشگری قابل توجهی برخوردار است بطوری که گردشگرانی، دیدن این روستا را به عنوان مقصدی برای گردشگری انتخاب می کنند.

کامران حسینی افزود: روستای کپر جودکی در بروجرد که به روستای لک لک ها معروف است از ظرفیت های مناسبی برخوردار است و قابلیت سرمایه گذاری در حوزه گردشگری روستایی را دارد.

روستای لک‌لک‌های بروجرد جذابیتی برای گردشگران

وی در خصوص روستاهای با قابلیت هدف گردشگری در بروجرد اضافه کرد: کنار زیرساخت های گردشگری که در این مناطق وجود دارد باید تاسیسات هم ایجاد کرد، تا شرایط اسکان و اقامت گردشگر در این مناطق فراهم شود.

وی افزود: زیرساخت های گردشگری بنا بر شرایط طبیعی و وجود آثار تاریخی شاخص به عنوان منطقه هدف گردشگری مشخص می شود اما خدمات گردشگری بر عهده دستگاه های دولتی نیست سرمایه گذار متقاضی می تواند با در نظر گرفتن منطقه گردشگری مورد نظر سرمایه گذاری کند و بعنوان یک منبع درامد و توسعه گردشگری از نظر اقتصادی باعث پویایی و رشد در آن مناطق شود.

سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد یادآور شد: بروجرد از گذشته در یک دشت حاصلخیز قرار داشته که پیرامون آن روستاهای پرتعدادی وجود داشته است با توجه به اینکه از آب کافی برخوردار بوده اند و شرایط اسکان را داشته اند امروزه نیز از زیرساخت های مطلوبی از نظر گردشگری برخوردار هستند.

با گذری در روستای معروف به روستای لک لک ها ، می توان مشاهده کرد که ؛ تقریبا بیشتر کوچه‌های روستا سنگ فرش‌ هستند و سطل‌های زباله هم تقریبا در همه کوچه‌ها نصب شده است . این روستا از آب و برق و گاز برخوردار است و راه دسترسی به آن آسفالت است اما فراتر از اینها ، مردم مهمان نواز این روستا هستند که دهها سال ، همسایگی لک لک ها را دارند و به ورود گردشگرانی که به ذوق دیدن لک لک ها می آیند عادت دارند و حضور غریبه ها را بخوبی می پذیرند و این را می توان در رفتار و کلام پرمهرشان به خوبی مشاهده کرد.

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close