اخبار جهان

انتخابات در بزرگترین کشور مسلمان جهان، بزرگترین و پیچیده ترین انتخابات

روزهای بروجرد- این هفته بزرگترین کشور مسلمان جهان، بزرگترین و پیچیده ترین انتخابات جهان را برگزار می کند.

خبرگزاری رویترز گزارش داد این هفته در روز ۱۷ آوریل ده ها (۲۸ فروردین) میلیون اندونزیایی در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در بزرگترین کشور مسلمان و چهارمین کشور پرجمعیت جهان با بیش از ۲۶۰ میلیون نفر در وسعت گسترده ۱۷ هزار جزیره شرکت می کنند.

به گزارش جماران، این نخستین سالی است که هر دو انتخابات در این کشور در یک روز برگزار می شود.

اگرچه «جوکو ویدودو» رئیس جمهور کنونی – و تاجر مبلمان سابق که در ابتدا فعالیت سیاسی خود را به عنوان شهردار یک شهر کوچک آغاز کرد – در مبارزه سیاسی علیه رقیب دیرین خود  «پرابوو سوبیانتو» ژنرال بازنشسته، در نظرسنجی های مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری پیشتاز است اما به نظر می رسد در صورتی که ویدودو در این انتخابات پیروز واقعی میدان باشد و موفق به ورود به دور دوم و نهایی ریاست جمهوری خود شود، احتمالا اقدامات گسترده و ویژه ای را برای توسعه اصلاحات سیاسی، حقوقی و اقتصادی برای اندونزی انجام نخواهد داد.

در هر صورت نتیجه این انتخابات اوضاع اقتصادی این کشور را به هم خواهد ریخت. برخی تحلیلگران می گویند پیروزی غیرمنتظره سوبیانتو موجب رکود مختصر در بازارهای اندونزیخواهد شد. در حالی که به گفته «کوین او رورکه» تحلیلگر هفته نامه اندونزیایی «اصلاحات»، «در یک سناریوی دیگر در صورت پیروزی ویدودو، اعتراضات گسترده ای آغاز خواهد شد که می تواند موجب بروز تنش و فشار بر ارز این کشور شود.»

برخلاف این نگرانی ها، این امید نیز وجود دارد که نسل جدیدی از سیاستمداران خارج از گردونه سیاسی کنونی درصدد باشند تا راه ویدودو را برای تداوم اصلاحات در بخش های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی آن گونه که وی در دور اول ریاست جمهوری اش شروع کرد، ادامه دهند.

آینده اندونزی به این موضوع بستگی دارد که برنده انتخابات به چه میزان از آرای خود درایجاد اصلاحات مورد نیاز در سیستم دموکراسی معیوب این کشور استفاده کند.

طبق گزارش های رسانه ای برگرفته از تحقیقات مراکز افکارسنجی مختلف، ویدودو در ۹ نظرسنجی که در ماه های اخیر در مورد رقابت های انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۹ برگزار شده از رقیب خود جلوتر بوده است.

در مجموع ویدودو رئیس جمهور کنونی در این نظرسنجی ها ۵۴ درصد آرای اندونزیایی ها و سوبیانتو ۳۳ درصد آرا را به خود اختصاص داده اند. 

با این وجود عرصه انتخابات در کشورهای مختلف جهان با ناشناخته های بسیاری همراه است و این مردم اندونزی هستند که پیروز اصلی این میدان را هفته آینده تعیین می کنند، تا رئیس جمهور جدید زمامداری ۵ سال آتی این کشور را برعهده داشته باشد.

ویدودو «معروف امین» یکی از بانفوذترین رهبران مذهبی در این کشور را به عنوان معاون خود در انتخابات آتی ریاست جمهوری معرفی کرده است. معروف امین رهبر نهضت العلما، بزرگترین سازمان اسلامی و رئیس شورای علمای اندونزی است.

پرابوو سوبیانتو رقیب ۶۷ ساله و دیرین جووکوی ژنرال بازنشسته از ارتش این کشور است.

وی رقیب ویدودو در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۴ نیز بود که در این رقابت های پرهزینه نیز مغلوب شد.

میلیون ها اندونزیایی در بزرگ ترین انتخابات مستقیم ریاست جمهوری جهان رئیس جمهور خود را در یک فرایند انتخاباتی برمی گزینند تا وی نیز بزرگترین کابینه جهان را تشکیل دهد. 

طبق گزارش این کمیسیون، ۱۹۳ میلیون نفر از ۲۶۰ میلیون نفر جمعیت اندونزی را جامعه انتخاباتی دارای حق رای تشکیل می دهند که قرار است با حضور در ۸۰۰ هزار پایگاه انتخاباتی در سراسر ۱۷ هزار جزیره این کشور به رئیس جمهور آتی و معاون وی رای دهند.

برای نخستین بار در تاریخ اندونزی انتخابات در همان روز تعیین شده بدون تاخیر برگزار می شود.

انتخابات پارلمانی اندونزی نیز شامل انتخابات مجالس علیا و سفلی است که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری این کشور برگزار می شود. علاوه بر این انتخابات مجالس استانی و منطقه ای نیز در همین روز انجام می شود.

بیش از ۴۰ نفر از واجدان شرایط انتخابات را افراد دارای سن ۱۷ تا ۳۵ سال تشکیل می دهند. بنابراین رقبای این انتخابات تلاش گسترده ای برای جذب آرای جوانان به کار گرفته اند.

اندونزیایی ها چهارمین کاربران پرجمعیت جهان در شبکه های اجتماعی به ویژه فیس بوک هستند و از این رو هر دو رقیب اصلی انتخابات ریاست جمهوری در شبکه های اجتماعی تبلیغات گسترده ای را هدایت می کنند.

انتظار می رود نتیجه رسمی این انتخابات در ماه مه اعلام شود.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close