اخبار جهان

کشتار نمازگزاران در روز سیاه نیوزیلند؛ حمله تروریستی به ۲ مسجد ۹۷ کشته و زخمی بر جای گذاشت

روزهای بروجرد- دو مسجد در بزرگ ترین شهر جزیره جنوبی نیوزیلند هدف حملات تروریستی قرار گرفته و در نتیجه آن نیز ده ها تن جان خود را از دست دادند.

به گزارش شفقنا، دست کم چهار فرد تروریست روز جمعه مساجد نور و  لینود در شهر کرایست چرچ، بزرگ ترین شهر جزیره جنوبی نیوزیلند را همزمان با برگزاری نماز جمعه هدف حمله قرار دادند و شمار زیادی از افراد را به قتل رسانده و زخمی کردند.

پلیس نیوزیلند از دستگیری سه مرد و یک زن در این ارتباط خبر داده و ضمن تاکید بر این که نوع سلاح های به کار رفته در این حملات و چگونگی انجام آنها نیز حاکی از برنامه ریزی و طراحی بسیار سنگین و دقیق افراد مسلح عامل حمله می باشد، از همه مساجد و مراکز اسلامی این کشور نیز درخواست کرد که فعالیت خود را تا اطلاع ثانوی متوقف کنند.

پلیس نیوزیلند در سایت رسمی خود در این باره آورده است: در شرایط فعلی نمی توان انگیزه های احتمالی مهاجمان و یا دلایل حمله آنها را مشخص کرد اما بستن همه مساجد کشور را خواسته ایم و از مسئولان مساجد نیز درخواست کرده ایم از ورود نمازگزاران به مساجد جلوگیری کنند.

این در حالی است که عاملان حمله با استفاده از کلاه و جلیقه ضدگلوله، به دو مسجد مذکور حمله کرده و هر کسی که جلوی خود می دیدند را هدف تیراندازی قرار می دادند، از حمله خود و کشتار مسلمانان نیز ویدئوهای زنده در فضای مجازی پخش می کردند.

کسانی که مهاجمان را دیده اند می گویند آنها در حالی که موسیقی در خودروی خود گوش می دادند وارد پارکینگ مسجد النور شده سپس با ورود به مسجد به نمازگزاران شلیک کرده اند؛ آنها آن قدر با خونسردی حمله می کردند که دست کم یک بار برای تعویض سلاح و گلوله های خود به پارکینگ مراجعه کرده بودند.

در همین حال، پلیس نیوزیلند از خنثی سازی چندین بمب خبر داده و همچنین اعلام شده مردی که به عنوان مغز متفکر حمله تروریستی نیوزیلند شناخته شده، با یک مانیفست ۷۴ صفحه ای مربوط به تفکرات نژادپرستانه مرتبط بوده است.

پس از این رخداد نیز جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند در یک کنفرانس خبری، حادثه تیراندازی به دو مسجد شهر کرایست چرچ را یکی از سیاه ترین روزهای تاریخ کشورش برشمرده و ضمن ابراز همدردی با خانواده های مسلمانان قربانی حمله، اعلام کرد: در حمله تروریستی امروز تاکنون ۴۰ نفر کشته شده و وضعیت بیش از ۲۰ نفر از زخمی شدگان این حادثه نیز وخیم است.

آردرن تیراندازی به دو مسجد را اقدامی تروریستی و از پیش برنامه ریزی شده خوانده و همچنین یادآور شد: آن چه در منطقه کرایست چرچ رخ داد، خشونت بی سابقه است؛ نیوزیلند جای چنین جنایت ها و مرتکبان آن نیست؛ بسیاری از قربانیان را مهاجران تشکیل می دهند؛ نیوزیلند خانه آنها است و آنها خود ما هستیم.

نخست وزیر نیوزیلند با اشاره به این که هنوز برای ارائه جزئیات بیشتر درباره این حمله زود است و باید تا پایان تحقیقات منتظر ماند، خاطر نشان کرد: حالت تهدید امنیتی در کشور اعلام شده و مدارکی مبنی بر وجود طرح های تروریستی دیگری در کشور نیز وجود دارد.

به دنبال حمله تروریستی به دو مسجد در نیوزیلند نیز پلیس شهرهای سان فرانسیسکو و لس آنجلس آمریکا اعلام کردند که تدابیر امنیتی در اطراف مساجد این شهر را تشدید کرده اند.

اردوغان حمله ترویستی در نیوزلند را به شدت محکوم کرد

رئیس‌جمهوری ترکیه حمله تروریستی به دو مسجد در منطقه کرایست چرچ نیوزلند را به شدت محکوم کرد.

به گزارش آناتولی، «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهوری ترکیه با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر تصریح کرد که حمله تروریستی به نمازگزاران مسجد نور در نیوزلند را به شدت محکوم و عاملان آن را نفرین می‌کند.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین برای جان‌باختگان این حادثه تروریستی طلب آمرزش و برای مجروحان آن نیز آرزوی شفای عاجل کرد.

بازیکنان تیم کریکت بنگلادش از کشتار مسجد نیوزیلند جان به در بردند

شفقنا- بازیکنان کریکت اهل بنگلادش از حملات تروریستی به دو مسجد در نیوزیلند جان سالم به در برده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بازیکنان و عوامل تیم ملی کریکت بنگلادش برای انجام بازی وارد نیوزیلند شده بودند. آنها برای ادای نماز جمعه قصد داشتند به مسجد نور بروند که به آنها اعلام می‌شود در مسجد حمله صورت گرفته است. آنها تنها دقایقی با مرگ فاصله داشتند. سرپرست این تیم به خبرگزاری فرانسه گفته: بازیکنان سالم هستند اما از نظر روانی و روحی به هم ریخته‌اند؛ به آنها گفته شده در هتل باقی بمانند.

عامل اصلی کشتار مسلمانان نیوزیلند، یک راست‌گرای استرالیایی است

نخست وزیر استرالیا تایید کرد که عامل اصلی تیراندازی به نمازگزاران مسلمان در نیوزیلند، یک شهروند راست گرای افراطی این کشور است.

به گزارش شبکه خبری «الغد» امارات، «اسکات موریسون»، نخست وزیر استرالیا امروز (جمعه) در یک کنفرانس خبری در رابطه با حملات تروریستی اخیر به دو مسجد در شهر «کرایست چرچ» به عنوان بزرگ ترین شهر جزیره جنوبی نیوزیلند، اعلام کرد که عامل حمله به یکی از مساجد، یک تروریست راست گرای افراطی خشونت طلب استرالیایی است.

موریسون ضمن اعلام این که تحقیق در رابطه با حملات تروریستی کرایست چرچ را مقامات نیوزیلند انجام می دهند، تاکید کرد که سرویس های امنیتی استرالیا نیز در رابطه با ارتباط احتمالی این کشور با حمله تحقیق می کنند.

نخست وزیر استرالیا ضمن تاکید بر پشتیبانی کامل خود از نیوزیلند، در مورد روابط میان دو کشور نیز اظهار داشت: ما تنها دو هم پیمان و دو شریک نیستیم بلکه یک خانواده به شمار می آییم.

موریسون در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر نیز در رابطه با حادثه تروریستی کرایست چرچ نوشت: این حمله تروریستی وحشیانه و راست گرای افراطی منجر به کشتار شمار زیادی از شهروندان بی گناه نیوزیلند را محکوم می کنم.

این در حالی است که عامل تیراندازی در مسجد النور شهر کرایست چرچ در پخش زنده حمله از شبکه اجتماعی فیسبوک خود را یک فرد ۲۸ ساله متولد استرالیا به نام «برنتون تارانت» و یک برترپندار نژاد سفید معرفی کرده است.

زخمی شدن یک شهروند سعودی در تیراندازی نیوزیلند

 سفارت عربستان در نیوزیلند با اشاره به زخمی شدن یک شهروند این کشور در جریان تیراندازی به دو مسجد در نیوزیلند، از عربستانی های مقیم این کشور خواست که در منازل خود باقی بمانند.

به گزارش آر تی عربی روسیه، سفارت عربستان در نیوزیلند اعلام کرد که یکی از اتباع این کشور در جریان تیراندازی به دو مسجد در شهر کرایست چرچ زخمی شده است.

در بیانیه سفارت سعودی در نیوزیلند آمده است: در راستای پیگیری حادثه تیراندازی در دو مسجد در شهر کرایست چرچ هنگام اقامه نماز جمعه و کشته ها و زخمی شدگان آن، مشخص شد که یک سعودی زخمی شده است؛ سفارت از همه شهروندان عربستانی موجود در شهر کرایست چرچ می خواهد که کاملاً مراقب باشند و به دستورات مقامات محلی توجه کنند و پیگیر اوضاع از طریق رسانه های محلی باشند و فعلاً در منازل خود باقی بمانند.

شنیده شدن صدای انفجار در اوکلند نیوزیلند

صدای انفجارهایی در نزدیکی یک ایستگاه قطار در اوکلند نیوزیلند شنیده شده جایی که به نوشته روزنامه نیوزیلند هرالد، این اخبار در پی تیراندازی های مرگبار به دو مسجد در کرایست چرچ منتشر شده است.

بر اساس گزارش این روزنامه، پس از شنیده شدن صدای دو انفجار، پلیس در صحنه حضور یافته و اوایل امروز نیز بخش هایی از ایستگاه قطار بریتومارت در اوکلند پس از گزارش هایی مبنی بر وجود دو بسته مشکوک در این ایستگاه بسته شد.

پلیس همچنین به سمت بخش گالوی در این ایستگاه رفته که بسته های مذکور در آن رها شده بودند و به مردم نیز گفته شد تا پشت نوارهایی که پلیس کشیده، بمانند تا روبات های خنثی سازی بمب به بسته ها نزدیک شوند، کمی پس از آن نیز انفجار کنترل شده به وقوع پیوسته است.

یکی از سخنگوهای پلیس تأیید کرده که نیروهای مسلح ساعت ۲۰:۱۵ به وقت محلی در ایستگاه حضور دارند و عملیات مذکور نیز ۱۵ دقیقه به طول انجامیده و بعد از آن مسیر باز شده است.

افزایش شمار قربانیان حمله تروریستی نیوزلند به ۴۹ کشته

 شمار قربانیان حمله تروریستی روز جمعه به دو مسجد در نیوزلند به ۴۹ کشته افزایش یافته است.

به گزارش شفقنا به نقل از اسکای نیوز عربی، پلیس نیوزلند اعلام کرده است که ۹ نفر دیگر از زخمی شدگان حملات تروریستی نیوزلند که از وضعیت وخیمی برخوردار بودند، فوت کردند.

واکنش مفتی استرالیا و نیوزلند

در پی حمله تروریستی روز جمعه به دو مسجد در نیوزلند، مفتی استرالیا و نیوزلند اقلیت عربی و اسلامی را به خویشتن داری دعوت کرد.

قوانین مربوط به سلاح در نیوزیلند مورد تجدیدنظر قرار می‌گیرد

به گزارش سی‌ان‌ان، نیوزیلند احتمالاً در مورد قوانین مربوط به حمل و نگهداری سلاح تجدیدنظر خواهد کرد.

در پی حمله تروریستی به دو مسجد در شهر کرایست چرچ در نیوزیلند ۴۹ نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند. این کشور به چنین حملاتی عادت ندارد و آخرین کشتار گروهی این کشور مربوط به سال ۱۹۹۳ می‌شود که در آن مردی ۱۳ نفر را به قتل رساند. از همین زمان، قوانین حمل و نگهدری سلاح در نیوزیلند تغییر پیدا کرد. حالا انتظار می‌رود با این کشتار وحشتناک، قوانین سلاح در این کشور دوباره مورد بازنگری قرار گیرد.

این قوانین درحالی در نیوزیلند اجرا می‌شوند که مقامات این کشور هنوز از تعداد دقیق سلاح در دست مردم اطلاعی ندارند و تخمین می‌زنند حدود ۱/۲ میلیون سلاح در دست آنها باشد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close