اخبار بروجردویژه ها

پروژه حیاتی خط آهن دورود-بروجرد- ملایر، بروجرد را در مسیر پیشرفت قرار خواهد داد

روزهای بروجرد- سعید رسولی؛ عضو هیات مدیره راه‌آهن کشور در جلسه بررسی راه آهن ملایر از لزوم و اهمیت طرح راه آهن دورود ـ بروجرد‌ ـ ملایر سخن گفته است.

البته سال هاست وعده راه آهن بروجرد بر سر زبان هاست اگرچه در اجرای آن پیشرفت محسوسی رخ نداده است.

در سال های ۹۴ ، ۹۵ و ۹۶ راه آهن بروجرد در ذیل طرح های مطالعاتی و اجرایی موضوع ردیف ۳۹ بودجه کشور آورده شده بود که عملا این نام تنها بر روی کاغذ باقی ماند.

در سال ۹۷ اگرچه وضعیت حداقل بر روی کاغذ کمی نسبت به سال های گذشته روشن تر شده است اما بازهم اتفاق خاصی در این سال برای راه آهن بروجرد نیفتاد.

در بودجه سال ۹۷ با نظر مساعد رئیس‌جمهور، معاون اول و وزیر راه و شهرسازی و سازمان برنامه‌وبودجه مقرر شد آنتن دورود تا بروجرد را در پروژه دورود خرم‌آباد اندیمشک ادغام کنند و موافقت‌نامه به این صورت تغییر کرد.

به این ترتیب راه آهن بروجرد دارای ردیف بودجه مشترک با راه آهن خرم آباد شد که این اتفاق نسبت به سال های گذشته که هیچ اعتباری به آن تعلق نمی گرفت حداقل بر روی کاغذ وضعیت بهتری پیدا کرده است.

به نظر می رسد در حال حاضر بزرگترین مشکل پروژه راه آهن بروجرد تملک زمین آن در روستاهای «زرشکه» و «حاجی آباد» است که اهالی روستا زمین های در مسیر راه آهن را با قیمتی که مسئولان معتقدند بسیار بالاتر از توان آنهاست قیمت گذاری کرده اند.

ظاهرا مردم منطقه قصد دارند زمین را با قیمت هر متر ۲۵ هزار تومان در «زرشکه» و ۷۵ هزار تومان در «حاجی آباد» به پیمانکار یعنی قرارگاه خاتم بفروشند که قرارگاه پرداخت این مبلغ را خارج از توان خود اعلام کرده است.

پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی تشکیل یک کارگروه از کارشناسان قوه قضاییه جهت قیمت گذاری زمین های این منطقه است که منطقی به نظر می رسد.

بروجرد برای اینکه از شهرهای اطراف در پروژه‌های زیربنایی جا نماند به شدت نیازمند تسریع در روند ساخت خط آهن است دورود، ملایر و حالا خرم آباد شهرهایی هستند که ریل راه آهن به آنها رسیده و یا بزودی خواهد رسید بروجرد که در مسیر ترانزیت قرار دارد نباید از این قافله جا بماند.

همت مردم، مسئولان و نمایندگان گره این مشکل را باز خواهد کرد.

تگ ها

مقالات مشابه

1 thought on “پروژه حیاتی خط آهن دورود-بروجرد- ملایر، بروجرد را در مسیر پیشرفت قرار خواهد داد”

  1. با سلام
    احتراما در زمان آقای بازوند استاندار اسبق نامه ای به ایشان نوشتم و در آن نامه اظهار داشتم که وصل راه آهن دورود بروجرد ملایر حیاتی تر و دارای توجیه اقتصادی بیشتری برای منطقه میباشد و استدلال بنده این بود که بخشی از راه آهن دورود خرم آباد اندیمشک موازی راه آهن دورود به اندیمشک است . و اگر شما بر عکس راه آهن خرم آباد را به آنتن بروجرد دورود ملایر وصل کنید بمراتب دارای توجیه اقتصادی بیشتری خواهد بود چون خواه ناخواه در آینده راه آهن اصفهان برای وصل به غرب کشور باید به ازنا وصل شود و در نتیجه این خطوط ریلی خرم آباد دورود ملایر و نهایتا اصفهان به لرستان صد در صد دارای توجیه اقتصادی قابل تاملی بود . ولی متاسفانه گوش شنوایی برای کارشناسی این گونه طرحها وجود ندارد .

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close