اخبار بروجرد

بروجرد در ته جدول جذب تسهیلات اشتغال روستایی لرستان ایستاد

روزهای بروجرد- کسب رتبه دهم بروجرد از بین ۱۱ شهرستان لرستان در زمینه جذب تسهیلات اشتغال پایدار روستایی گواه عملکرد ضعیف این شهرستان در دریافت اعتباراتی است که برای توسعه و تقویت اشتغال در روستاها پرداخت می‌شود.

به گزارش فارس، دولت در تصمیمی با هدف تقویت اشتغالزایی در روستا با تزریق اعتبارات در خور توجهی در قالب طرح اشتغال پایدار روستایی بستری را توسعه مناطق روستایی فراهم آورد.

تسهیلاتی با نرخ سود ۶ درصدی و زمان بازپرداخت مناسب که هدف اصلی از پرداخت آن تمرکززدایی از شهرها و ایجاد رونق، تحرک و پویایی در روستاها است.

با همه این تفاسیر زمانی که سهم بروجرد از اعتبارات مرحله نخست این طرح بیش از ۱۳ میلیارد تومان اعلام شد، انتظار می‌رفت در تعامل بین ادارات و بانک‌ها شرایطی ایجاد شود که این تسهیلات ارزان‌قیمت به طور کامل جذب شود.

حال آنکه امروز و در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری ارائه آمار مسوولان مبنی بر جایگاه دهم بروجرد در بین یازده شهرستان لرستان در زمینه جذب این تسهیلات موجب شد که همه آن خیال‌پردازی‌ها به یک باره رنگ ببازد.

در حالی مدیران ادارات معتقدند که طرح‌های زیادی را به بانک‌ها معرفی کرده‌اند که مدیران بانکی عدم کارشناسی طرح‌های متقاضیان در دستگاه‌های اجرایی، معرفی طرح‌های توجیه‌ناپذیر و ناتوانی برخی متقاضیان در تامین وثایق مورد نیاز را از دلایل عمده عملکرد ضعیف بروجرد در جذب اعتبارات اشتغال پایدار روستایی می‌دانند.

بروجرد، یکی مانده به آخر در لرستان

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد گفت: سهم این شهرستان از اعتبارات مرحله اول طرح اشتغال پایدار روستایی ۱۳ میلیارد و ۲۹۰ میلیون بوده است.

عبدالعلی گیوه‌کی با اشاره به جایگاه هفتم بروجرد در لرستان در زمینه تعداد طرح‌های معرفی شده اظهار کرد: متأسفانه این شهرستان در پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی نیز در جایگاه دهم استان ایستاده است.

وی تاکید کرد: بروجرد پس از شهرستان‌های خرم‌آباد، سلسله، الیگودرز، پل‌دختر، دلفان، کوهدشت، ازنا، دوره چگنی و دورود در رتبه دهم استان لرستان قرار گرفته است.

رییس اداره کار بروجرد با اشاره به تعداد طرح‌های معرفی شده از سوی هر یک از دستگاه‌های اجرایی ذیربط افزود: اداره جهاد کشاورزی۶۰ طرح را به ارزش ۲۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به بانک‌ها معرفی کرده که از این تعداد ۵۰ گیوه‌کی ادامه داد: اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد در مجموع ۲۵ طرح را به ارزش ۲ میلیارد و ۲۳۳ میلیون تومان معرفی کرده که از این تعداد ۲۱ طرح به ارزش یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان پرداخت شده است.

وی با اشاره به معرفی ۱۴ طرح به ارزش ۵۳۰ میلیون تومان از سوی اداره میراث فرهنگی بروجرد خاطرنشان کرد: اداره ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز ۳ طرح به ارزش ۱۵۰ میلیون تومان را به بانک‌ها معرفی کرده است.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد در ادامه نگاهی به وضعیت پرداختی طرح‌های اشتغال پایدار روستایی در بانک‌های عامل در بروجرد انداخت و بیان کرد: ۵۱ طرح با مجموعه اعتباری ۳ میلیارد و ۹۵۶ میلیون تومان به صندوق کارآفرینی امید ارجاع و از این تعداد ۴۷ طرح به ارزش ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان پرداخت شده است.

بانک کشاورزی کارت زرد گرفت

گیوه‌کی عنوان کرد: پست بانک نیز تسهیلات ۲۲ طرح به ارزش یک میلیارد و ۸۰ میلیون تومان را به متقاضیان پرداخته و بانک توسعه تعاون از مجموعه ۱۶ طرح به ارزش ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان، ۱۴ طرح به ارزش یک میلیارد و یکصد میلیون تومان را پرداخت کرده است.

وی با انتقاد از کارنامه ضعیف بانک کشاورزی در پرداخت تسهیلات پایدار روستایی گفت: ۱۳ طرح به ارزش ۱۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به این بانک عامل معرفی شده که از این مجموعه تنها ۵ طرح به ارزش ۶۵۰ میلیون تومان پرداخت شده است.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد تاکید کرد: در تخصیص اعتبارات مرحله اول این طرح در مجموع طرح‌هایی به ارزش ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان البته با احتساب طرح های نهادهای حمایتی جذب شده است.

گیوه‌کی سهم اعتباراتی بروجرد از مرحله نهایی تخصیص اعتبار این طرح را ۵۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان عنوان و اظهار کرد: توزیع بخشی این اعتبارات به گونه‌ای است که طرح‌های مرتبط با کشاورزی و منابع طبیعی ۴۵ درصد و صنایع و معادن کوچک ۱۰ درصد مجموع اعتبارات را به خود اختصاص می‌دهند.

وی عنوان کرد: فعالیت‌های خدماتی و فناوری اطلاعات ۱۵ درصد و طرح‌های مربوط به حوزه‌های گردشگری، صنایع دستی و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی مستقر در نواحی صنعتی روستایی نیز هر یک به ترتیب ۱۰ درصد این اعتبارات را شامل می‌شوند.

مدیران به جای پشت میزنشینی مشوق سرمایه‌گذاران شوند

در ادامه فرماندار بروجرد با انتقاد از معرفی و پرداخت طرح‌های خرد اشتغال پایدار روستایی در بانک‌های این شهرستان گفت: پرداخت تسهیلات به طرح‌هایی با ارزش ۱۵یا ۲۰ میلیون تومان و در مقابل نپرداختن تسهیلات به طرح‌های کلان در جای خود قابل تامل است.

عبدالرحیم رحیمی اظهار کرد: مدیران دستگاه‌های اجرایی مسئول به جای پشت میز نشستن، به دنبال یافتن متقاضیان تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و تحقق سهم بروجرد از این تسهیلات باشند.

وی بیان کرد: یک ایراد اصلی این است که برخی‌ها گمان می کنند تسهیلات اشتغال روستایی تنها باید به متقاضیان ساکن در روستاها پرداخت شود، حال آنکه یکی از اهداف دولت از اجرای آن تمرکززدایی از شهرها و گرایش بیشتر اشتغال و تولید به سمت روستاها است.

فرماندار بروجرد خاطرنشان کرد: به این ترتیب سرمایه‌گذاران داخلی و حتی خارجی با استفاده از تسهیلات این طرح‌ها می‌توانند واحدهای تولیدی و صنعتی را در حوزه‌های روستایی ایجاد و احداث کرده و بستر را برای اشتغال روستاییان و تقویت تولید فراهم آورند.

ایستادن در ته جدول شایسته ما نیست

رحیمی با انتقاد از جایگاه دهم بروجرد در بین ۱۱ شهرستان لرستان در پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی تاکید کرد: موضوع باید با جدیت آسیب‌شناسی شده و نواقص کار در پرداخت تسهیلات مرحله نهایی رفع شود.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد در مرحله نهایی این طرح نیز رویکرد مدیران بانک‎ها تنها تمرکز بر روی پرداخت تسهیلات طرح‌های خرد بوده و مدیران دستگاه‌های اجرایی نیز به دنبال جذب متقاضیان بیشتر نباشند، باز هم در این زمینه توفیقی حاصل نمی‌شود.

فرماندار بروجرد تصریح کرد: پذیرفتنی نیست که بروجرد به عنوان دومین شهرستان لرستان در جذب و پرداخت تسهیلات اشتغالزایی برای روستاییان آن هم با نرخ سود پایین در جایگاه یکی مانده به آخر باشد.

رحیمی گفت: برای جلوگیری از تکرار مشکلاتی که در جریان پرداخت تسهیلات مرحله اول رخ داده است، باید طرح‌ها آنقدر با رعایت همه جوانب بررسی و زوایای مختلف کارشناسی و چکش‌کاری شود که احتمال عودت آن‌ها در بانک به حداقل برسد.

وی دبیر کارگروه اشتغال بروجرد را موظف کرد که صفر تا صد پرونده‌های معرفی شده را پیگیری کرده و در صورت مشاهده نواقص و اشکالات احتمالی در بازه زمانی معقول نسبت به حل آن‌ها اقدام کند.

فرماندار بروجرد همچنین از مدیران دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط  خواست طرح‌هایی را نهایی کرده و به بانک ارجاع دهند که احتمال عدم موافقت با آن‌ها حداقل باشد، از سویی تمرکزشان روی پرداخت تسهیلات طرح‌های کلان باشد.

رحیمی از سوی دیگر خواستار توجه و البته انعطاف بیشتر مدیران و عوامل اجرایی بانک‌ها در خصوص پرونده‌های طرح اشتغال پایدار روستایی شد و گفت: ما نیز همچون شما معتقدیم که قانون باید بدون افراط و تفریط رعایت شود.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close