اخبار بروجردادبیاتویژه ها

یادداشت‌های چاپ‌نشده عبدالحسین زرین‌کوب منتشر می‌شود

روزهای بروجرد- روزبه زرین‌کوب در سالروز تولد عبدالحسین زرین‌کوب از چاپ کتابی شامل مقالات و یادداشت‌های این استاد بزرگ ادب و تاریخ که تابه‌حال در جایی چاپ نشده، در سال آینده خبر داد.

دقیقا ۹۶ سال قبل در چنین روزی در شهرستان بروجرد شخصی به دنیا آمد که همه او را با نام عبدالحسین زرین‌کوب می‌شناسند. نامی که نویسنده، ادیب، مترجم، مورخ، فیلسوف و شاید بیش از این القاب را در سایه خود دارد و شاید کمتر لحظه‌ای از عمر هفتاد و چند ساله خود را به بیهودگی گذرانده باشد، شاهد آن هم تعداد کثیر مقالات، تالیفات و پژوهش‌هایی است که از او به جامانده است. نامی بزرگ و درخور ستایش که به بهانه سالروز تولدش و به خاطر گرامی‌داشت نام او، به سراغ روزبه‌ زرین‌کوب، برادرزاده ایشان رفتیم و با وی درباره آثار استاد زرین‌کوب گفت‌وگویی داشتیم.

روزبه زرین‌کوب در گفت‌وگو با ایبنادرباره وضعیت تجدید چاپ کتاب‌های عبدالحسین زرین‌کوب گفت: کتاب‌های ایشان دست ناشران است و درباره تجدید چاپ کتاب‌هایشان عملا این ناشرها هستند که تصمیم می‌گیرند. یک بخش از کتاب‌های مرحوم استاد در دست انتشارات امیرکبیر است و بخش دیگر آن هم در دست انتشارات سخن است؛ البته امکان دارد که چند کتاب دیگر هم در دست ناشران دیگر باشد، ولی اکثر آثار استاد دست این دو ناشر است بنابراین اختیار و آمار تجدید چاپ آثار استاد در دست خودشان است.

وی در ادامه از چاپ کتابی شامل یادداشت‌ها و دست‌نوشته‌های استاد زرین‌کوب در آینده نزدیک خبر داد و افزود: امیدوارم بتوانم در سال آینده مجموعه‌ای از یادداشت‌ها و مقاله‌های پراکنده مرحوم استاد را که جزو کتابخانه ایشان بوده و بنده آن‌ها را جمع‌آوری کرده‌ام، چاپ کنم. بیشتر این مطالب، مقالات، یادداشت‌های بلند و بعضی اشعار زرین‌کوب است که یا جایی چاپ نشده، یا در جاهایی چاپ شده که امروزه دیگر در دسترس نیست. مثلا بعضی از اشعار و نوشته‌ها مطالبی است که در بیرون از ایران چاپ شده و احتمالا دیگر کسی آن‌ها را در اختیار ندارد، یا نوشته‌های خیلی قدیمی است که مربوط به روزگار جوانی استاد است،که چاپ شده ولی معمولا در اختیار کسی نیست و اثری از آن‌ها باقی نمانده است؛ بنابراین آن‌ها هم تقریبا حکم چاپ‌نشده دارند. امیدوارم که مجموع این‌ها را در کتابی به چاپ برسانم.

او ادامه داد: گردآوری این مطالب انجام شده ولی نیاز به بازخوانی و تنظیم دارد تا مراحل بعدی آن انجام شود و چون کتابخانه استاد در زمان حیات‌شان به مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی اهدا و بخشیده شده، ناشر این اثر هم مرکز دایره‌المعارف اسلامی خواهد بود.

روزبه زرین‌کوب درپاسخ به اینکه کدام وجهه عبدالحسین زرین‌کوب را از دیگر وجوه او برجسته‌تر می‌داند، بیان کرد: استاد زرین‌کوب در حوزه‌هایی مثل ادبیات و تاریخ ایران و اسلام ، به‌طور ویژه کار کرده است، در حوزه‌های خاصی از ادبیات و حوزه‌های مربوط به عرفان و تصوف هم همین‌طور؛ بنابراین خیلی سخت است که بتوان درمورد آن نظر داد، شاید اصلا درست هم نیست این را بگوییم، چون تقریبا در همه این حوزه‌ها کارهای مهم و زیادی انجام داده‌اند؛ چه به لحاظ تعداد که شامل مقالات و کتاب‌ها می‌شود، چه به لحاظ عمق تحقیق که در هر کدام از این حوزه‌ها کارهایی کرده‌اند که هنوز کتاب‌های مرجع محسوب می‌شوند. استاد زرین‌کوب مقالاتی در حوزه فلسفه اسلامی و فلسفه غرب هم نوشته و دارند؛ بنابراین فقط حرف خودشان را تکرار می‌کنم که می‌فرمودند: «من زندگی‌ام را بین تاریخ، ادبیات و فلسفه تقسیم کرده‌ام»؛ بنابراین عملا بین این حوزه‌ها نمی‌توان فرق گذاشت، اگر یک مقدار تفاوتی هم دیده می‌شود، فرصت‌هایی است که برای ایشان حاصل می‌شد و شرایطی بود که ایشان در دانشگاه و امثال این‌ها داشت، که بر حسب آن شرایط در حوزه‌های مختلف، به خصوص در این سه حوزه، کارهای اصلی و اساسی کرده‌اند.

وی در پایان گفت: البته استاد زرین‌کوب در روزگار جوانی‌شان ترجمه هم کرده‌اند، اما بعدها بیشتر به تالیف پرداخته‌اند. ایشان همچنین چندین داستان و نمایشنامه یا به قول خودشان نمایش‌واره هم نوشته‌اند، که معمولا چاپ شده‌اند. شعر هم می‌گفته‌اند، منتها خیلی به کار شاعری مشغول نشدند، ولی به هر حال طبع شعر خیلی خوبی داشته‌اند و توانایی شعر گفتن بسیار داشتند، که مجموعه‌ها یا قطعه‌هایی از این اشعار در جاهای مختلف به چاپ هم رسیده است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close