اخبار بروجرد

چهارشنبه سوری را با سنت های گذشتگان آشتی دهیم

 روزهای بروجرد- آیین چهارشنبه سوری یکی از سنت ها و آیین های اصیل ایرانی است که در دهه اخیر این آیین قدیمی از اصل خود دور شده و با بوی باروت آشنا و زمینه ساز خشونت و ترس در بین خانواده ها شده است.

به گزارش ایرنا، ورود انواع مواد محترقه در سال های اخیر به ایین سنتی چهارشنبه سوری موجب شده تا نه تنها شعار ‘ زردی من از تو سرخی تو از من’ تحقق پیدا نکند بلکه با بر جا ماندن مصدومان شیرینی این رسم گذشتگان در آستانه آغاز سال جدید به کام بسیاری از خانواده ها تلخ شود.

با نزدیک شدن به نیمه اسفند ماه بساط دست فروشان مواد محترقه در خیابانهای شهر پهن می شود بساطی که علاوه بر صرف هزینه های فراوان برای خانواده ها موجب وارد شدن خسارات مالی و جانی جبران ناپذیری خواهد شد.

چهارشنبه سوری در گذشته با پریدن از روی آتش، جشن و شادی همه افراد خانواده در کنار یکدیگر همراه بود اما امروز خانواده ها در خانه نشسته و جوانان دختر و پسر به بهانه این جشن در خیابان حاضر شده و با انواع مواد محترقه دست ساز و صنعتی تلاش می کنند شبی خاطره انگیز برای خود رقم زنند شبی که در سراسر کشود خسارت های جانی فراوان برجا می گذارد.

چهارشنبه سوری های گذشتگان مملو از خنده و هیجان های ساده و پر از صمیمیت بود اما امروز همه آن خنده ها برای خانواده ها به استرس و اضطراب تبدیل شده و خانواده ها چشم انتظار می نشینند که جوانشان چه موقع از درب خانه سلامت وارد شود.

امروز با تغییر آیین چهارشنبه سوری از سنتی به مدرن موجب شده تا دیگر آیین های قاشق زنی، فال گوش، بخت گشایی و فالگیری به تاریخ بپیوندد و جوانان با انواع مواد منفجره و محترقه با صداهایی وحشتناک و خطراتی که به دنبال دارد برای خود آرامش و شادی را طلب می کنند.

امروز چهارشنبه سوری که روزی نماد آرامش و شادی و صمیمیت و دور هم بودن برای خانواده ها بود به فرهنگی بیگانه با هویت و تاریخ ایران تبدیل شده تداعی کننده میدان نبرد و جنگ است و ترس، استرس و دلهره را جایگزین ساخته است.

امروز چهارشنبه سوری دل ها را نه تنها به هم نزدیک نمی کند بلکه با سودجویی عده ای که تنها به پرکردن جیب خود از فروش مواد انفجاری می اندیشند و جوانانی که ناآگانه با استفاده از این مواد موجبات ترس و آسیب دیگران را فراهم می کنند، تنفر و انزجاری ناخوشایند می آفریند.

چهارشنبه آخر هر سال مصادف با صدای ترقه و انفجار، خبرهای ناگوار، صدای آژیر آمبولانس و اورژانس و پلیس، پرشدن بخش سوانح سوختگی بیمارستان ها و صدای گریه و ناله خانواده ها است و جز استرش و خشونت و مرگ سوغات دیگری ندارد.

برپایه این گزارش، ورود ترقه ها و وسایل آتش بازی که بعضا بسیار خطرناک بوده و صدمات جبران ناپذیری را به افراد وارد می کنند، سبب شده تا این جشن بزرگ باستانی دیگرآن چهره زیبا و دوست داشتنی خود را از دست داده و به یک مراسم ترسناک و همراه با خطرات بسیار تبدیل شود اما امسال با گران شدن انواع مواد محترقه انتظار می رود خرید این مواد کمتر شود.

نادر موسیوند معاونت ایمنی آتش نشانی بروجرد گفت: با نزدیک شدن به آیین چهارشنبه سوری استقرار آتش‌نشانان در نقاط مختلف شهر از جمله مراکز خرید، چهارراه ها و مناطق تجمعی آغاز شد و در شب چهارشنبه سوری این حضور پررنگ تر می شود.

رئیس اداره سیاسی فرمانداری بروجرد بیان کرد: به منظور جلوگیری از بروز هرگونه حادثه در چهارشنبه سوری نیروهای آتش‌نشانان در نقاط شهر بروجرد مستقر و به حالت آماده باش هستند.

احمد گودرزیان افزود: همچنین بیمارستان ها و مراکز درمانی نیز به همراه گشت های نیروی انتظامی برای جلوگیری از بروز هرگونه سانحه در آیین چهارشنتبه سوری مستقر و در حالت آماده باش هستند .

وی بیان کرد: برای کاهش خطرات ناشی از چهارشنبه سوری کارشناسان با حضور در مدارس، دانش آموزان را با خطرات ناشی از استفاده از مواد محترقه آشنا خواهند کرد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close