اخبار بروجرد

پروژه‌های کتابخانه‌ای بروجرد در برزخ بی‌پولی/ اعتبار هست؛ اما نه برای ما

روزهای بروجرد- در شرایطی که امسال و با وجود پیشرفت ۸۷ و ۷۸ درصدی دو پروژه کتابخانه‌ای «شهید باهنر» و «استاد آیتی» بروجرد تنها ۱۴۰ میلیون تومان به آن‌ها اختصاص داده شده، به نظر سال‌های متمادی باید همچنان در انتظار بهره‌برداری از آن‌ها ماند.

به گزارش فارس، سال‌ها است که موضوع تکمیل و افتتاح دو پروژه کتابخانه‌ای «شهید باهنر» و «استاد آیتی» به موضوع صحبت‌های تکراری مسؤولان تبدیل شده و هر بار وعده جدیدی برای زمان افتتاح آن‌ها داده می‌شود.

دهه فجر امسال، هفته دولت سال آینده، پایان سال پیش رو و یا ابراز امیدواری برای بازه‌های زمانی اینچنینی سال‌ها است که به وعده تکراری مسؤولان در خصوص زمان افتتاح این پروژه‌ها تبدیل شده است.

این در حالی است که با وجود وعده‌های تکراری و گاه بدون پشتوانه مدیران این پروژه‌ها با عمر۱۰ و ۸ ساله دیری است که خواب اعتبار می‌بینند.

در شرایطی که امسال و با وجود پیشرفت ۸۷ و ۷۸ درصدی این دو پروژه کتابخانه‌ای تنها ۱۴۰ میلیون تومان به آن‌ها اختصاص داده شده است، به نظر می‌رسد سال‌های متمادی دیگر باید همچنان در انتظار بهره‌برداری ماند.

کتابخانه باهنر قدیمی‌ترین و غنی‌ترین کتابخانه لرستان است

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی بروجرد شب گذشته در جلسه امور کتابخانه‌ها و نهضت مطالعه مفید این شهرستان گفت: کتابخانه باهنر قدیمی‌ترین و غنی‌ترین کتابخانه لرستان است.

داود پهلوان اظهار کرد: پس از آنکه با وقوع زمین‌لرزه سال ۸۵ آسیب‌های جدی به ساختمان کتابخانه وارد شد، ابتدا قرار بود اداره کل ارشاد لرستان طرح مقاوم سازی آن را اجرا کند.

وی عنوان کرد: اما پس از آن تصمیم و تخریب ساختمان کتابخانه گرفته شد و کلنگ بازسازی آن در دهه فجر سال ۸۹ بر زمین زده شد.

مدیر امور کتابخانه‌های عمومی بروجرد بیان کرد: ابتدا قرار بود پروژه تا سال ۹۱ اجرایی شده و به بهره‌برداری برسد، اما با گذشت بیش از ۷ سال این پروژه هنوز نیمه تمام است.

پهلوان ادامه داد: برای جلوگیری از تعطیلی کتابخانه چند سالی در یک فضای استیجاری به فعالیت خود ادامه داد، تا اینکه سال ۹۱ با هماهنگی آموزش و پرورش در یکی از مدارس تخریبی مستقر شد.

وی افزود: اوایل امسال مدیریت وقت آموزش و پرورش حکم تخلیه این مدرسه را گرفت، اما با ورود فرماندار موضوع به تعویق افتاد، تا اینکه ظاهراً در هفته گذشته نیز در جلسه‌ای که در استان برگزار شده موضوع تخلیه کتابخانه باز هم مطرح شده است.

تکمیل کتابخانه‌ها نیازمند یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون اعتبار

در ادامه معاون عمرانی فرماندار بروجرد با اشاره به وجود سه پروژه کتابخانه‌ای در حال احداث در این شهرستان گفت: کتابخانه شهید باهنر با پیشرفت فیزیکی ۷۸ درصدی به دلیل عدم نگهداری وضعیت نابسامانی دارد.

مسعود فلاح اظهار کرد: بر اساس پیش بینی‌ها برای تکمیل این پروژه کتابخانه‌ای و پرداخت مطالبات پیمانکاران به اعتبار یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان نیاز است.

وی عنوان کرد: پروژه کتابخانه استاد آیتی نیز که از سال ۸۷ آغاز شده، ۸۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

معاون عمرانی فرماندار بروجرد خاطر نشان کرد: پروژه کتابخانه دکتر آیتی بسیار کامل‌تر از شهید باهنر بوده و پیشرفته آن نیز بیشتر است.

فلاح تاکید کرد: در حالی از اعتبارات سال ۹۷ در مجموع ۴۶۷ میلیون تومان برای این دو پروژه کتابخانه‌ای در نظر گرفته شده که تنها ۱۴۰ میلیون تومان از این اعتبار تحقق یافته است.

وی اظهار کرد: با اعتبارات اندکی که تحقق آن‌ها نیز قابل توجه نیست، نمی‌توان به تکمیل و بهره‌برداری زودهنگام از این دو پروژه خوش‌بین بود.

معاون عمرانی فرماندار بروجرد با اشاره به اینکه واگذاری ساخت پروژه‌های کتابخانه‌ای به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رویه چندان خوبی نیست، افزود: پیشتر از این اینگونه پروژه‌ها به راه و شهرسازی واگذار می‌شد که علاوه بر سرعت بیشتر در اجرای کار، کیفیت اجرای طرح‌ها نیز به مراتب بهتر بود.

فلاح ادامه داد: امید است در آینده روال کار به حالت پیشین بازگشته و اجرای پروژه‌های کتابخانه‌ای به راه و شهرسازی واگذار شود.

انتقاد از طولانی شدن زمان احداث کتابخانه‌ها/ تابوشکنی می‌کنیم

فرماندار بروجرد با انتقاد از طولانی شدن زمان احداث کتابخانه‌های شهید باهنر و دکتر آیتی این شهرستان گفت: این که اعتبارات اندکی به این پروژه‌ها بدهند و تخصیص هم نیابد، مسلماً موجب طولانی شدن زمان ساخت آ‌ن‌ها می‌شود.

عبدالرحیم رحیمی اظهار کرد: نمی‌شود که هر ساله  اعتبار خردی برای پروژه‌های شهرستانی در نظر گرفته شده و دست آخر هم تخصیص نیابد.

وی که به شدت معتقد تحقق سهم اعتباراتی شهرستان بروجرد از اعتبارات استانی است، عنوان کرد: با تخصیص ۱۴۰ میلیون تومان اعتبار برای دو پروژه معلوم است که زمان افتتاح آن‌ها هر بار به تعویق می‌افتد.

فرماندار بروجرد تاکید کرد: از سویی همان اعتبار اندک نیز به برخی ادارات تخصیص داده نمی‌شود و آن‌ها عملا سهمی از بودجه ندارند.

رحیمی ادامه داد: هیچ مدیرکلی نباید اعتبار ادارات شهرستان بروجرد را ولو اندک و ناچیز در شهرستان دیگری هزینه کند.

وی با تاکید بر اینکه مدیران کل در چارچوب اداری باید پاسخگوی مدیران شهرستانی خود باشند، تصریح کرد: از این پس تابوشکنی کرده و اجازه نمی‌دهیم برای اعتبارات ما تصمیم‌گیری کنند.

فرماندار بروجرد اظهار کرد: نباید نباید اینگونه باشد که مدیر شهرستانی از چند و چون کارها، نحوه اجرای پروژه‌ها و تخصیص اعتبارات بی‌خبر بماند.

رحیمی عنوان کرد: مدیران کل از این پس باید بدانند که ما مواظبیم تحت هیچ شرایطی اجازه نمی‌دهیم سهم اعتباری ما در جای دیگری مصرف شود.

وی با تأکید بر ضرورت تکمیل و بهره‌برداری از دو پروژه کتابخانه‌ای در حال ساخت بروجرد گفت: با توجه به اینکه پروژه استاد آیتی پیشرفت فیزیکی بیشتری دارد، تکمیل آن باید در اولویت قرار گیرد.

فرماندار بروجرد تقسیم بودجه‌های بسیار ناچیز بین پروژه‌ها شیوه نادرستی خواند و تاکید کرد: معتقدم پروژه‌ها باید اولویت‌بندی و بر اساس آن اجرایی شوند.

رحیمی همچنین از مدیران دستگاه‌های اجرایی خواست که برای سال ۹۸ پروژه‌های حوزه کاری خود را اولویت‌بندی کنند، تا مشخص شود که بودجه سال آینده باید بین چه پروژه‌هایی تقسیم شود.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close