اخبار ایران

۹۸ درصد از پیش‌نویس توافق نگاشته شده است

روزهای بروجرد- سعید خطیب زاده در جمع خبرنگاران گفت که «پیشنویس توافق به صورت مشترک آماده و بالای ۹۸ درصد به صورت مشترک نگاشته شده است. در خصوص موضوعاتی در حوزه رفع تحریم ها، تضامین و برخی از ادعا‌های سیاسی در حوزه فعالیت هغای صلح آمیز ایارن در بستری آماده شود. ما در وین نیستیم که یک توافق جدید کنیم.»

به گزارش باشگاه خبرنگاران، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اگر واشنگتن می‌خواهد به برجام برگردد این مسیر پر از راستی آزمایی است. آمریکا مسئول وضعیت فعلی است و باید اطمینان ما را جلب کند. اگر خطوط باقی مانده ایران رعایت شود در نقطه خوبی برای توافق قرار داریم.

در وین نیستیم که بر سر متن جدیدی توافق کنیم

به گفته وی صدای ملت و نمایندگان ملت از همه طیف‌ها شنیدیم. دغدغه‌های برخی از نمایندگان را به خوبی می‌دانیم در وین نیستیم که متن جدید را مذاکره کنیم، بلکه در وین هستیم که توافق قابل اتکاتری از سال ۲۰۱۵ داشته باشیم.

خطیب زاده گفت: اگر به نقطه مورد نظر در وین برسیم قطعا متن توافق را هم نمایندگان هم مردم می‌بینند. به خاطر بدعهدی و چندین سال خسارت غرب، اکنون پایدار‌تر و قابل اتکاتر مذاکرات را پیش می‌بریم.

بیش از ۲۵۰ نفر از نمایندگان مجلس اول اسفند بیانیه‌ای را درخصوص توجه و رعایت نکات مهم در مذاکرات لغو تحریم‌ها، خطاب به رئیس جمهور قرائت کردند.

لازم به ذکر است مطابق ماده ۷ قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی، دولت جمهوری اسلامی موظف است انجام تعهدات از سوی طرف غربی در لغو تحریم‌ها به ویژه تحریم‌های نفتی و بانکی و برگشت پول صادرات ایران به صورت بانکی و بدون هیچ مشکلی را به مجلس گزارش کند و در صورت تایید و تصویب مجلس، می‌تواند نسبت به گام‌های کاهشی در زمینه هسته‌ای اقدام نماید.

ایرانیان مقیم اوکراین را از مرز بلاروس خارج کردیم

خطیب زاده گفت: نگرانی‌های دانشجویان مقیم ایران در اوکراین قابل درک است. حتی اگر چند دهه ایرانی در جا‌های مختلف دسترسی بهشون نباشه ناراحت کننده است و باید تلاش کنیم در اسرع وقت وضعیت آن‌ها را بهبود ببخشیم.

به گفته وی «طی چند روز گذشته تلاش زیادی توسط سفارات ایران در اوکراین صورت گرفت تا جایی که موفق شدیم شهروندان را از مناطق جنگی و مرز بلاروس و خارکف خارج کنیم.»

خطیب زاده گفت: طی چند شب گذشته وزارت خارجه و سفارت خانه ما خواب نداشته است. از وزیر تا پایین‌ترین سطح آن را پیگیری می‌کنیم. صف طولانی برای ورود به لهستان تشکیل شده است. مرز لهستان با اوکراین مرز اصلی اوکراین است و ماشین‌هایی برای ایرانیان در نطر گرفته شده است. تعدادی در ورشو و بوداپست اسکان داده شده اند. تعدادی از ایرانیان در دسترس ما نبودند یا اطلاعات خود را ندادند.

در پی حمله نظامی روسیه به کشور اوکراین، تعدادی از دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های اوکراین در کنار سایر مردم این کشور در تلاش برای خروج از اوکراین هستند. علیرغم تلاشی که سفارت‌های کشورمان در اوکراین و کشور‌های همسایه آن برای خروج دانشجویان ایرانی از اوکراین انجام می‌دهند، این روند با مشکلاتی روبرو است. از جمله اینکه تا ساعت ۸ صبح امروز در شهر‌های این کشور حکومت نظامی دایر بوده است.

بنا به گفته وزارت خارجه با این وجود بیش از ۲۰۰ دانشجو با هماهنگی سفارت سوار قطار شدند و به مرز‌های غربی در حال اعزام هستند. تاکنون نیز نزدیک به ۱۰۰ نفر از شهروندان ایرانی به ورشو اعزام شده اند.

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close