اخبار جهان

در سین‌کیانگ چین چه بر سر مسلمانان می‌گذرد؟ / جوان بودن منجر به بازداشت در سین‌کیانگ چین می‌شود

روزهای بروجرد- فاش شدن لیست زندانیان Aksu از یک اردوگاه کار اجباری در چین نشان می‌دهد که یک یایگاه داده دولتی چگونه اقلیت‌های مسلمان را برای بازداشت در برابر تخلفاتی همچون جوان بودن یا صحبت با اقوام ساکن خارج از کشور هدف قرار می‌دهد.

به گزارش اعتمادآنلاین، به نقل از «گاردین»، اطلاعاتی که سازمان دیده‌بان حقوق بشر به دست آورده ابعاد جدیدی را از رفتار مسئولان چینی در منطقه سین‌کیانگ با اقلیت مسلمان آشکار می‌کند.

پلت‌فرم عملیات مشترک IJOP

آنها از یک شبکه پلیس پیشگیری استفاده می‌کنند که ارتباطات شخصی افراد، فعالیت مجازی آنها و زندگی خصوصی‌شان را تحت نظر دارد.

این اطلاعات حاوی جزئیات بیش از ۲۰۰۰ زندانی اویغوری است که طی سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ در استان آکسو نگهداری می‌شدند و همه آنها پس از علامت‌گذاری توسط پلت‌فرم عملیات مشترک IJOP زندانی شده‌اند.

IJOP یک پایگاه داده عظیم است که شامل اطلاعات شخصی جمع‌آوری شده از نظارت آنلاین و اطلاعاتی است که توسط مقامات به صورت دستی وارد یک برنامه اختصاصی می‌شود.

مایا وانگ محقق ارشد چین در HRW در این باره می‌گوید: «لیست آکسو بینش عمیق‌تری نسبت به چگونگی سرکوب مسلمانان ترک سین‌کیانگ توسط دولت چین به ما می‌دهد.»

u

جوان بودن از دلایل بازداشت مسلمانان ایغور است

بیشتر کسانی که در این لیست بودند به دلیل رفتارهای قانونی و غیرخشونت‌آمیز نگهداری می‌شدند، اما برخی از آنها تحت عنوان افراد «علامت‌گذاری‌شده توسط IOJP» بازداشت شده‌اند. رفتاری که به عنوان دلیل بازداشت ذکر شده «غیرقابل اعتماد بودن» و «تولد پس از دهه ۱۹۸۰» است. در عین حال یک نفر به دلیل پرداخت نکردن اجاره در زمین خود بازداشت شده است و دیگری به دلیل تعدد زوجات.

پکن در ابتدا وجود اردوگاه‌ها در این منطقه چین را انکار کرد، اما اخیراً ادعا کرده است که این اردوگاه‌ها بخش مهمی از مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم هستند. با این حال جزئیات این لیست گویای آن است که بازداشت‌های گسترده وجود دارد.

یکی از زندانیانی که در این گزارش به عنوان خانم T به دلیل «ارتباط با کشورهای حساس» توسط IJOP علامت‌گذاری شده چهار تماس از خواهرش که در خارج از کشور زندگی می‌کند دریافت کرده است. مدت‌زمان این تماس‌ها چند دقیقه یا ثانیه بوده است.

محققان در HRW به عنوان بخشی از تحقیقات خود برای تایید اسناد با خواهر خانم T صحبت کردند. او گفت خانم T در زمان بازداشت از سوی پلیس در مورد خانواده‌اش در خارج از کشور تحت بازجویی قرار گرفته است. از آن زمان هیچ ارتباطی بین اعضای این خانواده وجود نداشته است. اگرچه خواهر خانم T شنیده است او اکنون در یک کارخانه به صورت تمام‌وقت کار می‌کند و فقط آخر هفته‌ها مجاز به رفتن به خانه است. او گمان می‌کند که این بخشی از برنامه کار اجباری بوده است. در این گزارش تنها نام یک زندانی دیگر فاش شده است.

u

به نظر می‌رسد لیست Aksu نشان می‌دهد که مقامات چگونه و چه کسی را برای بازداشت انتخاب می‌کنند و نقش IOJP در این میان چیست.

در حالی که اسناد رسمی چگونگی ساختار IJOP و شبکه اردوگاه را فاش می‌کند جزئیات گزارش Aksu از نحوه کارکرد سیستم به صورت روزمره بینشی بی‌سابقه به دست می‌دهد.

هرچند گاردین با افرادی مصاحبه کرده است که پس از نشانه‌گذاری توسط IJOP، بازداشت شده‌اند، اما این اولین بار است که اسناد رسمی‌ای فاش می‌شود که توضیح می‌دهد چگونه سیستم هر فرد را دستگیر و بازداشت می‌کند.

گروه‌های حقوق بشری نقض گسترده حقوق بشر در سین‌کیانگ از جمله زندانی شدن بیش از یک میلیون نفر در اردوگاه، بازداشت و تحصیل مجدد، کار اجباری، عقیم‌سازی گسترده زنان و محدودیت‌های مذهبی، فرهنگی و زبانی را نسل‌کشی فرهنگی نامیده‌اند.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close