اخبار بروجرد

آنچه در ستاد ساماندهی امور جوانان بروجرد گذشت؛ از غیبت جوانان با برنامه تا افاضات کلیشه‌ای مدیران بی‌برنامه

روزهای بروجرد- ستاد ساماندهی امور جوانان بروجرد با هدف بررسی مشکلات و موانع پیش روی ازدواج این قشر از جامعه با حضور متولیان امر در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

به گزارش فارس، توجه به جوانان به عنوان قشر مولد و کارآمد از ضروریاتی است که باید در هر جامعه ای مورد توجه قرار گیرد.

در این میان تسهیل شرایط و برداشتن موانع ازدواج از پیش پای جوانان اهمیت مضاعفی دارد، همچنان که این مهم امروز به دغدغه بزرگی برای مسؤولین و البته خانواده‌ها تبدیل شده است.

اینها همه در حالی است که مشکلات فرهنگی، بیکاری، بالا رفتن سطح توقع و مدارک تحصیلی و همچنین ضعف فرهنگی دلایلی برای افزایش سن ازدواج بوده و بنابراین برای آن بایستی چاره‌اندیشی کرد.

ظهر امروز ستاد ساماندهی امور جوانان بروجرد با هدف بررسی مشکلات و موانع پیش روی ازدواج این قشر از جامعه با حضور متولیان امر در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

رشد ازدواج در بروجرد متوقف شده است

عضو هیات علمی دانشگاه آیت‌الله بروجردی گفت: شواهد نشان می‌دهد که رشد ازدواج در بروجرد در مقایسه با دیگر شهرهای لرستان متوقف شده است.

کرم‌الله جوانمرد اظهار کرد: بر اساس آمارها سن ازدواج در بین دختران به ۲۹ و در بین پسران به ۳۳ سال افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آمارها از هر پنج ازدواج ثبت شده در بروجرد ۲ مورد به طلاق می‌انجامد، افزود: البته ارائه آمار دردی را درمان نمی‌کند، بلکه باید به دنبال راهکارهای برای حل موضوع بود.

عضو هیات علمی دانشگاه آیت‌الله بروجردی موضوعات فرهنگی را ریشه اساسی بخشی از آمار طلاق در لرستان عنوان و تأکید کرد: بر این اساس استفاده از ظرفیت دانشگاه به منظور ارائه آموزش‌های لازم به خانواده‌ها و جامعه هدف ضروری است.

موانع ازدواج جوانان ریشه‌یابی شود

جوانمرد به رابطه سطح سواد و ازدواج جوانان اشاره و خاطرنشان کرد: هر چه میزان تحصیلات دانشگاهی بالاتر باشد، گرایش افراد به ازدواج کمتر می‌شود.

وی اظهار داشت: به منظور جلوگیری از روند کنونی افزایش سن ازدواج در بین جوانان در وهله اول باید مشکلات را ریشه‌یابی کرده و پس از آن با اجرایی کردن راهکارهای منطقی به دنبال حل مسئله بود.

عضو هیات علمی دانشگاه آیت‌الله بروجردی ادامه داد: از دیگر راهکارهای افزایش آمار ازدواج تقویت مسؤولیت‌پذیری و اعتماد به نفس جوانان و ارائه آموزش به خانواده‌ها است.

خلأ مشاورهای دارای صلاحیت چندگانه در حوزه‌های ازدواج و طلاق

رئیس خانه جوان بروجرد گفت: پیشترها سازمان ملی جوانان برنامه‌های خوبی را برای جامعه هدف خود اجرا می‌کرد، اما با ادغام آن در وزرات ورزش و جوانان ادامه نیافت.

حسین کردی اظهار کرد: از سویی در حالی از سال ۹۳ خانه‌های امید جوانان به عنوان مراکز تخصصی ازدواج در کشور تشکیل شده است که این مراکز تاکنون در لرستان و بروجرد راه‌اندازی نشده‌اند.

وی با اشاره به خلأ مشاورهای دارای صلاحیت چندگانه در حوزه‌های ازدواج و طلاق بیان کرد: این در حالی است که بخشی از آمار طلاق ناشی از ضعف مشاوره‌ای است.

رئیس خانه جوان بروجرد ادامه داد: طرحی با عنوان همیاران دادگاه خانواده در تهران اجرایی و تأثیرگذاری خوبی در کاهش آمار طلاق داشته است، اما با وجود تلاش‌های صورت گرفته بستر برای اجرای آن در بروجرد فراهم نشده است.

کردی تأکید کرد: از سویی سال‌های گذشته همایش مردان علوی، زنان فاطمی با محوریت ازدواج آسان در بروجرد برگزار می‌شد، بنابراین ادامه این راه آن هم با وجود پیشینه کار در این شهرستان می‌توان با برنامه‌ریزی و هماهنگی اجرای اینگونه فعالیت‌ها را از سر گرفت.

بیکاری و بالارفتن سطح توقعات، عوامل مهم افزایش سن ازدواج

فرماندار بروجرد ازدواج را فرآیندی پیچیده دانست و گفت: کاهش آمار ازدواج در بین جوانان موضوعی فراگیر در کشور بوده و مختص این شهرستان نیست.

رضا آریایی اظهار کرد: بیکاری یکی از مشکلات پیش روی جوانان است که تأثیر زیادی روی ازدواج آنها گذاشته است.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از پارامترهای دخیل در این موضوع آمادگی و توانایی روحی و روانی جوانان برای ازدواج است.

فرماندار بروجرد بیان کرد: راحت‌طلبی و بالا رفتن سطح توقعات جوانان، مشکلات فرهنگی و سختگیری خانواده‌ها از دیگر مسائل تأثیرگذار است.

آریایی افزایش سن ازدواج در بین دختران و پسران در مقایسه با گذشته را مشکلی جدی خواند و افزود: چه بسا چند سال آینده با جهش سنی بیشتری مواجه شویم و میانگین سن ازدواج به مراتب بالاتر برود.

وی با اشاره به تفاوت‌های موجود بین شیوه‌های ازدواج در غرب و کشور ایران خاطرنشان کرد:در جوامع غربی ازدواج عمدتا بین دو فرد صورت می‌گیرد، اما در فرهنگ ما پیوند دو خانواده است.

فرماندار بروجرد تأکید کرد: البته نباید فراموش کرد که مشکلات و موانع موجود در زمینه ازدواج به یک‌باره ایجاد نشده که انتظار داشت به یک‌باره از بین برود.

آریایی تصریح کرد: تقویت ازدواج‌های دانشجویی، پر رنگ کردن مشاوره‌های قبل از ازدواج، کاستن از توقعات و سختگیری‌ها و در کنار همه این عوامل فرهنگسازی و ارائه آموزش‌های لازم به خانواده و جامعه هدف می‌تواند منجر به پایین آمدن سن ازدواج در کشور شود.

وی ادامه داد: از سویی با ورود خانواده‌ها به مراتب بهتر از این است که جوانان در شرایط هیجانی تصمیم بگیرند.

فرماندار بروجرد گفت: به منظور تصمیم‌گیری بهتر برای جوانان نیاز است که آنان در جلسات حضور داشته و حرف‌ها، خواسته‌ها و مطالباتشان را به گوش مسؤولان برسانند.

آریایی افزود: نباید فراموش کرد که مشکلات ناشی از بالا رفتن سن ازدواج متوجه همگان خواهد شد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close