اخبار ایران

اخبار جدید از درگیری‌های سراوان؛ یک مامور به شهادت رسید

روزهای بروجرد- دادستان عمومی و انقلاب مرکز سیستان و بلوچستان از شهادت و زخمی شدن دو مامور طی حوادث اخیر خبر داد.
مهدی شمس‌آبادی اظهار داشت: شیعه و سنی همواره در سیستان وبلوچستان زندگی مسالمت آمیز داشته و میزان این وحدت و اخوت به حدی بوده که در بین این دو قوم ازدواج های متعدد و موفقی صورت گرفته اما این وحدت باعث عصبانیت عده ای فریب خورده و دشمن نظام شده است که به هر طریقی قصد دارند تا فضای آرام استان را ملتهب کنند.

وی افزود: این افراد تا امروز در تمامی نقشه های شومی که طرح ریزی کرده بودند شکست خورده اند که در آخرین مورد نیز با ایجاد ناامنی در مرز سراوان قصد خوش رقصی برای اربابان خود داشتند که برخی از جوانان نیز فریب خورده و با آنان همراهی کردند که در عین حال با ارسال پیام هایی ندامت و پشیمانی خود را صراحتاً اعلام کرده اند.

دادستان عمومی و انقلاب زاهدان گفت: در ابتدا این جوانان به واسطه جو ایجاد شده و صرفاً با هدف بیان مطالبات خود به سمت نیروهای مرزی رفتند اما برخی از معاندان که خود را در پوشش سوخت بر پنهان کرده بودند با سلاح های گرم خود اقدام به شلیک گلوله و تیراندازی کرده و اتفاقات دیگری را رقم زدند که خوشایند هیچ کس نبود.

وی تاکید کرد: علیرغم اینکه اشرار مسلح به سمت ماموران تامین امنیت تیراندازی کردند اما آنها باز هم دست به اقدام خشن نزدند و از روش های مختلف به دنبال آرام کردن معترضان بودند تا اینکه صبح امروز اشرار مسلح از این رافت و عطوفت نظام سوءاستفاده کرده و بر شدت تخریب های خود افزودند و به طور ناجوانمردانه ای یک نفر از ماموران تامین امنیت را به شهادت رسانده و یک نفر دیگر را نیز مجروح کردند.

شمس آبادی با اشاره به اینکه تعرض به پاسگاه ها جزو جرائم مشهود است و در صورت بروز چنین مواردی ماموران نیز مکلف به دفاع هستند ادامه داد: قوه قضائیه و دستگاه های امنیتی طبیعتاً میان مردم و اشرار مسلح تفاوت قائل می شوند اما انتظار ما از علما و سایر متنفذان این است که به مانند گذشته باز هم در مسیر آگاه سازی جوانان گام برداشته و از بروز حوادث احتمالی جلوگیری کنند.

وی خاطرنشان کرد: ناامنی خط قرمز دستگاه قضا است و به شدت با مخلان امنیت برخورد می کند اما بر این عقیده هستیم که بزرگان طوائف و علماء و ریش سفیدان همانند سابق در تامین امنیت پایدار بسیار تاثیر گذار هستند و این اطمینان نیز داده می شود که افرادی که فریب خورده و نقش جدی در این حوادث نداشته اند مورد رافت اسلامی قرار می گیرند اما بانیان اصلی به سرعت شناسایی و به مجازات خود خواهند رسید.

دادستان عمومی و انقلاب زاهدان خاطرنشان کرد: علما و صاحبان تریبون نقش اساسی و مهمی در آینده جوانان این استان دارند و با مشاوره و گفته های خود می توانند ضمن پیشگیری از وقوع جرم، جلوی رقم خوردن آینده تاریک برای آنان را بگیرند چرا که دستگاه قضا به هیچ وجه با کسانی که امنیت پایدار در استان را مورد مخاطره قرار می دهند مماشات نخواهد کرد. در حال حاضر نیز امنیت در استان برقرار است و جای هیچ گونه نگرانی نیست و مردم نیز اخبار را صرفاً ار منابع موثق و رسمی پیگیری کنند.

فرماندار زاهدان: حمله به پاسگاه کورین ناکام ماند

فرماندار شهرستان زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان نیز گفت: با هوشیاری نیروهای جان برکف انتظامی حمله اشرار مسلح با سلاح‌های سبک و نارنجک‌انداز به پاسگاه کورین زاهدان ناکام ماند.

ابوذرمهدی نخعی اظهار داشت: بدنبال شایعه پراکنی و فضاسازی رسانه های بیگانه عناصر شرور به بهانه حمایت از کشته های جعلی پاسگاه شمسر سراوان با سلاح های سبک و نارنجک انداز به قصد تصرف پاسگاه کورین و قلعه بید به این پاسگاه حمله کردند. رزمندگان جان برکف نیروی انتظامی با هوشیاری و اقتدار لازم به آتش آنان پاسخ داده و این عناصر خود فروخته را در رسیدن به مقاصد شوم شان ناکام گذاشته و آنان را مجبور به فرار کردند.

فرماندار زاهدان با اشاره به اینکه در این حادثه یک نفر از نیروهای جان برکف انتظامی به درجه رفیع شهادت نائل آمد، شهادت این دلاور مرد ناجا را به خانواده این عزیز و ملت شریف ایران تسلیت گفت و تصریح کرد: به دشمنان این مرز و بوم قاطعانه اعلام می شود که با این اقدامات مذبوحانه راه به جایی نخواهند برد.

نخعی ادامه داد: از مردم شریف منطقه درخواست می شود که همچون گذشته با هوشیاری لازم این اقدام دشمنان را نیز به خودشان بازگردانند. الحمدالله با هوشیاری و دقت نیروهای انتظامی و امنیتی آرامش در سراسر شهرستان زاهدان و بخش های تابعه برقرار است.

وی از عموم مردم، ریش سفیدان و معتمدان که برای حفظ آرامش همراهی خود را از دیرباز تاکنون نشان داده‌اند تشکر کرد.

نماینده مجلس: مردم سراوان با حفظ آرامش خود اجازه سوء استفاده به دشمنان را ندهند

نماینده سراوان در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه مردم با حفظ آرامش اجازه سوء استفاده دشمنان از حادثه چهارم اسفندماه ۹۹ در مرز این شهرستان را ندهند، گفت: مردم نباید اجازه دهند افرادی که نمی‌خواهند مشکل آنان حل شود بر این حادثه موج سواری کنند.

ملک فاضلی روز سه شنبه با انتشار کلیپی تصویری در رابطه با حادثه سراوان اظهارداشت: تمنا می‌کنم از برادران که یک مقداری صبر و بردباری از خودشان به خرج دهند تا شاهد اتفاقات ناگوار در این رابطه نباشیم.  از دیروز که از این حادثه با خبر شدم با مسوولان استانی و کشوری موضوع را پیگیری کردم و حتی نشست های زیادی در این رابطه برگزار شده است. صحبت‌هایی را با فرمانداران سراوان، سیب و سوران و مهرستان و مسوولان سپاه داشتم؛ همچنین با رییس مجلس شورای اسلامی از روز گذشته تا کنون ۲ بار نشست در رابطه با این حادثه برگزار شده است. همچنین با معاون پارلمانی رییس جمهوری در این رابطه صحبت شده و درخواست داشتیم که این مساله در هیات دولت بررسی شود.

فاضلی خطاب به مردم گفت: به طور جد پیگیر این مساله هستم و از شما درخواست دارم که آرامش خود را حفظ کرده تا دشمنان سوء استفاده نکنند.

وی با بیان اینکه مرز با تمام فرصت‌هایش باید مورد استفاده تمام مردم باشد و نباید تنها عده‌ای خاص از مزایای آن بهره ببرند، افزود: اگر مزیتی در مرز وجود دارد باید به همه مردم تعلق گیرد و به صورت عادلانه و صحیح توزیع شود.

پیام مولوی عبدالحمید به مردم و توصیه به مسئولان

همچنین مدیر حوزه علمیه دارالعلوم و امام جمعه مسجد مکی زاهدان با صدور پیام صوتی از مردم بویژه جوانان سیستان و بلوچستان درخواست کرد احساسات‌شان را کنترل کنند و به پاسگاه‌ها و سایر اماکن عمومی تعرضی نکنند.

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی در این پیام صوتی که در فضای مجازی پخش شده مردم را به آرامش دعوت کرده است.

مدیر حوزه علمیه دارالعلوم اهل سنت زاهدان اظهار داشت: مسوولان نیز قضیه روز دوشنبه سراوان را به دقت و با حفظ بی‌طرفی منصفانه بررسی و رسیدگی کنند، همچنین در اظهارنظرهایشان تمام جوانب را درنظر بگیرند تا باعث جریحه‌دار شدن احساسات مردم رنج‌کشیده نشود. عاملان حادثه تیراندازی به سوختبران باید به مجازات قانونی خود برسند و خسارت‌های وارده جبران شود؛ این امر به آرامش مردم و امنیت کمک می‌کند.

درگیری مرزی چهار اسفندماه ۹۹ در سراوان چندین کشته و مجروح داشت. 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close