اخبار ایرانبهداشت و خانواده

شکم صاف و تخت می‌خواهید؟ این مواد غذایی را بیشتر مصرف کنید

روزهای بروجرد– مطالعات نشان می‌دهد مصرف پروتئین با کیفیت بالا با کاهش سطح چربی شکم ، شکم تخت و اندازه دور کمر مرتبط است. این مسئله دلایل مختلفی دارد؛ از جمله اینکه پروتئین می‌تواند هورمون‌های گرسنگی را کاهش داده و توده عضلانی بدون چربی را افزایش دهد.

غذاهای سرشار از پروتئین، فیبر و چربی‌های مفید مانند تخم مرغ، ماهی و گوشت بدون چربی با تقویت متابولیسم می‌توانند به مرور زمان چربی شکمی را آب کنند و وزن شما را کاهش دهند.

از بین بردن چربی دور شکم، که به چربی احشایی نیز معروف است، شاید سخت باشد، اما اگر بدانید که این چربی یکی از خطرناک‌ترین انواع چربی است و تجمع بیش از حد آن منجر به انواع بیماری‌ها و سایر عوارض سلامتی می‌شود، شاید عزمتان را جزم کنید که در کوتاه‌ترین زمان آن را از بین ببرید.

مطالعات نشان می‌دهد مصرف پروتئین با کیفیت بالا با کاهش سطح چربی شکم و اندازه دور کمر مرتبط است. این مسئله دلایل مختلفی دارد؛ از جمله اینکه پروتئین می‌تواند هورمون‌های گرسنگی را کاهش داده و توده عضلانی بدون چربی را افزایش دهد.

هم‌چنین مصرف فیبر هم با کاهش چربی شکم مرتبط است. فیبر نه تنها به هضم منظم کمک می‌کند، بلکه می‌تواند نفخ شکم را کاهش دهد و به تقویت باکتری‌های روده کمک ‌کند. تنوع باکتری‌های روده با سطوح پایین‌تر چربی شکمی مرتبط است.

مصرف چربی‌های سالم هم به نوبه خود به کاهش چربی کلی بدن کمک می‌کند. جایگزین کردن چربی‌های غیر اشباع شده به جای چربی‌های ناسالم و اشباع‌شده راهی برای کاهش سطح چربی بدن است.

در کنار یک رژیم غذایی متعادل، ورزش منظم و خواب کافی نیز تأثیر شگرفی در دستیابی به وزن مطلوب دارند. افزودن مواد غذایی زیر به برنامه غذایی روزانه، با دارا بودن پروتئین، فیبر، چربی‌های سالم و سایر مواد مغذی، به کاهش چربی احشایی کمک می‌کند:

۱) گوشت گاو بدون چربی

گوشت گاو بدون چربی یک گزینه مناسب و پروتئینی است که برای زمان طولانی سیر نگهتان می‌دارد و به کاهش چربی شکمی کمک می‌کند. پروتئین احساس سیری بعد از غذا را افزایش می‌دهد، به حفظ عضلات کمک می‌کند و منجر به افزایش متابولیسم می‌شود. هم‌چنین پروتئین اثر حرارتی بالایی دارد، به این معنی که کالری بیشتری را در طول هضم می‌سوزاند.

جو دو سر

۲) جو دوسر

جو دوسر سرشار از فیبر بتا گلوکان و کربوهیدرات‌های پیچیده است که انرژی پایداری را برای بدن فراهم کرده و به کنترل گرسنگی کمک می‌کند. مصرف جو دوسر، سطح قند خون را تثبیت می‌کند و احتمال پرخوری یا هوس قند را در ساعات بعد از غذا کاهش می‌دهند. بر اساس مطالعات، بتا گلوکان موجود در جو دوسر علاوه بر تقویت سلامت روده، می‌تواند به افزایش سیری، هضم آسان و کاهش چاقی شکمی کمک کند.

شکم صاف و تخت می‌خواهید؟ این مواد غذایی را بیشتر مصرف کنید

۳) لیمو

مصرف لیمو به‌تنهایی شاید چندان رضایت‌بخش نباشد، اما استفاده از لیمو در دستور العمل‌های خوراکی و نوشیدنی می‌تواند به کاهش چربی شکم کمک کند. لیمو حاوی پلی فنل‌های قوی است که منجر به جلوگیری از تجمع چربی در ناحیه شکم و چاقی می‌شود. سعی کنید به جای استفاده از سس‌های پرچرب و ناسالم، روی سالادها و غذاهایتان چند قطره آبِ لیموی تازه بچکانید.

لیمو

۴) ماهی تن

ماهی تن (چه کنسرو شده و چه تازه) به دلیل داشتن پروتئین بالا و چربی سالم، یک غذای مغذی به شمار می‌آید. یک وعده ماهی تن کنسرو شده، ۲۴ گرم پروتئین و تنها ۱۶۸ کالری دارد و حاوی حدود ۹ گرم چربی سالم است. شواهد نشان می‌دهد که مصرف غذاهای دریایی بدون چربی مانند ماهی تن، به پیشگیری از چاقی کمک می‌کند.

تن ماهی

۵) لوبیا سیاه

علاوه بر مصرف پروتئین، دریافت فیبر کافی در رژیم غذایی برای کاهش چربی شکمی مهم است. در میان حبوبات، لوبیا سیاه یک گزینه ایده‌آل برای این منظور است. در هر نصف فنجان لوبیا سیاه ۸ گرم فیبر و ۸ گرم پروتئین وجود دارد. به طور کل محتوای فیبر موجود در حبوبات برای کاهش وزن و جلوگیری از افزایش وزن مفید است.

۶) چای سبز

چای سبز یک نوشیدنی چربی‌سوز است و محتوای کافئین موجود در آن می‌تواند به بهبود متابولیسم و چربی‌سوزی کمک کند. مصرف مداوم چای سبز در کنار یک رژیم غذایی کم‌کالری و ورزش منظم باعث کوچک شدن شکم می‌شود.

چای سبز

۷) تخم مرغ

در حالی که غذاهایی مانند گوشت گاو بدون چربی و مرغ انتخاب‌های خوبی برای دریافت پروتئین هستند، تخم مرغ هم می‌تواند گزینه مفید دیگری باشد و در هر وعده غذایی مصرف شود. یک تخم مرغ متوسط، تقریباً دارای ۶ گرم پروتئین و کمتر از ۵ گرم چربی است. زرده تخم مرغ همراه با محتوای پروتئین بالایی که دارد، حاوی مقدار زیادی ماده مغذی به نام کولین است. مکمل کولین به طور بالقوه به کاهش BMI یا شاخص توده بدنی کمک می‌کند و هم‌چنین سطح لپتین موجود در آن، باعث افزایش حس سیری و کاهش تولید هورمون گرسنگی در بدن می‌شود.

 

 

منبع: خبرآنلاین 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close