اخبار بروجردویژه ها

جای مدیران خلاق همچنان خالی است/بروجرد؛ معبری در رویای مقصد گردشگری

روزهای بروجرد- شهرستان بروجرد با وجود برخورداری از آثار متعدد و متنوع طبیعی، تاریخی، مذهبی و فرهنگی هنوز هم به عنوان معبر گردشگری مطرح بوده و دیری است که در آرزوی دور و دراز تبدیل به مقصد گردشگری است.

به گزارش فارس، در حالی نخستین جلسه ستاد خدمات سفر این شهرستان برگزار شد که متأسفانه طبق روال سال های پیشین تحرک و پویایی در جلسه دیده نشد.

در این جلسه نیز همچون بسیاری دیگر از جلسات مدیران نه تنها راهکارها، ایده‌ها و خلاقیت‌های جدیدی نداشتند، بلکه فضای جلسه آنقدر بی‌حال و کسل‌کننده بود که انگار نه انگار قرار است مردم و مدیران بروجرد به استقبال میهمانان نوروزی بروند.

تعدادی از مدیران به روال سال‌های گذشته دم از برنامه‌های تکراری، کلیشه‌ای و بسیار روتین و روزمره‌ای زدند که بعید است با این روال بتوانند توفیقی در جذب گردشگران نوروزی داشته باشند، بدتر آنکه برخی مدیران هیچ حرف و نظری برای مطرح کردن نداشتند و طبق معمول سکوت اختیار کردند.

در شرایطی که نصب بنر، پاکسازی شهر، باز گذاشتن درب اماکن تاریخی و مذهبی و یا احتمالا استقرار کمپ‌های اسکان همه برنامه‌های مدیران برای نوروز را شامل می‌شود، خنده‌دار است اگر به دنبال تبدیل بروجرد از معبر به مقصد گردشگری باشیم.

بروجردی که شناسنامه بسیار درخشانی در حوزه گردشگری داشته و با دارا بودن آب و هوای مطبوع، آثار و ابنیه تاریخی، طبیعی، فرهنگی، مذهبی و صنایع دستی فاخر اما نتوانسته جایگاهی در بین شهرهای مقصد گردشگرپذیر حتی در بین شهرستان‌های همجوار داشته باشد.

به نظر می‌رسد با وجود مدیران بی‌حال و کم ذوقی که امروز خیلی از آن‌ها در جلسه ستاد خدمات سفر حضور داشتند، تبدیل بروجرد به مقصد گردشگری را باید در کنار آرزوهای بسیار دیگر در کتاب آرزوهایمان به ثبت برسانیم و چه مهجور و مظلوم است شهرم که حتی از رهگذر نوروز هم در معرفی خود و جاذبه‌هایش کم‌بهره مانده است.

با همه آنچه که گفته شد، در شرایطی که مدیران عضو کارگروه‌های ده‌گانه ستاد خدمات سفر بروجرد گام اول را در نخستین جلسه این ستاد محکم برنداشتند، منطق حکم می‌کند که در نوروز ۹۸ نه انتظار معجزه بلکه حتی انتظاری در حد تصور هم نباید از آن‌ها داشت.

و متاسفانه این بار هم باید گفت که کلی‌گویی، تکرار حرف‌های شعارگونه و کلیشه‌ای آن هم به دور از ایده‌ها و راهکارهای خلاقانه آفتی بزرگ است که گویی آن را در بروجرد پایانی نیست.

نبود تابلوهای راهنما مسافران را سردرگم می‌کند

دبیر ستاد خدمات سفر بروجرد، نظارت بر اماکن گردشگری، اجرای برنامه های رادیویی و مستندهای تلویزیونی، برگزاری نمایشگاه‌های سوغات و صنایع دستی را از اقدامات مد نظر برای نوروز ۹۸ عنوان کرد.

حجت الله یارمحمدی گفت: توزیع بروشورهای راهنمای گردشگری، نقشه شهر و شهرستان و استقرار افراد راهنما در اماکن پربازدید تاریخی و گردشگری از دیگر اقدامات است.

وی با انتقاد از تجمع متکدیان در ایام نوروز در سطح شهر و میادین ورودی اظهار کرد: سال‌های گذشته شهرداری و اداره بهزیستی متولی جمع‌آوری متکدیان بودند که در نوروز ۹۸ نیز باید این رویه ادامه یابد.

دبیر ستاد خدمات سفر بروجرد همچنین از نبود تابلوهای راهنما به تعداد لازم در سطح شهر گلایه و خاطر نشان کرد: این نقیصه هر ساله در ایام عید موجب سردرگمی گردشگران نوروزی می‌شود.

یارمحمدی با تاکید بر اینکه بنرهای غیر مرتبط زائد سطح شهر در ایام نوروز باید جمع‌آوری شوند، افزود وجود این بنرها سیما و منظر شهر را نازیبا می‌کند.

اسکان ۱۶ هزار مسافر نوروزی در مدارس بروجرد

در ادامه مدیر آموزش و پرورش بروجرد از اسکان حدود ۱۶ هزار نفر در نوروز ۹۷ در مدارس این شهرستان خبر داد و گفت: در نوروز ۹۸ تعداد کلاس های درس طرح اسکان نوروزی از ۲۳۰ به ۲۶۰ کلاس افزایش می‌یابند.

محمد مهرافزون اظهار کرد: مدارس شهرستان بروجرد پس از خرم‌آباد بیشترین آمار اسکان مسافران نوروزی را دارند.

وی ادامه داد: البته در اسکان مسافران نوروزی در مدارس اولویت اسکان با فرهنگیان و خانواده‌های آن‌ها است.

صنعت گردشگری؛ ظرفیتی مغفول در بروجرد

در ادامه فرماندار بروجرد با اشاره به اینکه برگزاری جلسات ستاد خدمات سفر کمی دیر شروع شده است، گفت: طی سال‌های اخیر اقداماتی در حوزه گردشگری در کشور انجام شده اما آنگونه که باید از این صنعت استفاده و بهره‌برداری نشده است.

عبدالرحیم رحیمی اظهار کرد: این در حالی است که در بسیاری از کشورها بیشترین درآمدها از صنعت گردشگری به دست می آید، حال آنکه در کشورمان ایران حتی مردم نیز از بسیاری از ظرفیت‌های داخلی آگاهی نداشته و از آن‌ها بازدید نکرده‌اند.

وی سپس از بروجرد به عنوان شهرستانی با تعدد آثار دیدنی و تاریخی یاد و تاکید کرد: اما متأسفانه بر خلاف بسیاری از شهرهای دیگر که به ظرفیت‌های گردشگری پرداخته شده است، این مهم در بروجرد آنگونه که باید مد نظر نیست.

فرماندار بروجرد بر ضرورت بسترسازی برای استقبال و ورود گردشگران نوروزی تاکید و عنوان کرد: باید آثار تاریخی و گردشگری را مهیای حضور مسافران کنیم.

رحیمی سپس با گلایه از وضعیت بسیار نامناسب مبادی ورودی شهر بروجرد افزود: وجود کارگاه‌های گچ‌بری، چوب‌بری و سنگبری‌ که نخاله ها و زباله‌های خود را در مجاورت جاده رها کرده‌اند، چهره ویترین‌های شهری را نازیبا و آشفته می‌کند.

شهر در قرق دستفروشان است

وی همچنین با انتقاد از اینکه خیابان‌های اصلی شهر بروجرد در قرق دستفروشان است، افزود: واحد سد معبر شهرداری چکار می‌کند که در شهر جایی برای تردد افراد وجود ندارد و دستفروشان در معابر بساط کرده‌اند.

فرماندار بروجرد تاکید کرد: از سویی متاسفانه شنیده شده که حدود ۷۰ درصد دستفروشان افراد غیر بومی هستند که معابر این شهر برای بساط اجناس خود انتخاب کرده‌اند و این مایه تاسف است.

رحیمی ساماندهی دستفروشان را از وظایف جدی شهرداری در آستانه سال نو دانست و خاطرنشان کرد: با این اوضاع شهر چطور می‌خواهیم به استقبال مسافران و گردشگران نوروزی رفته و از آن‌ها برای حضور در شهرمان دعوت کنیم؟

تگ ها

مقالات مشابه

2 thoughts on “جای مدیران خلاق همچنان خالی است/بروجرد؛ معبری در رویای مقصد گردشگری”

  1. آزادسازی حریم مسجد جامع ، مسجد امام و امامزاده جعفر در کنار بازسازی بازار و کاروانسراهای تاریخی و تبدیل خیابون جعفری به یک معبر گردشگری فرهنگی تنها راه برند سازی و جذب سرمایه گذار و توریسته و لاغیر و قتی خودمون به داشته های تاریهی مون که بقیه شهرها حسرت داشتنشو دارن اهمیت نمی دیم چه طور انتظار داریم سرمایه گذار و گردشگر جذب کنیم؟؟؟ مسئولین هم بهتره به جای جلسات و سخنرانی های تکراری به فکر اقدامات مهم و تاثیر گذار باشن

  2. شاید در کوتاه مدت نشود بروجرد را به یک مقصد گردشگری تبدیل کرد اما با چند کار نسبتا ساده می توان مسافران بیشتری را متمایل به توقف در بروجرد کرد. برای این کار باید در چند سوی شهر در ابتدای جاده ها پارکهایی با امکان پارک خودرو، چادر زدن و امکانات بهداشتی مثل سرویس بهداشتی، حمام، مسجد، پمپ بنزین و سوپرمارکت و رستورانهای فست فود ایجاد کرد. بهترین جاها برای چنین پارکهایی اینجاهاست:

    – حوالی روستای کرکیخان
    – حوالی قلعه حاتم و پل قلعه حاتم
    – سراسر مسیر قلعه حاتم تا شهرک کمپینگ
    – تپه های شمالی کمربندی از پل رودکی تا حوالی پارک مادر
    – امتداد دادن پارک مادر تا جاده کمربندی و گسترش عرضی آن
    – گسترش پارک بیرجندی تا کمربندی
    – ابتدای جاده اراک
    – حوالی دهکرد و سد دهکرد
    – گسترش فضای سبز وایجاد پارک در ضلع غربی میدان آیت الله بروجردی و بستن فضای سبز وسط میدان به روی خودروها
    – ایجاد پارک در حوالی میدان عشایر
    – ایجاد پارک در حوالی دانشگاه آیت الله بروجردی
    – ایجاد پارک مقابل دانشگاه آزاد اسلامی در جاده ونایی
    – ایجاد پارک در دو سوی شهر اشترینان
    – ایجاد پارک در مجاورت پادگان مهندسی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close