اخبار لرستان

تایید فسیل انسان هوشمند غار «کلدر» توسط متخصصان دانشگاه «سوربن»

روزهای بروجرد- مدیرکل میراث فرهنگی لرستان گفت: متخصصین دانشگاه سوربن فرانسه با آنالیز بخشی از جمجمه کشف شده در غار تاریخی کلدر خرم‌آباد دریافتند این فسیل کشف شده مربوط به انسان هوشمند است.

به گزارش مهر، فسیل انسان هوشمند کشف شده در غار کلدر خرم آباد توسط متخصصین دانشگاه سوربن فرانسه تأیید شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان در این رابطه گفت: متخصصین دانشگاه سوربن فرانسه با آنالیز اسکن سه بعدی، الکترونیکی و لیزری بخشی از جمجمه کشف شده در غار تاریخی کلدر خرم آباد دریافتند این فسیل کشف شده مربوط به انسان هوشمند است.

سید امین قاسمی اظهار داشت: نتایج مقدماتی گونه شناسی با مد نظر قرار دادن آناتومی فیزیکی و نتایج اسکن و همچنین تفسیر آنها که در دانشگاه کپنهاک دانمارک در حال انجام است نشان می‌دهد خوشبختانه فسیل مذکور مربوط به گونه هوموساپین (انسان مدرن / هوشمند) است.

وی بیان کرد: غار کلدر خرم آباد هم اکنون دارنده قدیمی ترین فسیل انسان هوشمند در ایران و یکی از معدود سایت‌های جهانی به شمار می‌رود که شواهد انسان هوشمند یا مدرن با این قدمت تاریخی در آن کشف شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با اشاره به اینکه فصل سوم کاووش غار کلدر خرم آباد اواخر خردادماه امسال به اتمام رسید، افزود: آنالیزهای مولکولی این فسیل نیز هم اکنون برای دریافت اطلاعات بیشتر در حال انجام است که نتایج آن نیز منتشر خواهد شد.

براساس این گزارش، پروفسور فابریک دمتر با یک نامه رسمی از دانشگاه کپنهاک دانمارک این اتفاق مهم را به اطلاع دکتر عمرانی رئیس پژوهشگاه میراث کشور، دکتر شیرازی رئیس پژوهشکده باستان شناسی ایران، مهندس قاسمی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان و دکتر بازگیر سرپرست تیم کاووش غار کلدر خرم آباد رسانده است.

غار کلدر خرم آباد در ۵ کیلومتری شمال شهر خرم آباد به شماره ۱۸۷۹۶ در فهرست آثار غیر منقول کشور به ثبت رسیده است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close