اخبار بروجردورزش

گفتگو با رویا دیوکان‌ نینجاکار بروجردی: اهل کتک کاری نیستیم!

روزهای بروجرد- رویا دیوکان متولد ۳۰ اسفند ۱۳۷۰ در بروجرد، کارشناس حسابداری، دومین فرزند خانواده، یک نینجای واقعی، از آن دختر‌های ماجراجو که خستگی نمی‎شناسد.
مربیگری ۱۵ رشته ورزشی و فعالیت به ‎عنوان بادیگارد جزو کار‌های روتین رؤیاست. او سال‌هاست برای رسیدن به این مرحله از مهارت، تمرین‌های سختی را انجام داده است. ساعت‌ها کوهنوردی می‌کند و مانند یک پارکورکار تمرین می‌کند.
رویا فارغ از آموزش شاگردانش، هر روز حداقل یک ساعت شمشیر به دست می‌گیرد و تمرینات نمایشی را با شمشیر جلو می‌برد. او می‌گوید‌: پیشنهاداتی برای حفاظت و دفاع شخصی از کشور‌های خارجی داشته است، اما ترجیح می‌دهد در ایران بماند و کار تدریس نینجوتسو «نینجا» و مربیگری در رشته‌های بدنسازی، فیتنس، ایروبیک، تی‌آرایکس، آمادگی جسمانی، دفاع شخصی و… را برای دختران و زنان علاقه‌مند لرستان و بروجرد ادامه دهد.
رویا دیوکان دختر نینجا‌کارخطه سرسبز لرستان در گفتگو با خبرورزشی از دنیای پر راز و رمز نینجوتسو، علاقه‌مندی‌هایش به اجرای حرکات پارکور، نانچیکو و حتی کار با سلاح‌های سرد، بالا رفتن از دیوار و یک لحظه پریدن از روی مانع بلند حرف می‌زند.
* نینجوتسو را از چه سالی شروع کردید؟
سال ۹۱ نینجوتسو «نینجا» را به خاطر تنوع و جذابیت‌های تکنیکی و فنی که داشت شروع کردم و پس از گذراندن دوره‌های مربیگری در تهران و کرج، به عنوان مربی در باشگاه‌های لرستان و بروجرد کار آموزش به هنرجویان را استارت زدم.
* با این همه رشته‌های ورزشی که برای بانوان بود، چطور سراغ نینجوتسو رفتید؟
قبل از اینکه وارد نینجوتسو شوم، در رشته‌های ورزشی دیگر مثل شنا، اسکیت، موتورسواری، آمادگی جسمانی، ایروبیک، تی‎آرایکس، فیتنس، ایروبیک و… فعالیت کرده‌ام و در تمام این رشته‌ها مدرک مربیگری گرفتم، اما نینجوتسو دنیای دیگری بود به همین دلیل به شکل حرفه‌ای رفتم سراغ این رشته رزمی و در تمام سال‌ها سعی کردم با تمرین در این ورزش پیشرفت کنم و با تدریس این سبک زنان و دختران بیشتری را با دنیای پر راز و رمز نینجوتسو آشنا کنم.
* به جز نینجوتسو چه مهارت‌های دیگری دارید؟ 
عضو دفاع شخصی سازمان wosma ایتالیا، نماینده بادیگاردی isbta روسیه، مدرک بین‌المللی داوری تای کیک‌بوکسینگ، مربیگری بین‌المللی رنجر کماندو، مربیگری دفاع شخصی اژد‌های سرخ، فرود و راپل، تیراندازی در سالن‌های شبیه‌ساز جنگی و… از مواردی است که در کارنامه ورزشی خود به ثبت رسانده‌ام.
* برای حرفه‌ای شدن چه تمریناتی باید انجام داد؟ 
علاوه بر دقت در نگاه محیط، سرعت، چابکی، شناخت توانایی‌های روحی و جسمی، تمرینات بدنسازی، کاربرد سلاح‎های سنتی و مدرن، جهت‎یابی، حرکات آکروباتیک، عکس‎العمل‌های صحیح در برابر محرک‌های ناگهانی، انعطاف‌پذیری و تعادل بخش‌هایی از تمریناتی است که دختران نینجاکار باید انجام دهند.
* تا به حال از هنر رزمی‌تان در خیابان استفاده کرده‌اید؟ 
ما نینجوتسو را برای دعوا در خیابان یاد نمی‌گیریم و فقط برای اینکه بتوانیم در مواقع ضروری از خودمان دفاع کنیم تمرین می‌کنیم. البته یکی، دو مورد بوده که مجبورشدم تا اندازه‌ای که طرف آسیب نبیند برای دفاع از خودم استفاده کنم.
*زنانی که وارد نینجوتسو می‌شوند با چه انگیزه‌ای ورود می‌کنند؟
هر زن دلایل خودش را برای ورود به نینجوتسو دارد ولی تصور من این است که مهمترین دلیل برای زنانی که وارد نینجوتسو یا نینجا می‌شوند پیدا کردن اعتماد به نفس و غلبه بر ترس و مهمتر اینکه در شرایط سخت یاد بگیرد چطور از خود دفاع کنند.
* پیشنهاد بازی در فیلم سینمایی داشته‌اید؟
پیشنهادات زیادی دارم، اما به خاطر اینکه علاقه‌ای برای ورود به دنیای بازیگری ندارم هیچ پیشنهادی را قبول نکرده‌ام، اما تیم حرفه‌ای از دختران نینجاکار تربیت کرده‌ام که آمادگی بازی در صحنه‌های اکشن و رزمی را دارند و فکر می‌کنم برای مخاطب ایرانی خیلی جذاب باشد که صحنه‌های اکشن فیلم‌های سینمایی توسط زنان نینجاکار ایرانی اجرا شود.
* زنانی که بخواهند نینجاکار شوند، چه فاکتور‌هایی باید داشته باشند؟
برای ورود به این رشته علاوه بر اینکه باید علاقه‌مند باشد، روحیه ماجراجویانه، شجاع و نترس بودن رکن اصلی به شمار می‌رود و تمرین و اعتماد به نفس می‌تواند به او کمک کند تا یک نینجاکار موفق شود و بتواند از پس اجرای حرکات سخت بربیاید.
* روزانه چند ساعت تمرین می‌کنید؟ 
روزی ۸ ساعت تمرین می‎کنم که بیشتر صرف آموزش به هنرجویان می‌شود و پس از آن به کار‌های شخصی و مطالعه می‌پردازم.
*خانواده تان مخالف اینکه شما نینجاکار می‌کنید، نیستند؟
نه، همیشه حمایتم کرده‌اند حتی پدرم می‌گوید دلم می‎خواهد دخترم قوی باشد و خودش از پس کار‌ها بربیاید.
* تمرینات در کجا انجام می‌شود؟
بیشتر تمرینات در سالن انجام می‌شود ولی به خاطر آشنایی هنرجویان با شرایط محیطی در طبیعت، کوه، جنگل تمرین می‌کنیم.
* در فضای مجازی فعالیت دارید؟ 
بیشتر برای مطالعه و تحقیق درباره ورزش، طبیعت‌گردی و انعکاس فعالیت‌های ورزشی.
* آشپزی هم می‌کنید؟
به آشپزی علاقه دارم و به رژیم صحیح غذایی و تغذیه اهمیت می‌دهم، اما به خاطر حجم زیاد کار‌های آموزشی زیاد فرصت آشپزی ندارم.
* تجربه بادیگاردی دارید؟ 
برای بادیگاردی و حفاظت فیزیکی عضو چند سازمان بین‌المللی هستم و چند پروژه برای بادیگارد و تشریفات داشته‌ام حتی برای حفاظت و دفاع شخصی از کشور‌های خارجی و تهران پیشنهاداتی داشتم و به رغم اینکه دستمزد بالایی داشت به ‎خاطر هنرجویانم قبول نکردم، چون می‎خواهم رشد نهال‎هایی را که در نینجوتسو نینجا کشورم کاشته‎ام، ببینم.
* سقف آرزو‌های دخترنینجاکار کجاست؟
دوست دارم هنر رزمی نینجوتسو را در باشگاه‌های ژاپن آموزش ببینم و با فلسفه آن از نزدیک آشنا شوم.
* خاطره‌ای از تمرینات دارید؟
وقتی تازه کارم را شروع کرده بودم برای تمرین با سلاح‌های مختلف به فضای باز طبیعت می‌رفتم و جالب اینکه هر جای دنجی را درکوهستان انتخاب می‌کردم در زمان کمی مردم با تعجب مشغول تماشای تمرین ما بودند.
*بعضی‌ها معتقدند ورزش‌های رزمی روحیه زن را خشن می‌کند؟
این باور غلط است که ورزش‌های رزمی خشونت را رواج می‌دهد و به اعتقاد من بانوانی که ورزش‌های رزمی و نینجوتسو کار می‌کنند خشن نیستند و با کسی هم سر جنگ ندارند. نینجاکار‌ها مهربان‌ترین و صبورترین افراد هستند و انرژی منفی‌شان در تمرینات تخلیه می‌شود.
* مشکلات و سختی‌های این رشته رزمی چیست؟
بدون شک هر رشته ورزشی سختی‌ها و مشکلات خودش را دارد و نینجوتسو هم از این قاعده مستثنی نیست، اما به خاطر علاقه و یادگیری این رشته سختی‌های زیادی را تحمل کردم، به طوری که برای حضور در دوره‌های آموزشی چند بار در ماه باید مسیر بروجرد تا تهران و یا کرج را طی می‌کردم که بعد مسافت انرژی‌ام را می‌گرفت. تمام این سختی را تحمل کردم تا اینکه دوره‌ها را با موفقیت پشت‌سر گذاشتم و موفق شدم گواهینامه مربیگری را بگیرم، اما اگر بخواهم به مشکلات اشاره کنم باید به نبود فضای آموزشی و باشگاه تمرینی برای آموزش این به خانم‎ها اشاره کنم.
منبع: خبرورزشی
تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Close