اخبار ایران

نظر سخنگوی سابق قوه قضاییه درباره‌ی رییس آینده

روزهای بروجرد- حسین میرمحمدصادقی سخنگوی پیشین قوه‌ی قضاییه و استاد دانشگاه شهید بهشتی درباره‌ی رییس بعدی قوه‌ی قضاییه گفت: رییس قوه قضاییه باید فردی معتدل و چهره‌ای محبوب در میان مردم باشد.

آقای میرمحمدصادقی درباره‌ی شایعه‌ی نامه‌ی قضات دیوان عالی کشور به رهبری مبنی بر انتخاب رییس قوه‌ی قضاییه از درون خود این قوه به انصاف نیوز گفت: من البته شخصا خیلی به این مساله اصراری ندارم که از درون قوه باشد یا بیرون از آن، مسایل دیگر مهم‌تر است.

به هرحال [رییس بعدی قوه] باید فردی باشد که مدیر و مدبر بوده و تجربه‌ی کار اجرایی هم داشته باشد؛ حتی اگر در قوه هم نباشد از لحاظ علمی در سطح قابل‌توجهی باشد و با کار دستگاه قضایی آشنا باشد. یک سری موارد این چنینی لازم است اما اینکه حتما از درون قوه باشد و از بیرون آن نباشد حتما مورد ضروری‌ای نیست.

او ادامه داد: ممکن است کسی از درون قوه باشد اما واقعا از آن آگاهی‌های کلانی که نسبت به عملکرد مجموعه‌ی قوه لازم است، برخوردار نباشد. از سوی دیگر ممکن است کسی از بیرون قوه باشد و به دلیل بار علمی و اجرایی که قبلا داشته است خیلی زود نسبت به کل مسایل قوه مسلط شود.

بیشتر به این موارد باید توجه کرد که فرد مدیر و مدبر باشد، نسبت به امور اجرایی و به‌ویژه نسبت به موازین حقوقی آشنا باشد. نسبت به موازین فقهی هم که طبعا چون مجتهد است ورود دارد. باید بر اینها تاکید شود؛ بویژه اینکه معتدل باشد و چهره‌ی محبوبی در میان مردم باشد که این موارد بسیار مهم است.

این استاد برجسته‌ی حقوق، با بیان اینکه نسبت به گزینه‌های مطرح شده برای ریاست قوه نظری ندارد، درباره‌ی گزینه‌های شایعه شده‌ی ریاست قوه‌ی قضاییه گفت: من نمی‌دانم این گمانه‌زنی‌ها گمانه‌زنی‌های درستی است یا نه. چراکه معمولا از یک سال قبل از پایان مدت رییس وقت قوه‌ی قضاییه، این نوع گمانه‌ها زده می‌شود که بعد هم مشخص می‌شود خیلی از آنها هیچ مبنایی ندارد. بنابراین وقتی اینگونه است شاید قضاوت چندان درست نباشد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close