لرستان

لرستان اولین استانی خواهد بود که به‌طور هم‌زمان در سه شهر تعیین حریم گسل را انجام می‌دهد

روزهای بروجرد- رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از شناسایی ۹۰۰ گسل فعال و لرزه‌زا در کشور خبر داد و گفت: در مجموع طول این‌ تعداد گسل حدود ۴۰ هزار کیلومتر است.

به گزارش فارس، علی بیت‌اللهی رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در حاشیه شورای فنی لرستان و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پس از زلزله سال گذشته کرمانشاه کنترل ساخت و ساز روی گسل‌ها در کلان‌شهرهای کشور آغاز شد و شتاب خوبی به خود گرفت.

وی خاطرنشان کرد: این مهم در استان‌های تهران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و البرز در مراحل انتهایی بوده، منتها تعیین حریم گسل‌ها تنها در مراکز استان‌ها در دست انجام است.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به لزوم تعیین حریم گسل‌ها در سراسر کشور  بیان داشت: در همین راستا و در جلسه پیشین کارگروه زلزله لرستان مقرر شد، تعیین حریم گسل‌های شهرستان‌های خرم‌آباد، بروجرد و دورود در دستور کار قرار گیرد.

بیت‌اللهی اظهار داشت: با این توصیف لرستان اولین استانی خواهد بود که به‌طور هم‌زمان در سه شهر تعیین حریم گسل را انجام می‌دهد.

وی هدف از این کار را کاهش خطرپذیری در مواقع رخداد زلزله خواند و افزود: از آنجایی که عملکرد مراکزی همچون بیمارستان‌ها، مدارس و همچنین شریان‌های حیاتی مانند آب، گاز، برق و فاضلاب پس از زلزله بسیار ضرورت دارد، بنابراین هرگونه ساخت و ساز در این مراکز بایستی با تمهیدات ویژه انجام شود.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از شناسایی ۹۰۰ گسل فعال و لرزه‌زا در کشور خبر داد و افزود: در مجموع طول این‌ تعداد گسل حدود ۴۰ هزار کیلومتر است.

بیت‌اللهی با بیان اینکه ایران وضعیت بسیار لرزه‌خیزی دارد، اظهار داشت: لرستان و به‌ویژه شهرستان‌ دورود در مسیر امتداد گسل‌های زاگرس قرار دارد و احتمال وقوع زلزله‌ در این شهرستان دور از ذهن نیست، همچنان‌که در بروجرد و دشت سیلاخور نیز سابقه لرزه‌خیزی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: سابقه لرزه‌های تاریخی در لرستان نشان می‌دهد که بسیاری از شهرهای استان کاملاً با خاک یکسان شده‌اند و با وجود این پیشینه بهترین کار انجام اقدامات پیشگیرانه است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close