لرستان

۱۰ اثر مفرغی لرستان ثبت ملی شد

روزهای بروجرد- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان از ثبت ملی ۱۰ اثر مفرغی این استان خبر داد.

عطا حسن پور در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: مفرغ‌های کشف شده در لرستان گواه قدمت و تاریخ چند هزار ساله سکونت بشر در این منطقه و همچنین چیره دستی، هنر و ذوق سرشار سازندگان آنها است.

وی، اظهار کرد: مفرغ‌کاری لرستان وسیله‌ای برای انتقال هنر و سنن اجدادی، انتقال مفاهیم و موضوعات مشترک مذهبی و بیان قانونمندی‌هایی بوده است که همه اقوام سوارکار، جنگاور و کشاورز دنیای قدیم را در بر می‌گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با بیان اینکه معرفی و حفاظت از این آثار ماندگار تاریخی لرستان در اولویت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان به شمار می‌رود، افزود: در همین راستا با پیگیری‌های صورت گرفته ۱۰ اثر مفرغی استان اواخر بهمن ماه امسال در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

حسن‌پور، بیان کرد: این آثار شامل تبرزین مفرغی با نقش انسان، تبرزین مفرغی با نقش شیر، چاغو تیزکن با نقش بز کوهی، خنجر مفرغی، دسته چاغو تیزکن با نقش سر اسب، دسته چاغو تیزکن با نقش سر شیر، سر کلنگ مفرغی، سرعلم مفرغی، قوری لوله‌دار مفرغی و لیوان مفرغی هستند.

وی با اشاره به اینکه این آثار ثبت شده در حال حاضر در موزه قلعه فلک الافلاک خرم آباد در معرض نمایش هستند، تصریح کرد: با ثبت این ۱۰ اثر مفرغی، تعداد آثار مفرغی لرستان در فهرست آثار ملی به ۱۴ اثر رسید.

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close