اخبار لرستان

برآورد اولیه از خسارت سیل اخیر در لرستان ۱۵ هزار میلیارد ریال است

روزهای بروجرد- معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان گفت: تاکنون ۱۵ هزار و ۶۹۷ نفر از سیلزدگان این استان در اماکن مناسب اسکان داده شده اند.

گودرز امیری در گفت و گو با ایرنا افزود: ۲۴۷ وسیله خودرویی و امدادی شامل(۱۰۹ دستگاه کمپرسی، ۲۶ دستگاه لودر، ۳ دستگاه بولوزر، ۶ دستگاه گریدر، ۸ دستگاه بیل، ۴ دستگاه بابکت، ۱۴ دستگاه کمرشکن و ۲ دستگاه جرثقیل، قایق و لجن کش ) از ۱۶ استان کشور در اختیار استان قرار گرفته است. 

وی اظهار داشت: این امکانات برای امدادرسانی ، ساخت جاده دسترسی و بازسازی شبکه های برق ، آب و گاز حدود ۶۰۱ روستا و ۱۶۱ هزار و ۱۲۹ نفر حادثه دیده از سیل اخیر بکار گرفته شده اند.

امیری ادامه داد: همچنین تعداد چادرهای تحویل شده در این مدت به مردم سیلزده با احتساب چادرهای مسافرتی ۶ هزار و ۴۲۷ تخته بوده است.
به گفته وی تعداد ۲۷۶ سورتی پرواز به منظور امداد رسانی به مناطق سیلزده استان انجام شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان همچنین افزود: تعداد کل جاده های بین شهری قطع شده ۱۲ مورد است که ۲ مورد وصل و مابقی در دست اقدام می باشند. 

وی افزود: تعداد جاده های بین روستایی قطع شده یک هزار و ۴۷ مورد بود که ۵۲۸ مورد وصل و ۵۱۹ مورد در دست اقدام می باشند. 

امیری یادآور شد: تعداد روستاهای با قطعی برق در اثر سیل یک هزار و ۱۴۵ روستا بوده که برق یک هزار و ۹ روستا وصل و تعداد ۱۳۶ روستا در دست اقدام می باشد. 

وی تعداد روستاهایی که با قطع گاز مواج شدند را ۱۶۷ روستا اعلام کرد و گفت: تاکنون گاز ۱۶۲ روستا وصل شده است. 
امیری اظهار داشت:تعداد کل روستاهای با قطعی آب شرب روبرو شدند ۷۹۶ روستا بود که تاکنون آب ۷۰۱روستا وصل و ۹۵روستا در دست اقدام است. 

معاون استاندار لرستان بیان کرد: تعداد ۱۸ شهر و حدود ۱۲۰۰روستا در جریان سیلاب در این استان دچار خسارت شد.

وی افزود: تعداد واحدهای مسکونی شهری خسارت دیده در استان ۱۳ هزار و ۸۵۹ واحد(۲ هزار و ۷۵۱ تخریبی و۱۱ هزار و ۱۰۸ تعمیری) بوده است. 

امیری عنوان کرد: تعداد واحدهای مسکونی روستایی خسارت دیده از سیل در استان۲۱ هزار و ۶۶۸ واحد(۱۱ هزار و ۱۶۱ تخریبی و۱۰ هزار و ۵۰۷ تعمیری) است. 

به گفته وی تعداد واحدهای تجاری شهری خسارت دیده در استان ۱۱ هزار و ۲۶۴ واحد(۲ هزار و ۳۷۳ تخریبی و هشت هزار و ۸۹۱ واحد تعمیری) هستند. 

امیری با بیان اینکه تعداد واحدهای تجاری روستایی خسارت دیده در استان ۳۶۴ واحد(۲۱۵ تخریبی و ۱۴۹تعمیری) گزارش شده اظهار داشت: ۴۷ هزار و ۱۵۵ واحد (۱۶ هزار و ۵۰۰ واحد تخریبی و ۳۰ هزار و ۶۵۵واحد تعمیری)مسکونی شهری، روستای و تجاری در استان خسارت دید. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان گفت: تعداد خودروهای آسیب دیده بر اثر سیل در استان نیز ۴۰۹ دستگاه است.

در اثر سیل روز دوشنبه ۱۲ فروردین در لرستان رودخانه های این استان در شهرستان های مختلف طغیان و سد مروک درود نیز سرریز کرد ستاد مدیریت بحران استان قبل از وقوع سیل اطلاع رسانی وسیعی را انجام داد و به صدها هزار نفر از اهالی هشدار داده شد منزل خود را ترک کنند.

اکنون برق، آب و گاز بسیاری از مناطق شهری و روستایی قطع شده، پل های بسیاری در مسیرهای اصلی و فرعی فروریخته و بسیاری از روستاهای سیل زده از جمله در شهرستان پلدختر، دلفان، الیگودرز و دوره چکنی راه دسترسی ندارند.

مردم شهرهای پلدختر و معمولان و روستاهای اطراف حاشیه کشکان از ۱۲ فروردین ۲۴ ساعت و به مدت یک شبانه روز را بدون دریافت خدمات امدادی و هرگونه امکاناتی در پشت بام منازل یا کوه های اطراف گذراندند.

تمامی راه های ارتباط زمینی به منطقه قطع شده بود و شرایط جوی اجازه پرواز هوایی را نمی داد، اما از نخستین ساعات ۱۳ فروردین با بهبود شرایط جوی و ایجاد یک راه دسترسی در مسیر آزادراه خرم آباد – پل زال کار امدادرسانی به مردم آغاز شده است.

برآورد اولیه از خسارت سیل اخیر در لرستان ۱۵ هزار میلیارد ریال است و بر اساس اعلام پزشکی قانونی تاکنون ۱۵ نفر در این سیل جان خود را از دست داده اند ولی هنوز گزارش رسمی مبنی بر تلفات جانی در پلدختر اعلام نشده است که همین می تواند ناشی از اطلاع رسانی خوبی باشد که قبل از سیل در این منطقه صورت گرفته است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close