اخبار ایران

کاهش۴۰ درصدی فروش بخاطر قطع اینترنت

روزهای بروجرد- کارشناس اقتصادی خاطر نشان کرد: با توقف و کاهش فروش آنلاین، میزان تولید برخی از کارخانه حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است. در شرایط ناپایدار نیز مصرف‌کننده اقدام به خرید نمی‌کند چراکه می‌خواهد پس‌انداز کند و در صورت ایجاد شرایط خاص پول داشته باشد.

به گزارش ایلنا، جمشید عدالتیان در پاسخ به این پرسش که برخی از کارشناسان ریشه اصلی اعتراضات اخیر را اقتصادی می‌دانند به نظر شما این تحلیل تا چه میزان به واقعیت نزدیک است و چه راهکار‌هایی را برای برون رفت از این شرایط اقتصادی پیشنهاد می‌دهید؟ گفت: چشم‌انداز‌ها برای پیدا کردن شغل مناسب بعد از پایان تحصیل در ایران روشن نیست به عبارت دیگر دانشجویان امیدی ندارند که بعد از پایان دوره تحصیلات بتوانند شغل درخور پیدا کنند؛ اگر هم شغلی پیدا شود به معنی تامین بودجه زندگی آن‌ها نیست.

وی با اشاره به چالش‌های پیشروی کارآفرین‌ها، تصریح کرد: قطعی پیام‌رسان‌های خارجی از جمله واتساپ و اینستاگرام تاثیر زیادی بر فعالیت کسب‌وکار‌ها گذاشته است. فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی سال‌ها تلاش کردند که اقتصاد را به سمت اقتصاد دیجیتال هدایت کنند، اما قطعی و کاهش اینترنت در هفته‌های اخیر ما را پشیمان کرد چرا که کسب‌وکار افرادی که به این سمت رفته‌اند در هفته‌های اخیر مختل شده است.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه شرایط فعلی امکان و انگیزه سرمایه‌گذاری در ایران را دشوار کرده است، خاطر نشان کرد: با توقف و کاهش فروش آنلاین میزان تولید برخی از کارخانه حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است. در شرایط ناپایدار نیز مصرف‌کننده اقدام به خرید نمی‌کند چرا که می‌خواهد پس‌انداز کند و در صورت ایجاد شرایط خاص پول داشته باشد.

وی ادامه داد: بعد از شیوع بیماری کرونا میزان خرید آنلاین افزایش قابل توجهی پیدا کرد و بعد از قطعی اینترنت در هفته‌های اخیر با کاهش فروش آنلاین مواجه شدیم و این مسئله در میزان تولید تاثیر مستقیم گذاشت.

به گفته عدالتیان؛ بهبود فضای کسب‌وکار را سال‌هاست طرح کردیم، اما متاسفانه به آن عمل نشد و اتفاقی در این زمینه رخ نداد.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این پرسش که آیا لغو تحریم‌ها تاثیری در اقتصاد می‌گذارد، گفت: بدون تردید تاثیر می‌گذارد؛ در حال حاضر فعالان اقتصادی برای دور زدن تحریم‌ها و هزینه مبادله باید مبالغ قابل توجهی پرداخت کنند. تحریم باعث شده است که ۲۰ تا ۲۵ درصد هزینه صادرات و واردات به ایران بیشتر شود.

وی ادامه داد: پول در تمام دنیا وسوسه انگیز است از این‌رو تلاش می‌کنند که پول و درآمد بیشتری داشته باشند؛ اما به‌دست آوردن ثروت در جهان چارچوب قانونی دارد این در حالیست که در ایران چنین نیست و اگر چارچوب قانون رعایت شود رشوه و اختلاس کاهش پیدا می‌کند.

عدالتیان با اشاره به پررنگ شدن نقش قوه قضاییه در کمرنگ کردن فساد اقتصادی در کشور، خاطر نشان کرد: پرداخت نکردن مالیات و فرار‌های مالیاتی به‌نوعی فساد اقتصادی است؛ تحریم‌ها باعث کاهش شفافیت شده و هر چه اقتصاد شفاف‌تر باشد شاهد کاهش فساد خواهیم بود.

وی با بیان اینکه اقتصاد امروز ایران روزمره شده است، تصریح کرد: سرمایه‌گذار باید از آینده ۵ سال آینده خود اطمینان داشته باشد که نمی‌توان در چارچوب فعلی اقتصاد کشور را پیش‌بینی کرد. تورم بیماری مزمن اقتصاد کشور و اعتراض‌های اخیر ناشی از انبان مشکلات اقتصادی است که خود را اینگونه نشان می‌دهد و باید اقدامی برای حل مشکلات صورت بگیرد.

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close