اخبار جهانمحیط زیست

هیات اقلیمی سازمان ملل روش های جذب کربن از هوا را بررسی می کند

روزهای بروجرد- دانشمندان وابسته به یک نهاد سازمان ملل در جریان آخرین گفت و گوها پیش از تنظیم گزارش تازه خود درباره تغییر اقلیم، احتمالا فناوری های جذب دی اکسید کربن از هوا را ارزیابی خواهند کرد.

این یکی از روش های متعددی است که اعضای هیات میان دولتی تغییر اقلیم (آی پی سی سی) در دو هفته آینده درباره آنها بحث خواهند کرد.

مقام های دولتی از اطراف جهان هم در این نشست ها شرکت خواهند داشت، چون خلاصه گزارش باید مورد تایید آنها قرار گیرد.

نتایج گزارش تازه این هیات در روز ۴ آوریل منتشر خواهد شد.

این گزارش سوم و آخر “آی پی سی سی” در هشت ماه گذشته است. دو گزارش قبلی علل و آثار تغییر اقلیم را ارزیابی می کرد، اما گزارش سوم به راه های تخفیف گرمایش اشاره دارد.

محققان در این گزارش راه های کاهش میزان گازهای گرم کننده زمین که ناشی از فعالیت های انسانی است را بررسی خواهند کرد.

با این حال یکی از مدیران آی پی سی سی می گوید که گزارش تازه نگاه دقیقتری به راه های حذف دی اکسید کربن از جو خواهد انداخت.

پروفسور جیم اسکیا از امپریال کالج لندن گفت: “ما این بار محتویات خیلی مفصل تری درباره جذب دی اکسید کربن از هوا داریم. اینجا منظور وارد نکردن دی اکسید کربن به اتمسفر نیست، منظور خارج کردن آن از اتمسفر است.”

راه حل هایی مثل کاشتن جنگل های مانگرو یا درختان دیگر برای جذب کربن بررسی خواهد شد

این گزارش روش های مختلف استخراج کربن از هوا را بررسی خواهد کرد که احتمالا شامل کاشت درخت و شیوه های جدید کشاورزی به علاوه فناوری های پیشرفته برای مکیدن آن از هوا خواهد بود.

آنها همچنین راه حل هایی مرکب را بررسی خواهند کرد. مثلا کشت محصولاتی که می توان با سوزاندن آنها انرژی تولید کرد و همزمان دی اکسید کربن متصاعد شده را ضبط و دفن کرد.

استفاده از این نوع فناوری ها بحث انگیز بوده است. فعالان ابراز تردید می کنند که امکان استفاده اقتصادی از آنها وجود داشته باشد و همچنین نگرانی هایی وجود دارد که این فناوری بهانه ای برای خودداری از انجام کارهای اساسی در مبارزه با تغییر اقلیم شود.

با این حال دانشمندان می گویند که وضعیت چنان جدی است که علاوه بر کاهش شدید تصاعد، باید جذب دی اکسید کربن از جو را هم بررسی کرد.

آنچه در خلاصه گزارش نهایی برای سیاستگذاران ظاهر خواهد شد، به مذاکرات دقیق با نمایندگان ۱۹۵ دولت بستگی خواهد داشت.

محققان و مقام ها باید این خلاصه را خط به خط مرور کنند تا متن نهایی مورد موافقت قرار گیرد.

نگرانی هایی وجود دارد که جنگ در اوکراین ممکن است بر این نشست اثر بگذارد، چون نمایندگان روسیه و اوکراین هر دو در آن شرکت خواهند کرد.

گزارش تازه، که بخشی از بازبینی مطالعاتی از سال ۱۹۹۰ به این طرف است، همچنین به جنبه های اجتماعی کاهش تصاعد کربن نگاه خواهد کرد.

دکتر جویاشری رُی از دانشگاه جاداوپور و نویسنده اصلی گزارش تازه می گوید که از محققان خواسته شده عوامل تغییر رفتار انسانی را بررسی کنند. به گفته او “تولید و مصرف مسئولانه” هم بخشی از این گزارش خواهد بود.

در این گزارش تمرکز زیادی بر اقدامات کوتاه مدتی که دولت ها می توانند در سال های باقی مانده این دهه برای حفظ میزان افزایش دما به یک و نیم درجه سانتیگراد انجام دهند وجود خواهد داشت.

در سال ۲۰۱۸ ارزیابی شده بود که برای رسیدن به این هدف – افزایش حداکثر ۱.۵ درجه ای دما نسبت به شروع دوران صنعتی – تصاعد باید تا سال ۲۰۳۰ نصف شود.

اما بعد از همه گیری کرونا و افزایش احتمالی مصرف سوختهای فسیلی در پی حمله روسیه به اوکراین، ممکن است نیازمند کاهش بیشتر تصاعد باشیم.

با این حال این گزارش احتمالا تاکید خواهد کرد که اگر گام های فوری برداشته شود، هنوز می توان به پرهیز از بدترین آثار تغییر اقلیم امیدوار بود.

 

بی بی سی

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close