اخبار ایران

وزارت خارجه ایران: آمریکایی ها باید تضمین بدهند

روزهای بروجرد- سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره آخرین تحولات در ارتباط با بدهی کره جنوبی به ایران و برخی از اخبار منتشر شده در این زمینه گفت: کره جنوبی به ایران بدهی قطعی دارد. پیگیری‌ها در این زمینه انجام شده و امیدواریم برای یک بار این پرونده تمام شود و موضوع به نتیجه برسد.

به گزارش ایسنا، سعید خطیب زاده در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی که در محل وزارت خارجه برگزار شده بود، اظهار کرد: در جریان ملاقات معاون وزیر خارجه کره جنوبی با آقای باقری معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان در وین پیشنهاداتی در ارتباط با این موضوع مطرح شد و قرار شد نهادهای ذیربط ایرانی این موضوع را پیگیری کنند. پیگیری ها در این زمینه انجام شده و امیدواریم برای یک بار این پرونده تمام شود و موضوع به نتیجه برسد.

وی افزود: ما متأسفانه تجربه خوبی از اظهارات قبلی کره ای ها نداریم و امیدواریم این بار پیشنهادات مطرح شده عملیاتی و اجرایی شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد زمان سفر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به تهران نیز گفت: تاریخ انجام این سفر هنوز قطعی نشده است. انجام این سفر در دستور کار است و ما در حال برنامه ریزی در ارتباط با زمان آن هستیم.

خطیب زاده همچنین در مورد زمان برگزاری نشست سران آستانه با حضور روسای جمهور ایران، ترکیه و روسیه در تهران نیز گفت: برگزاری این نشست نیز در دستور کار است. تاریخ برگزاری آن باید هماهنگ شود. تلاش داریم تا قبل از بهار این تاریخ را هماهنگ کنیم. البته باید دید زمان و شرایط چگونه پیش می رود.

وی همچنین گفت: در آینده نزدیک شاهد برگزاری اجلاس های دیگری از جمله اجلاس های سه جانبه ایران، آذربایجان و ترکیه در تهران خواهیم بود و تلاش داریم که این نشست ها در بهترین زمان ممکن برگزار شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد سفر وزیر خارجه قطر به تهران و برخی از تحلیل های منتشر شده در این زمینه مبنی بر اینکه احتمالا وزیر خارجه قطر حامل پیام هایی بین ایران و آمریکا بوده است، گفت: رایزنی مداوم بین دوستان در منطقه امری طبیعی است و برخی اوقات شرایط منطقه ایجاب می کند که رایزنی ها به صورت منظم تر و با فواصل کوتاه تر انجام شود. بعد از گفت وگوی تلفنی که بین وزرای خارجه دو کشور انجام شد لازم بود که برخی از رایزنی ها از نزدیک انجام شود و در همین راستا شاهد سفر وزیر خارجه قطر به تهران بودیم.

خطیب زاده گفت: آنچه که بین ایران و ۱+۴ و آمریکا در وین اتفاق می افتد مسیر خاص خود را دارد و همان طور که ما در مورد مسائل منطقه با کشورهای فرامنطقه گفت وگو نمی کنیم مسائل مربوط به مذاکرات ۱+۴ را در چارچوب حقوقی خود به جلو می بریم. آنچه که در وین رخ می دهد مسیر حرفه ای خود را طی می کند و باید از گمانه زنی هایی که در این زمینه مطرح می شود عبور کرد.

وی همچنین درپاسخ به سوال دیگر ایسنا در مورد اظهارات اخیر وزیر خارجه مغرب مبنی بر اینکه ایران به دنبال گسترش تشیع در غرب آفریقاست و اینکه ایران پشت حملات اخیر یمن به امارات بوده است، تصریح کرد: این برای اولین بار نیست که این گونه اظهارات بی‌اساس از سوی وزیر خارجه مغرب انجام می شود. ما به خاطر احترام به مردم مسلمان و فرهیخته مغرب تلاش کرده ایم از این مسائل عبور کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین اظهار کرد: خود وزیر خارجه مغرب می داند که رفتارهای این کشور در حوزه توسل به خشونت و دخالت های نظامی-اطلاعاتی این کشور در کشورهای دیگر باعث ایجاد چه تنش هایی در منطقه شده است.

خطیب زاده افزود: مشکل اصلی حرکت برخی از سیاستمداران مغربی برخلاف خواست مردم این کشور به سمت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است. مقامات مغرب به جای فرافکنی های بی اساس باید به خواسته مردم خود در این زمینه احترام بگذارند و تلاش کنند که عضوی موثر در جهان اسلام و مسلمانان باشند.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه طبق برخی از اخبار منتشر شده سعید جلیلی دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی کشور در مورد مذاکرات وین نامه ای را به برخی از مقامات کشور نوشته و از این مذاکرات انتقاد کرده است، آیا وزارت خارجه در جریان این موضوع است، گفت: من خبری از این موضوع ندارم. مناسب است در مورد این مسئله از خود ایشان سوال کنید. اما می توانم بگویم که ما در مذاکرات وین با یک اجماع ملی و با استفاده از تمام ظرفیت های داخلی گفت وگوها را به جلو می بریم و این سرمایه بزرگی است که باید پاس داشته شود.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت وگوی خود با خبرنگاران همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر اهدای تعدادی واکسن از سوی ایتالیا به ایران گفت: برخی از همکاری ها بین ایران و کشورهای دیگر در حوزه سلامت همچنان ادامه دارد. ما از دولت ایتالیا برای اهدای واکسن به ایران تشکر می کنیم.

وی همچنین افزود: ایران نیز تمام تلاش خود را به کار گرفته که به برخی دیگر از کشورها در حوزه بهداشت کمک هایی را داشته باشد. از این جهت که ما در داخل کشور در حوزه واکسن و تهیه آن و موارد مربوط به آن در وضعیت خوبی قرار داریم.

خطیب زاده همچنین در مورد تفاهم صورت گرفته بین عربستان و عراق در زمینه تهیه برق و نگاه ایران به این تفاهم گفت: ما از گسترش روابط کشورهای منطقه با یکدیگر از جمله گسترش روابط میان عراق و عربستان حمایت می کنیم. ما همواره بر اهمیت گسترش همکاری های منطقه ای تأکید کرده ایم و آن را به نفع منطقه می دانیم. ایران خود یکی از پیشنهادکنندگان همکاری های منطقه ای است و امیدواریم این همکاری ها که به نفع کل منطقه است افزایش پیدا کند. در منطقه ما فضا به اندازه کافی برای همکاری های منطقه ای وجود دارد و نیازی به رقابت های بیجا و غیرسازنده نیست.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی دیگری در مورد روابط ایران و عربستان و آخرین تحولات مربوط به آن گفت: میان ایران و عربستان تحول خاص جدیدی رخ نداده است و اگر اتفاق بیفتد آن را به شما رسما اعلام می کنیم.

وی در همین ارتباط گفت: بدون شک هر چه بتوانیم از فضای تقابل به فضای تعامل منطقی حرکت کنیم این موضوع به نفع دو کشور و منطقه است.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در جریان دیدار اخیر روسای جمهور دو کشور ایران و روسیه در مورد حملات رژیم صهیونیستی به مواضع ایران در سوریه بحث و گفت وگو شده است، خطاب به خبرنگار پرسش کننده گفت: مناسب است که در مورد این ملاقات مفصل و چند ساعته از سخنگوی دولت سوال کنید ولی جهت اطلاع شما بگویم که در آن ملاقات و گفت وگوی صمیمانه و چند ساعته روسای جمهور دو کشور ایران و روسیه در حوزه های مختلف دو جانبه، منطقه ای و بین المللی از جمله موضوع سوریه با یکدیگر رایزنی و گفت وگوهای خوبی انجام دادند.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا تحولات یمن و تشدید بحران در این کشور بر روی مذاکرات ایران و عربستان اثرگذار خواهد بود یا خیر، گفت: متأسفانه ائتلاف خودخوانده به صورت وحشیانه مردم یمن را هدف حملات گسترده خود قرار داده است. مردم یمن قربانی این تجاوزات هستند. ایران همواره سعی کرده که صدای مظلومیت مردم یمن باشد و در همین راستا تلاش کرده که از طریق سازوکارهای بین المللی و گفت وگوهای یمنی-یمنی این بحران پایان پیدا کند و در چند روز گذشته ایران رایزنی ها و گفت وگوهای خود در این زمینه را شدت بخشیده و از تمام توان خود در این حوزه استفاده کرده است. ما شاهد ادامه چرخه خشونت توسط برخی از کشورهای منطقه در این کشور هستیم. این چرخه بی پایان است مگر اینکه کشورهایی که به خشونت متوسل می شوند نقطه پایانی بر آن بگذارند و بدانند که راه حل این بحران سیاسی است نه نظامی.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد گفت وگوی تلفنی اخیر روسای جمهور ایران و فرانسه و تأثیر آن بر مذاکرات وین اظهار کرد: دو کشور ایران و فرانسه دو کشور مهم در جریان مذاکرات وین هستند. تاکنون روسای جمهور دو کشور چندین بار به صورت تلفنی با یکدیگر گفت وگو کرده اند. در این گفت وگوی تلفنی مواضع تهران در جریان مذاکرات وین بار دیگر به خوبی تبیین شد. در مورد برخی از مسائل بین دو طرف تبادل نظر صورت گرفت و امیدواریم طی روزهای آتی نتیجه این رایزنی ها و گفت وگوها را در وین مشاهده کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین بار دیگر در پاسخ به سوال دیگری در مورد مذاکرات وین تصریح کرد: اگر فردای بازگشت هیئت ها به وین طرف های مقابل حقوق ایران را به رسمیت بشناسند و به خواسته های به حق ایران پاسخ درست بدهند و در چارچوب برجام خواسته های خود را مطرح کنند و انتظاری بیش از آن نداشته باشند ما در فردای آن روز می توانیم به یک توافق خوب و پایداری برسیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: طرف های مقابل موارد اختلافی را به روشنی می دانند و باید تصمیمات سیاسی در مورد آن اتخاذ کنند به ویژه در واشنگتن.

وی همچنین با بیان اینکه در حوزه رفع تحریم ها موضوعات مهمی همچنان باقی مانده است و برخی از اختلاف ها وجود دارد، اظهار کرد: در حوزه تضمین ها و راستی آزمایی ها نیز باید آمریکایی ها این تضمین را بدهند که بار دیگر به مانند چند سال پیش حقوق بین الملل را به سخره نمی گیرند. مجددا اتباع ما را به بهانه های واهی دور زدن تحریم ها گروگان نمی گیرند و این زمینه را فراهم می کنند که ایران از منافع اقتصادی برجام استفاده کند. متأسفانه عملکرد اروپایی ها و آمریکایی ها در حوزه برجام براساس عملکرد چند سال اخیرشان خوب نبوده است.

خطیب زاده با بیان اینکه در بحث مذاکرات وین ایده ها مکتوب شده است و ما از فاز ایده ها رد شده ایم، گفت: جمهوری اسلامی ایران خلاقانه تمام موارد را مکتوب کرده است. ابتکارات را مطرح کرده است. منتظر پاسخ طرف های مقابل هستیم. امیدواریم در حوزه رفع تحریم ها به نتیجه خوبی برسیم.

وی در عین حال گفت: بر این نکته نیز تأکید می کنم که دولت سیزدهم تاکنون در حوزه خنثی سازی تحریم ها و ایجاد سازوکارها برای گسترش روابط تجاری دو کشور در حوزه منطقه ای و بین المللی پیشرفت های قابل توجهی داشته و ما همه چیز را به وین گره نزده ایم.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close