ویژه ها

پسماندهایی که روی زمین ماند/ آوار نخاله‌های ساختمانی بر سر بروجرد

روزهای بروجرد- نخاله‌ها و زباله‌های سنگبری‌ها، بروجرد را در محاصره خود قرار داده است، تا این امر موجب انتقاد فرماندار این شهرستان از متولیان امر شود.

به گزارش مهر انباشته شدن زباله ها و نخاله های سنگبری ها، تفکیک زباله های خشک از مبدا، تفکیک زباله های ادارات، دفع زباله های عفونی بیمارستانها و مشکلات جمع آوری زباله های روستاهای بخش مرکزی بروجرد و … موضوعاتی بود که در جلسه مدیریت پسماند بروجرد مطرح شد.

معضل نخاله‌ها و زباله‌های سنگبری‌های بروجرد

مصطفی مصطفی وند رئیس اداره محیط زیست بروجرد با اشاره به تفکیک زباله از مبدا در بروجرد، اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۷۵ درصد آزمایشگاه ها، مراکز درمانی و … به صورت ۱۰۰ در صد زباله های آنها به صورت بهداشتی دفن می شود.

وی، افزود: در زمینه تفکیک زباله های خشک از ادارات شهرستان نیز در مراحل مناسب اجرای آن هستیم که قرار است فاز دوم آن در دانشگاه ها و مراکز آموزشی اجرا شود.

در زمینه دفن و امحای زباله های عفونی بیمارستانهای شهرستان مشکلی وجود ندارد

 

رئیس اداره محیط زیست بروجرد، تصریح کرد: باید تلاش کنیم این فرهنگ نیز در سطح ادارات شهرستان تسری پیدا کند.

مصطفی وند، گفت: در حال حاضر محل دفن نخاله ها و زباله‌های سنگبری های شهرستان مشکل دارد که برای برون رفت از مشکل باید تلاش کنین اتحادیه هم پای کار بیاید و همچنین از بخش خصوصی نیز استفاده کنیم.

کبودجامه معاون شبکه بهداشت و درمان بروجرد نیز در این جلسه اظهار داشت: در زمینه دفن و امحای زباله های عفونی بیمارستانهای شهرستان مشکلی وجود ندارد، با سرمایه گذار صحبت شده، انتقال زباله های عفونی به شهرستان دورود انجام می شود و بعد از امحا در محل دفن زباله ها از منطقه خارج خواهند شد.

بحران زیست محیطی در منطقه دفن زباله‌ها

ثقلینی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد نیز در این جلسه عنوان کرد: در محلی که هم اکنون زباله های سنگبری های بروجرد دفن می شود تلی از خاک انباشته شده و امکان ورود به منطقه را با مشکل مواجه کرده است.

در محلی که هم اکنون زباله های سنگبری های بروجرد دفن می شود تلی از خاک انباشته شده است

وی با انتقاد از نوع دپوی زباله های سنگبری های بروجرد، گفت: منطقه فعلی دفن این زباله ها به بحرانی زیست محیطی تبدیل خواهد شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد، ادامه داد: در سال های گذشته حدود ۱۳ هکتار و ۵۰۰ متر از منطقه را جهاد کشاورزی بروجرد برای دفن زباله به تملک درآورد که متاسفانه تا کنون دفن زباله در این منطقه انجام نشده است و تنها نخاله های سنگبری ها در آنجا ریخته می شود.

ثقلینی، بیان داشت: در منطقه «سراب زارم» به دلیل مجاورت با «جهان آباد» ارزش ریالی پیدا کرده، پس از این به بعد اداره منابع طبیعی با کسانی که غیرقانونی اقدام به دفن زباله یا ریختن نخاله کنند برخورد قانونی خواهد کرد.

نارضایتی مردم منطقه از مسئولان شهرداری

فاطمه گودرزی بخشدار بخش مرکزی نیز در این جلسه گفت: مردم منطقه «سراب زارم» به دلیل نزدیکی با محل دفن زباله ها با مشکلاتی مواجه هستند.

در برخی روستاها با عدم جمع آوری به موقع زباله ها شاهد بروز یک سری مشکلات زیست محیطی برای مردم هستیم.

وی، افزود: مردم از این وضعیت ناراضی هستند چرا که شهرداری به آنها قول داده مبلغ ۲۰ میلیون تومان برای مسائل عمرانی، دپو و دفن زباله های روستا کمک می کند ولی تا به امروز این امر از سوی شهرداری بروجرد محقق نشده است.

بخشدار مرکزی بروجرد، تصریح کرد: در برخی روستاها نیز با عدم جمع آوری به موقع زباله ها شاهد انباشته شدن زباله ها و بروز یک سری مشکلات زیست محیطی برای مردم هستیم.

انتقاد فرماندار بروجرد از برخی دستگاهها

رضا آریایی فرماندار بروجرد نیز در این جلسه با انتقاد از برخی دستگاه ها که فقط به دنبال سلب مسئولیت از خود هستند، افزود: انتظار می رود همه دستگاه های اجرایی پای کار آمده تا نهایتا مشکل محل دفن زباله های شهری، ساختمانی، سنگبری ها و … در بروجرد حل شود.

وی با بیان اینکه اگر در جلسات به دنبال مقصر باشیم عملا راه به جایی نخواهیم برد، ادامه داد: تولید کننده زباله ها خودمان هستیم بنابراین باید سعی شود در دفن آنها به صورت بهداشتی تلاش کنیم.

آریایی، تصریح کرد: دفن اصولی و بهداشتی زباله ها نه تنها وظیفه ذاتی و سازمانی بلکه در چارچوب وظایف انسانی به خاطر حفظ بقاء موضوعی مهم است که باید انجام شود.

تفکیک زباله از مبدا باید در بین مردم فرهنگسازی شود

وی، گفت: لذا تذکر مسئولین شبکه بهداشت و درمان به دیگر دستگاه ها با هدف زیر سوال بردن شخص یا دستگاهی نیست بلکه بیشتر برای هماهنگی امور و وظایف محوله به مدیران مربوطه است.

تذکر مسئولین شبکه بهداشت و درمان به دیگر دستگاه ها با هدف زیر سوال بردن شخص یا دستگاهی نیست

فرماندار بروجرد، افزود: برنامه ها و فعالیت های بهداشتی باید به طور دائمی و مستمر در سطح شهر انجام شود چرا که برخی کارها در درازمدت تاثیر خود را نشان می دهند.

آریایی بیان داشت: در زمینه تفکیک زباله از مبدا باید در بین مردم فرهنگسازی لازم انجام شود، مدیران می توانند در این زمینه از ظرفیت رسانه ها برای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی استفاده کنند.

وی با اشاره به مشکلات منطقه «جهان آباد» بروجرد نیز از مدیران مربوطه خواست با انجام بازدیدهای میدانی به عمق فاجعه بیشتر پی برده تا بهتر بتوانند با رصد معضلات به رفع آنها تلاش کنند.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close