اخبار بروجرد

نیمی از تالاب بیشه دالان بروجرد زیر آب رفت/۴۰۰ هکتار دیگر قابل احیا است

روزهای بروجرد- رئیس اداره حفاظت محیط زیست بروجرد گفت: هم اکنون و با بارش‎های اخیر ۴۵۰ هکتار از از تالاب بیشه دالان به زیر آب رفته است.

به گزارش خبرگزاری فارس، مصطفی مصطفی‌وند در دومین کارگاه تدوین برنامه جامع مدیریت زیست بومی تالاب بیشه دالان اظهار کرد: ۴۵۰ هکتار از تالاب بیشه دالان به زیر آب رفته و ۴۰۰ هکتار دیگر قابل احیاء است.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه تدوین برنامه جامع مدیریت زیست بومی تالاب بیشه دالان با مشارکت جوامع محلی، سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی و ادارات ذیربط عنوان کرد: یکی از مهمترین اهداف برگزاری این کارگاه ارتقاء سطح مشارکت فعال جوامع محلی و ادارات در احیای تالاب است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بروجرد ادامه داد: این کارگاه تا رسیدن به نقطه‎نظر نهایی ادامه یافته و برنامه‎های آن پس از تدوین به شورای برنامه‌ریزی شهرستان و استان ارائه می شود، تا به این ترتیب بودجه سالانه‎ای برای احیای تالاب بیشه دالان در نظر گرفته شود.

مصطفی‌وند با اشاره به اینکه در حال حاضر محل اعتباری برای احیای تالاب بیشه دالان تعریف نشده است، بیان کرد: پروژه باید تعریف و اهداف آن مشخص شود، تا پس از تصویب در شورای برنامه‎ریزی بودجه سالانه‎ای برای حفاظت، حراست، احیاء و حفاظت از زیست بوم تالاب تعریف شود.

وی با تاکید بر اینکه افق روشنی برای تالاب بیشه دالان متصور است، افزود: آگاه‌سازی بستر اولیه احیای تالاب است که با افزایش میزان آگاهی روستائیان از منافع تالاب و ارتقاء مشارکت در حفظ و احیای آن محقق می‎شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بروجرد به نقش برگزاری کارگاه تدوین برنامه جامع مدیریت زیست بومی تالاب بیشه دالان در افزایش مشارکت روستائیان اشاره و تصریح کرد: حفاظت از این تالاب به معنای تامین منافع پایدار، معیشت و کشاورزی جوامع محلی و حفظ تنوع زیستی منطقه است.

مصطفی‌وند در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: از مجموع گستره ۹۱۳ هکتاری این تالاب با توجه به بارش‎های در خور توجه امسال حدود ۴۵۰ هکتار به زیر آب رفته و قریب به ۴۰۰ هکتار دیگر قابل احیاء است.

وی اضافه کرد: همچنین اسناد حدود ۱۲۰ هکتار از اراضی تغییر کاربری شده در مراحل صادر شدن برای برخی از کشاورزان مجاور تالاب است و جز این هیچگونه سندی برای دیگر اراضی تالاب صادر نشده است.

رئیس اداره محیط زیست بروجرد با متغیر خواندن میزان تصرف اراضی تالاب توسط کشاورزان بومی منطقه تاکید کرد: در سال‎های پربارش میزان تصرف عدوانی اراضی تالاب کاهش و در سال‎های کم بارش با توجه به عقب‎نشینی آب افزایش می‎یابد.

مصطفی‌وند در ادامه از تصویب بودجه احداث پاسگاه محیط‌بانی تالاب بیشه دالان خبر و ادامه داد: پیمانکار پروژه تعیین و عملیات اجرایی آغاز شده و پیش‎بینی می‎شود تا سال آینده به بهره‎برداری برسد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close