اخبار بروجرد

سهم کم بروجردی‎ها از تسهیلات اشتغالزایی/مدیران یا بانک‎ها؛ کدام مقصرند؟

روزهای بروجرد- بروجرد به عنوان دومین شهرستان لرستان با تحقق ۵۵ و حدود ۲۸ درصد از تسهیلات دو طرح اشتغال پایدار روستایی و فراگیر آنگونه که باید سهم خود را از این دو طرح نگرفت و جایگاه خوبی را در لرستان از آن خود نکرد.

به گزارش فارس، در نشست خبری رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اصحاب رسانه این شهرستان به موضوعات و مباحث مختلفی پرداخته شد که اجرای طرح‎های اشتغال فراگیر و روستایی از آن جمله بود.

تحقق ۵۵ و حدود ۲۸ درصدی دو طرح اشتغال پایدار روستایی و فراگیر در دومین شهرستان لرستان آن هم با وجود جامعه آماری بالای بیکار آن و نقشی که سهم اعتباراتی اختصاص یافته در این دو طرح می‎توانست در اشتغالزایی و رونق اقتصادی داشته باشد، چنگی به دل نمی‎زند.

در عواملی که به عنوان موانع اجرای کامل این دو طرح در بروجرد برشمرده شد، باز هم در کنار نگاه سختگیرانه و بدون انعطاف بانک‎ها، ضعف کارشناسی ادارات متولی هم سهم کمی نداشت.

در شرایطی که جوانان مستعد بروجردی در شهرشان آتیه‎ای برای خود ندیده و بار سفر می‌بندند  و به ناچار کوچ می‎کنند، اهمال و کم کاری بانک‎ها و دستگاه‎های اجرایی ذیربط ابدأ پذیرفتنی نیست.

از این رو به جد انتظار می‎رود کاستی و عقب‎ماندگی ایجاد شده در میزان تحقق دو طرح اشتغال پایدار روستایی و فراگیر در مرحله دوم اختصاص اعتبارات جبران شود، چرا که بیکاری و مشکلات اقتصادی آنقدر شهروندان بروجردی را کلافه کرده که دیگر هیچگونه کم کاری را نمی‌‎پذیرند.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد با اشاره به سهم ۱۲۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیونی استان لرستان از طرح اشتغال پایدار روستایی بیان کرد: سهم شهرستان بروجرد ۱۳ میلیارد و ۲۹۰ میلیارد تومان بود و  ادارات کار، میراث فرهنگی، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی متولی اجرای آن بودند.

عبدالعلی گیوه‎کی عنوان کرد: به منظور جذب اعتبارات منظور شده برای این طرح ۲۳۳ طرح با ۳۲ میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان یعنی ۲.۵ برابر سهمیه اختصاص یافته به بانک معرفی شد.

وی خاطرنشان کرد: آنچه عملأ اتفاق افتاد، این بود که ۴ بانک کشاورزی، توسعه تعاون، صندوق کارآفرینی امید و پست بانک ۵ میلیارد تومان تسهیلات را به ۸۲ طرح با اشتغالزایی ۲۲۹ نفر اعطاء کردند.

رئیس اداره کار بروجرد افزود: از طرفی ۶ طرح دیگر با اعتبار تسهیلاتی ۲.۵ میلیارد تومان در مرحله انعقاد قرارداد است و با این تفاسیر جمع تسهیلات پرداختی شهرستان بروجرد در طرح اشتغال پایدار روستایی به حدود ۷.۵ میلیارد تومان با اشتغالزایی مستقیم ۲۷۳ رسیده و با این تفاسیر بیش از ۵۵ درصد سهمیه تعیین شده جذب شده است.

گیوه‎کی در ادامه به برخی از مشکلات و موانع عدم تحقق ۱۰۰ درصدی جذب و اعطای این تسهیلات اشتغالزایی اشاره و تاکید کرد: دو مشکل اساسی در بروجرد وجود داشت و یکی از آن‎ها نداشتن ناحیه صنعتی روستایی بود که موجب شد بسیاری از طرح‎ها از دریافت تسهیلات سرمایه در گردش باز ماندند.

وی اضافه کرد: از سویی اراضی منطقه اشترینان فاقد سند هستند و این نقیصه موجب شد که طرح‌های بخش اشترینان مورد پذیرش بانک قرار نگرفته و اعتباری به آن‌ها داده نشود.

این مسؤول ضعف عملکردی حوزه کارشناسی ادارات متولی، سختگیری‎ بانک‎ها در پذیرش وثایق و همکاری نکردن بانک‎ها با متقاضیان و طولانی شدن فرآیند پرداخت توسط بانک‎ها و تامین نشدن سهم ۲۰ درصدی آورده روستائیان در برخی طرح‎ها را از دیگر موانع اجرای بهینه این طرح برشمرد.

گیوه‎کی در خصوص عملکرد سه اداره جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی و صنعت، معدن و تجارت در معرفی طرح‎ها به بانک‎های عامل گفت: اداره صنعت در مجموع ۲۶ طرح با اعتبار ۲ میلیارد و ۶۰ میلیون، میراث فرهنگی ۱۵ طرح با اعتبار ۷۳۰ میلیون و جهاد کشاورزی ۱۷۹ طرح را با اعتبار ۳۰ میلیارد تومان به بانک معرفی کردند.

وی تصریح کرد: در حالی بیشتر طرح‎های ارجاعی به بانک از سوی اداره جهاد کشاورزی بود، اما متأسفانه بانک کشاورزی به عنوان بانک مرجع در حوزه کشاورزی با پرداخت ۶۰۰ میلیون تومان تسهیلات ضعیف‌ترین عملکرد را در بین بانک‎های عامل داشت.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد اظهار کرد: این در حالی است که ۱۲۶ طرح با اعتبار ۲۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به بانک کشاورزی ارجاع شده بود که پس از مخالفت با ۲۲ طرح تنها ۴ طرح با اعتبار ۶۶۵ میلیون تومان موفق به دریافت وام شدند.

گیوه‎کی بیان کرد: ۲۹ طرح با اعتبار ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به بانک توسعه تعاون معرفی شده بود که در نهایت ۱۳ طرح با ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان موفق به جذب تسهیلات شدند، همچنین پست بانک از مجموع ۲۴ طرح معرفی شده، ۲ طرح را با اعتبار ۴ میلیارد تومان پرداخت و ۲۲ طرح دیگر را رد کرد.

وی عنوان کرد: صندوق کارآفرینی امید با اعطای تسهیلات به ۴۶ طرح از ۴۸ طرح معرفی شده با اعتبار ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان عملکرد قابل داشته خصوصأ اینکه عمده طرح‎های مرجوعی و رد شده از سوی بانک کشاورزی را پرداخت کرده است.

رئیس اداره کار بروجرد از آغاز اجرای مرحله دوم طرح اشتغال پایدار روستایی با سهمیه ۸۰ میلیارد تومانی در لرستان خبر و ادامه داد: مقرر شده بیشترین سهم به شهرستان‎هایی اختصاص یابد که در مرحله اول جذب کمتری داشته و موفق به پرداخت همه سهمیه خود نشده‎اند.

گیوه‎کی گفت: بنابراین بنا است با اختصاص اعتبار مرحله دوم این طرح در وهله اول طرح‎های منعقد شده و معطل در بانک در اولویت قرار گیرند و پس از آن طرح‎های جدید معرفی شوند، البته در این مرحله طرح‎های بزرگ با سهم تسهیلات قابل توجه را نیز در دستور کار داریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اجرای طرح اشتغال فراگیر در بروجرد بیان کرد: سهم این شهرستان از مجموع اعتبار ۴۵۰ میلیارد تومانی لرستان ۶۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بود که توسط ۸ بانک عامل پرداخت شد.

این مسؤول عنوان کرد: در این راستا ۱۰۵ طرح با اعتبار ۱۰۲ میلیارد تومان شناسایی و به بانک معرفی شد که از این تعداد تسهیلات ۶۴ طرح با اعتبار ۱۵ میلیارد تومان پرداخت شد.

گیوه‎کی اضافه کرد: همچنین طرح‎هایی با اعتبار ۲.۵ میلیارد تومان منعقد شده که با احتساب آن‎ها مجموع پرداختی‎ها در طرح اشتغال فراگیر حدود ۱۷.۵ میلیارد تومان با اشتغالزایی یکهزار و ۳۲۸ نفر می‎شود.

وی به جایگاه دوم لرستان در اجرای طرح اشتغال فراگیر در کشور اشاره و تاکید کرد: بروجرد نیز در بین شهرستان‎های استان رتبه دوم را در اجرای این طرح و پرداخت تسهیلات آن داشته است.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی تلاقی اجرای دو طرح اشتغال فراگیر و پایدار روستایی را منطقی نخواند و افزود: البته سیاست وزارت کار در اجرای این طرح‎ها آن هم با تمرکز بر تقویت اشتغالزایی سیاست درستی بوده است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Close