اخبار لرستان

ساکنان ۵۰۰ ساختمان در لرستان منتظر مرگ باشند

روزهای بروجرد- معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان با اشاره به سیلاب اخیر لرستان اظهار کرد: عمده منازل و ابنیه آسیب دیده در مسیل قرار داشتند و پل‌هایی بودند که بر اساس اصول و با جانمایی دقیق ساخته نشده بودند و همچنین در بعضی از این سازه‌های صدمه دیده، مصالح بی‌کیفیت به کار برده شده است‌.

 به گزارش وانانیوز، احمد مرادپور در جلسه ستاد بحران استان لرستان که با حضور رئیس سازمان مدیریت بحران برگزار شد، با تاکید بر اینکه نباید اجازه ساخت و سازهای در حریم مسیل‌ها را داد، افزود: هم‌اکنون در بعضی جاها این کار انجام شده و باید به فکر راه و چاره‌ای بود. با توجه به توپوگرافی خاص استان در هر بارش، احتمال وقوع سیل را داریم و منطقه مستعد است برای همین باید با اندیشیدن تمهیداتی خسارات احتمالی را به حداقل رساند.

مرادپور با بیان اینکه برای این کار نیاز به اعتبار ویژه‌ای برای سیلاب‌ها داریم، افزود: چند پل نیز باید توسط راه و شهرسازی ساخته می‌شد که اقدام خاصی صورت نگرفته و از این موضوع انتقاد داریم.

۵۰۰ ساختمان در پلدختر حداقل فاصله را با رودخانه کشکان دارند

غلامرضا آقامیرزایی، مدیرکل مدیریت بحران لرستان نیز با اشاره به اینکه وضعیت شهرستان‌های لرستان به خصوص پلدختر خطرناک است، چرا که اکثر روستاها در حاشیه رودخانه ساخته شده‌اند تصریح کرد: هم‌اکنون سیل در استان مشکل‌ساز شده است. تابستان سال گذشته تنش آب و خشکسالی داشتیم که با مدیریت کشت‌های آبدوست اتفاق خاصی نیفتاد.

آقامیرزایی بیان کرد: طی سال جاری از مهر تاکنون ۲۸۳.۲ میلی‌متر بارندگی داشتیم که نسبت به بلندمدت ۱۱۷.۷ درصد و سال قبل ۴۵۱.۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه ۵۰۰ ساختمان در پلدختر حداقل فاصله را با رودخانه کشکان دارند، ادامه داد: حدود ۱۴۴ میلیارد تومان کل خسارت وارد شده سیل به استان در حوزه‌های زیربنایی بوده که ۷۰ درصد آن مربوط به پلدختر است. در بخش کشاورزی ۶۷ میلیارد تومان خسارت وارد شده است و پیمانکار برای پاکسازی هر هکتار زمین زراعی از سنگ‌های آورده شده سیل ۵ میلیون تومان می‌خواهد.

این مسئول بیان کرد: حدود ۴۰۴۰ واحد مسکونی داریم که وضعیتشان نامناسب است و باید از تسهیلات کم‌بهره استفاده کنند. برای جبران خسارات سیل ۱۳۷ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره و ۲۴ میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض نیاز داریم که امیدواریم محقق شود.

تجهیزات لرستان برای رفع مشکلات سیل پل‌دختر محدود است 

سید حمیدرضا کاظمی، نماینده مردم پل‌دختر در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه امکانات و تجهیزات استان برای رفع مشکلات سیل پل‌دختر محدود است، بخشی از تلاش‌هایی که در زمان وقوع سیل اخیر انجام شد التیام‌بخش بود اما بعد از آن توقعات حادثه‌دیده‌ها شروع می‌شود. انتظار داریم به شهرستان پل‌دختر عنایت ویژه‌ای شود چراکه ۷۰ درصد خسارات سیل به این شهرستان وارد شده است.

کاظمی خاطرنشان کرد: عمده خسارات وارد شده به این شهرستان مربوط به راه‌های روستایی، باغات، مزارع، احشام و دام‌ها و منازل است. بخشی از مشکلات هنوز پابرجاست و امکانات و تجهیزات استان برای حل آنها محدود است .

وی بیان کرد: اگر فکری برای حل این موضوع نشود خسارات بیشتری را در پی خواهد داشت. سیل به وجود آمده از سمت کوه‌های پل‌دختر وارد شده و مربوط به کشکان نیست؛ این شهرستان در معرض تهدید است چراکه نصف آن زیر آب می‌رود.

نماینده مردم پل‌دختر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیشترین خسارت مربوط به این شهرستان است و باید سهم بالاتری از اعتبارات ویژه سیل بگیرد، گفت : بانک‌ها به کشاورزان استمهال نمی‌دهند و انتظار داریم به‌طور ویژه جهت حل مشکل آنها اقدام شود.

حمید کشکولی، فرماندار الیگودرز نیز با بیان اینکه بارش‌ها به ۶۱۰۰ تن پرورش ماهی این شهرستان خسارت وارد کرده است، تصریح کرد: انتظار می‌رفت که در سفر رئیس سازمان مدیریت بحران به استان از الیگودرز نیز بازدید داشته باشند چراکه ما نیز از سیل اخیر خسارت دیدیم. همچنین بخش‌های “زز” و “ماهرو و ذلقی” این شهرستان جزو پنج بخش اول کشور در بحث بافت‌های فرسوده قرار دارند.

کشکولی بیان کرد: طی سال جاری بیشترین میزان بارش‌های استان در منطقه شول‌آباد بوده که ۴۳۷ میلی‌متر است و خیلی از خانه‌های گلی و چوبی منطقه آسیب دیده‌اند.

فرماندار الیگودرز با انتقاد از نبود تجهیزات در این شهرستان بیان کرد: در این منطقه با وسعتی که دارد تنها یک جرثقیل داریم که با دورترین بخش از مرکز ۲۸۰ کیلومتر فاصله هست. در بارش‌های اخیر، چهار روستای شهرستان چندین روز آذوقه نداشتند که هلال احمر به وسیله بالگرد به آنان امدادرسانی کرد. همچنین ۳۵ هزار عشایر در این شهرستان وجود دارند و باید این منطقه ویژه دیده شده و مورد حمایت قرار گیرد.

به گفته فرماندار الیگودرز، طی این بارش‌ها به ۶۱۰۰ تن پرورش ماهی این شهرستان خسارت وارد شده و ۴۰ هزار کانال نیز به لایروبی نیاز دارند.

۹۰ درصد راه‌های عشایری شهرستان پلدختر مسدود هستند 

نعمت‌الله دستیاری، فرماندار پلدختر نیز گفت: در پلدختر صنایع خاصی نداریم و بالای ۹۰ درصد مردم از راه کشاورزی و دامپروری ارتزاق می‌کنند .

وی با بیان اینکه طی سیل اخیر ۹۰ درصد راه‌های عشایری شهرستان قطع هستند، افزود: سیلاب اخیر خسارات زیادی به ما وارد کرده است. حجم خسارات فوق‌العاده بالاست و پل‌هایی آسیب دیده ای که با شن پر کردیم دوباره در بارش اخیر شسته شدند. زیرساخت‌های روستایی و عشایری آسیب دیده‌اند و جاده‌ها و پل‌های ما از بین رفته است.

وی اضافه کرد: یک میلیارد تومان اعتباری که به ما داده شد جوابگوی خرید علوفه دام‌های عشایری هم نیست و انتظار داریم توجه بیشتری به این شهرستان شود. اگر این مبلغ را دو برابر کنید به صورت اورژانسی به این حوزه کمک خواهد کرد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Close