لرستان

تازه‌ترین اخبار از وقوع سیل در لرستان| قطع راه ارتباطی روستاها/ تخلیه منازل برخی مناطق/ خسارت به تاسیسات آب، برق و گاز+ تصاویر

روزهای بروجرد- بارش شدید باران در ۲۴ ساعت گذشته در استان لرستان سبب قطع راه ارتباطی و آب تعداد زیادی از روستاها، واردشدن خسارت به تاسیسات زیر بنایی شهرها و روستاها و تخلیه برخی منازل شده است.

شدت بارندگی‌ها در شهرستان پلدختر سبب آب‌گرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل‌ها و تخریب ابنیه، پل‌ها، آب‌گرفتگی و تخریب منازل مسکونی روستایی و شهری، تخریب راه‌ها و خسارت به کشاورزان شده و در برخی روستاها نیز مردم با مشکل قطعی آب، برق و گاز مواجه هستند.

آب‌گرفتگی در منطقه مسکن مهر پلدختر نیز سبب شده که سیلاب به داخل منازل مردم برود و مسئولان استان هشدار تخلیه مسکن مهر را بدهند، این در حالی است که هرساله در زمان بارندگی مسکن مهر پلدختر در محاصره سیلاب قرار می‌گیرد و مشکلات آن همچنان پابرجاست.

همچنین وقوع سیلاب در شهرستان کوهدشت و دورود نیز خسارت‌های زیادی به بار آورده و خیابان‌های شهر کوهدشت تبدیل به رودخانه شده است؛ بسیاری از روستاهای این شهرستان نیز غرق در آب‌شده و شیرینی بارش رحمت الهی را به کام مردم تلخ کرده است.

احتمال تخلیه ساکنان مسکن مهر پلدختر

غلام‌رضا آقا میرزایی مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان با اشاره به اعزام ۸ تیم امدادی از خرم‌آباد به پلدختر اظهار داشت: در پی بارندگی‌های اخیر پلدختر، تیم‌هایی از خرم‌آباد به پلدختر اعزام شد که برحسب اعلام نیاز شهرستان و از نیروهای آتش‌نشانی خرم‌آباد، هلال‌احمر و راهداری هستند.

وی بابیان اینکه در حال حاضر مشکل جدی در شهرهای استان وجود ندارد افزود: آب‌گرفتگی معابر در استان گزارش‌شده اما تنها وضعیت شهرستان پلدختر تا حدودی با مشکل مواجه شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان بابیان اینکه احتمال تخلیه ساکنان مسکن مهر این شهرستان وجود دارد عنوان کرد: با هماهنگی معاون عمرانی استاندار لرستان اقدامات لازم صورت گرفته و در صورت بررسی و اعلام فرماندار این شهر، مسکن مهر تخلیه خواهد شد.

وی بیان کرد: با توجه به محاصره مسکن مهر پلدختر در سیلاب، به ساکنان این واحدها هشدارهای لازم داده و اعلام‌شده در طبقات فوقانی اسکان یابند.

آقا میرزایی در راستای غرق شدن یک خودرو در رودخانه کشکان بیان کرد: تاکنون این اتفاق به‌طور رسمی گزارش و تأیید نشده اما گفته می‌شود مردم محلی یک خودروی پراید را در حال غرق شدن مشاهده کرده‌اند که این مهم نیز در دست بررسی است.

احتمال بروز سیلاب‌های خطرناک در ساعات آینده

رضا میرزایی مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان اظهار داشت: با توجه به بارش‌های شدید ۴۸ ساعت گذشته که نتیجه آن جاری شدن سیلاب و آب‌گرفتگی معابر سطح شهرها، روستاها و سیلابی شدن رودخانه‌ها، مسیل‌ها و وارد شدن خسارات به برخی زیرساخت‌ها بوده است.

وی افزود: بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی، بارش‌ها در سطح استان تداوم داشته و در ساعات آینده بروز سیلاب‌های خطرناک در خروجی‌های استان و به‌ویژه در شهرستان پلدختر محتمل است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان افزود: به تمام مدیران ادارات امور آب و منابع آب شهرستان‌های تابعه اعلام می‌کنیم، ضمن احراز حداکثر آمادگی، تا ۴۸ ساعت آینده در آماده‌باش کامل به سر برده و همچنین به تمام شرکت‌های پیمانکاری طرف قرارداد با آب منطقه‌ای لرستان نیز اعلام می‌شود کلیه امکانات و تجهیزات ماشین‌آلاتی خود را در اختیار مدیریت بحران استان قرار داده تا در صورت بروز حادثه، زیر نظر مدیریت بحران استان، فرمانداران و با هماهنگی مدیران امور آب شهرستان‌های تابعه نسبت به کمک‌رسانی اقدام نمایند.

حاشیه‌نشینان کشکان منازل خود را ترک کنند

مرتضی کائیدی فرد بخشدار مرکزی پلدختر اظهار داشت: راه ارتباطی تمام روستاهای منطقه میانکوه غربی و روستاهای چم گردله، میدان بزرگ وپران پرویز با شهر پلدختر به دلیل سیلاب ناشی از بارش شدید قطع‌شده است.

بخشدار مرکزی پلدختر با اشاره به اینکه در صورت ادامه بارش‌ها مشکلات بیشتر می‌شود، عنوان کرد: سطح آب رودخانه کشکان در حال بالا آمدن است و چندین خانه در کنار رودخانه کشکان قرار دارند منازل را ترک کنند و به منازل بالای روستا بروند.

وی با اشاره به اینکه دهیاران روستاها در حال گشت زنی در روستاها هستند بیان کرد: مردم از ترددهای غیرضروری خودداری کنند.

بی‌تفاوتی مسئولان سبب ایجاد بحران در مسکن مهر پلدختر شد

احمدمرادپور معاون استاندار لرستان بابیان اینکه بحران در تمامی جوامع رخ می‌دهد اظهار داشت: وقوع بحران‌ها فقط مختص به استان لرستان نیست و افرادی که نسبت به وقوع بحران‌ها آمادگی دارند، خسارات کمتری را نیز خواهند دید.

وی با اشاره به حضور مسئولان پلدختر در بحران این شهرستان افزود: استان لرستان جزو استان‌های مستعد بحران‌های سیلاب و زلزله است و شهرستان پلدختر نیز نسبت به وقوع سیلاب و آب‌گرفتگی در موقعیت حساسی قرارگرفته است.

معاون استاندار لرستان با اشاره به اینکه شهرستان پلدختر باید نسبت به وقوع بحران آمادگی‌های لازم را داشته باشد، عنوان کرد: باید نسبت به شناسایی کانون‌های بحران در این شهرستان اقدام شود و برنامه‌ریزی‌های مناسبی را در این رابطه در نظر گرفت.

وی بابیان اینکه جاده ارتباطی خرم‌آباد، پلدختر در یک منطقه کوهستانی واقع است، بیان کرد: به‌طورمعمول شاهد ریزش و انباشته شدن رسوبات ناشی از سیلاب در این محور هستیم.

مراد پور با تأکید بر اینکه در شب گذشته این جاده در ۳ نقطه مسدود شده بود، گفت: اگر تلفات جانی در این محور رخ می‌داد‌، یک بحران عمیق نیز به وقوع می‌پیوست.

معاون استاندار لرستان بابیان اینکه مسکن مهر در شهرستان پلدختر حتماً باید موردبررسی و واکاوی کارشناسان قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: نمی‌خواهم بگویم که این مجتمع بدون مطالعه و کارشناسی احداث‌شده، اما آنچه ما در این شهرستان مشاهده می‌کنیم، نشان می‌دهد که این احداث مسکن مهر ازلحاظ رعایت بر کف معیوب ساخته‌شده و هم‌چنین ورودی ساختمان‌های این مجتمع پایین‌تر از خیابان و کوچه‌هاست.

ورود سیلاب به منازل مسکونی

مراد پور با اشاره به اینکه طبقات همکف در مسکن مهر پلدختر به‌صورت مسکونی ساخته‌شده و همین امر ورود سیلاب به منازل را در مواقع بحران هموار می‌سازد، اظهار داشت: مسکن مهر در انتهای مسیری که محل ورود آب‌های سطحی بوده احداث‌شده است.

وی بابیان اینکه در طی این سال‌های سال نسبت به رفع این موارد اقدامی نشده و همین کوتاهی‌ها سبب می‌شود که مردم و مسئولان در شرایط بحران قرار بگیرند، افزود: جهت حرکت آب در ابتدای مسکن مهر پلدختر به‌صورت ۹۰ درجه ساخته‌شده و طبیعی است که براثر این اقدام شاهد آب‌گرفتگی منازل در این مجتمع باشیم.

مراد پور با تأکید بر اینکه مسیر کانال باید بررسی‌شده و نسبت به اصلاح این کانال اقدامات لازم انجام شود، عنوان کرد: جهت کانال را باید به‌صورت مستقیم تغییر مسیر داد تا مانعی جلوی مسیر آب نباشد.

وی بابیان اینکه اداره منابع طبیعی پلدختر باید با روش‌های آبخوان‌داری و آبخیزداری نسبت به مهار آب‌های بالادست اقدام کند تا رسوبات ناشی از بارندگی‌ها به مسکن مهر وارد نشود، بیان کرد: هم‌اکنون بیش‌ترین معضل در این مجتمع وجود همین رسوبات و سنگ‌ریزه‌هایی بوده که همراه با سیلاب گسترش‌یافته است.

معاون استاندار لرستان با تأکید بر اینکه در صورت امکان نسبت به تبدیل طبقات همکف در مسکن پلدختر به پارکینگ تلاش شود خاطرنشان کرد: ساختمان‌هایی که دچار خسارت شده‌اند، ساختمان‌هایی هستند که در جهت حرکت آب سطحی احداث‌شده‌اند.

مراد پور با اشاره به اینکه شهرداری، دهیاری‌ها و بنیاد مسکن شهرستان پلدختر نباید اجازه ساخت مسکن در این مسیرهای پرخطر را صادر کند، اظهار داشت: ساختمان‌های تخریبی براثر وقوع سیلاب احتمالاً پروانه ساخت را هم ندارند و اگر پروانه ساخت هم نباشد، یعنی این ساختمان‌ها خلاف قانون ساخته‌شده است.

وی بابیان اینکه باید بانک اطلاعاتی از نیروهای انسانی ماهر در مواقع بحران تهیه شود، افزود: هم‌چنین باید فاصله تجهیزات امکانات دولتی و خصوصی را با مکان‌های بحران در نظر گرفت تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به مدیریت بحران اقدام شود و خسارات نیز به حداقل برسد.

معاون استاندار لرستان با تأکید بر اینکه دیوار ساحلی رودخانه کشکان نیز در ۲ نقطه آسیب‌پذیر است، عنوان کرد: از شهردار تقاضا داریم تا هرچه سریع‌تر یک پیمانکار توانمند را برای رفع این آسیب‌ها در نظر بگیرد، سمت غربی دیوار ساحلی اگر ساخته نشود، احتمال خسارات جبران‌ناپذیری را در پی خواهد داشت‌.

خسارت به تأسیسات برق

علی بدری مدیر شرکت توزیع برق شهرستان کوهدشت با اشاره به‌شدت بارندگی‌ در این شهرستان اظهار داشت: براثر وقوع صاعقه یک ترانس و بخشی از تجهیزات خطوط برق در کوهدشت دچار خسارت شد که با حضور به‌موقع نیروهای شرکت توزیع برق نسبت به تأمین روشنایی معابر و منازل اقدام شده است.

وی بابیان اینکه ترانس برق منطقه بلوران نیز که در ارتفاعات واقع است دچار سوختگی شده است افزود: میزان خسارات به تأسیسات برق شهرستان کوهدشت پس از بررسی کارشناسان اعلام می‌شود.

مدیر شرکت توزیع برق شهرستان کوهدشت با تأکید بر اینکه از سه روز گذشته بنا بر اعلام ستاد مدیریت بحران و تأکید مدیرعامل برق لرستان هشت اکیپ شرکت توزیع برق این شهرستان در حالت آماده‌باش قرارگرفته است عنوان کرد: این نیروها در بارندگی و وقوع صاعقه نسبت به تأمین پایدار برق مردم تلاش کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون برق کوهدشت و روستاهای این شهرستان وصل است بیان کرد: باوجود شدت بارندگی‌ها هیچ‌گونه خاموشی برق ماندگاری که سبب نارضایتی مشترکین شود را نداشته‌ایم.

ممنوع‌الخروج شدن مدیران شهرستان پلدختر برای مقابله با سیلاب

نعمت اله دستیاری با اشاره به اینکه بارش باران در شهرستان پلدختر امروز شروع شد و تا فردا ادامه دارد، اظهار داشت: بیشترین میزان بارش‌ها در استان لرستان در شهرستان پلدختر با ۵۱ میلی‌متر بارش است و به گفته هواشناسی تا فردا ادامه دارد که طبق دستور ستاد بحران شهرستان پلدختر تمام مدیران تا تمام شدن این وضعیت در آماده‌باش کامل قرار دارند و ممنوع‌الخروج هستند.

وی با اشاره به اینکه تمام عوامل راهداری، اداره برق، گاز، شهرداری در آماده‌باش صد درصد و در سطح شهر هستند، افزود: تا این لحظه مشکلی برای شهرستان رخ نداده ولی وضعیت به خاطر بارش شدید باران بحرانی است.

فرماندار پلدختر به مردم توصیه کرد از تردد در مسیر رودخانه‌ها و در مسیرهای خطرآفرین به‌شدت اجتناب کنند چون بارش‌های بی‌سابقه‌ای در پلدختر رخ می‌دهد.

وی با اشاره به باز بودن محورهای این شهرستان بیان کرد: تمام جاده‌های شهرستان باز و تردد در آن‌ها در جریان است و تاکنون مشکل خاصی گزارش نشده است ولی مردم نکات ایمنی را رعایت کنند.

مقالات مشابه

1 thought on “تازه‌ترین اخبار از وقوع سیل در لرستان| قطع راه ارتباطی روستاها/ تخلیه منازل برخی مناطق/ خسارت به تاسیسات آب، برق و گاز+ تصاویر”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close