ویژه ها

اعضای شورای شهر بروجرد خطاب به اصحاب رسانه: یار دهم شورا باشید/رسانه هراس نبوده، رسانه طلبیم

روزهای بروجرد- اعضای شورای شهر بروجرد در دیدار با اصحاب رسانه از رسانه‎ها به عنوان یار دهم شورا کردند.

به گزارش فارس در نشستی صمیمی که بین اعضای شورای شهر و فعالان رسانه‌ای این شهرستان برگزار شد، بر تداوم و استمرار ارتباط بین خبرنگاران با اعضای این پارلمان محلی تاکید شد.

در این دیدار مباحث و مسائلی در حوزه مدیریت شهری، شهرداری و عملکردی شورای شهر بروجرد مطرح و در این باره بحث و تبادل نظر شد.

فعالان رسانه‎ای نیز با بیان برخی از نکات مورد انتقاد در خصوص نحوه عملکرد و نقاط ضعف شورای پنجم شهر بروجرد، راهکارها و ایده‎هایی را برای بهبود اوضاع ارائه کردند.

رسانه‌ها زبان گویای مردم‎اند

رئیس شورای شهر بروجرد از رسان‎ها به عنوان زبان گویای مردم و پل ارتباطی میان آن‎ها با مسئولان یاد کرد و گفت: در شرایطی که فضای مجازی شهر را آلوده کرده از فعالان رسانه‎ای انتظار می‎رود بیشتر پای کار بیایند.

موسی نیکوکار بیان کرد: در صورتیکه رسانه‎ها پای کار نیایند، اخبار در فضای مجازی دست به دست می‎شود که صحت و سقم آن‎ها هم مشخص نبوده و قابل استناد نیست.

وی با انتقاد از فضای آشفته و بدون سامان مجازی عنوان کرد: در این فضا موضوعاتی مطرح شده و به افراد نسبت داده می‎سود، بدون اینکه از درستی آن اطلاعی حاصل شود.

رئیس شورای اسلامی شهر بورجرد در ادامه از فعالان رسانه‎ای خواست که در جلسات شورای شهر شرکت کرده و واقعیت‎ها را بنویسند.

رسانه‎ها مانع سوء استفاده فرصت‎طلبان شوند

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر بروجرد با اشاره به رشد صنعت فرهنگ موجب خفقان بحث و گفتگو در جامعه شده است، گفت: یکی از معضلات جوامع توسعه‎یافته این است که تکنولوژی فرصت گفتگو را از ما گرفته است.

محمد پرهام نقش رسانه‎ها را در باز زنده‌سازی گفتگو در جامعه تشنه گفتگو مهم ارزیابی و عنوان کرد: رسانه می‎تواند بستر را برای تحقق این مهم آماده کرده و با تغییر نگاه‎ها زمینه‎ساز احیای دوباره گفتگو در بین افراد شود.

وی از رسانه به عنوان ناقل فرهنگی یاد و تاکید کرد: شخصیت افراد در تعامل با رسانه به عنوان یک نیروی اجتماعی و البته تاثیرگذار شکل می‎گیرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر بروجرد همچنین از فعالان رسانه‎ای خواست که از حقوق مردم دفاع کرده و تخلفات را رصد کرده و مانع سوء استفاده برخی افراد فرصت‎طلب از حقوق حقه شهروندان شوند.

پرهام تاکید کرد: البته اعضای شورای پنجم شهر بروجرد نیز در مقابل زیاده‎خواهی‎ها و تصرف اراضی شهر توسط برخی افراد سودجو قاطع و محکم ایستاده و اجازه دست‎ درازی به آن‎ها نداده‎اند.

وی در ادامه گریزی هم به برخی نقایص و کاستی‎ها در شهرداری زد و گفت: یکی از انتظارات شورا از شهرداری آن هم بر اساس قانون این است که هر ۶ ماه یک بار صورت وضعیت هزینه‎ها و درآمدهای این نهاد به منتخبان مردم در شورا گزارش شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر بروجرد ادامه داد: معتقدم علاوه بر صورت درآمد و هزینه‎های شهرداری، قراردادهای منعقد شده در این نهاد با افراد حقیقی و حقوقی باید رسانه‎ای شده و در اختیار شهروندان قرار گیرد.

پرهام تصریح کرد: این در حالی است که شهرداری تاکنون اقدام به اعلام صورت وضعیت هزینه‎ها و درآمدهای خود به شورای شهر نکرده و این نقیصه‎ای بزرگ است.

وی خدمات انجام شده در شهرداری را در حد انتظار مردم و منتخبان آن‎ها در شورای شهر ندانست و ابراز امیدواری کرد این نهاد خدماتی و عمرانی به ریل واقعی خود که ریل خدمت است، برگردد.

یار دهم شورا باشید

یکی دیگر از اعضای شورای شهر بروجرد از رسانه‎ها به عنوان یار دهم اعضای شورای پنجم یاد کرد و گفت: رسانه‎ها به عنوان نمایندگان افکار عمومی و یار دهم شورایی‎ها می‎توانند نقش تعیین‎کننده‎ای در به سامان کردن اوضاع داشته باشند.

فریبرز محسنی عنوان کرد: رسانه‎ها به عنوان یار دهم اعضای شورای شهر، عضو اصلی در این پارلمان محلی به شمار می‎روند.

کار رسانه‎ها تراوش اندیشه و فکر است

عضو دیگر شورای شهر بروجرد کار رسانه‎ها را تراوش اندیشه و فکر دانست و گفت: نقادی بخشی از کار رسانه‎ای است که البته همراه با عقل و منطق است، اما در مقابل رسانه‎ها را هم نقد می‎کنند که معمولأ این نقد عجولانه بوده و اجحاف در حق فعالان این عرصه است.

ابراهیم بیاتی اظهار کرد: ظلمی که به فعالان رسانه‎ای روا می‎شود این است که هر یک از ادارات و دستگاه‎های اجرایی بدون برخورداری از تخصص لازم کار رسانه‎ای می‎کنند که قطعأ با حب و بغض آمیخته بوده و قضاوت آن منصفانه نیست.

وی بیان کرد: اینکه شورای شهر، شهرداری و دیگر نهادها و دستگاه‎های اجرایی بدون برخورداری از تخصص لازم کار رسانه‎ای کنند، ظلمی بزرگ در حق خبرنگاران کار کشته و حرفه‎ای روا داشته‎اند.

این مقام مسئول البته با تاکید بر اینکه شورای شهر بروجرد با آغوش باز از خبرنگاران و فعالان رسانه‎ای استقبال می‎کند، افزود: اینکه شهرداری گزارش وضعیت مالی خود را ارائه نمی‎کند، در حقیقت ضعف شورا را می‎رساند که نتوانسته این نهاد را ملزم به ارائه گزارش وضعیت هزینه‎ها و درآمدها کند.

بیاتی تاکید کرد: نباید با انداختن توپ به زمین رسانه‎ها از آنان خواست که موضوع ارائه گزارش مالی شهرداری به شورای شهر را پیگیری کرده و به سرانجام برسانند.

احیای گفتمان و شفاف‌سازی ره‎آورد کار فرهنگی شورا است

دیگر عضو شورای شهر بروجرد از رسانه‎ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی یاد کرد و گفت: اگر دموکراسی را دیکتاتوری اکثریت بنامیم، رسانه‎ها هستند که این دیکتاتوری را به پاسخگویی می‎کشانند.

رضا بهنودفر تداوم گفتگو با رسانه‎ها را آغازی بر انجام کار فرهنگی دانست و اظهار کرد: در آغاز ورود به شورا گفته‎ایم که برای انجام کار فرهنگی آمده‎ایم، اما در شرایطی که همه انتظارات از شورا و شهرداری حول محور فعالیت‎های عمرانی در جریان است، شاید به ظاهر انجام کار فرهنگی به تعویق افتاده است.

وی از تلاش برای احیای سازمان‎های مردم نهاد به عنوان کاری فرهنگی یاد و تاکید کرد: بدون کارگروه‌های مشارکتی مردم انجام کارهای فرهنگی ابتر می‎ماند.

عضو شورای اسلامی شهر بروجرد تصریح کرد: اگر بخواهیم در خصوص نتیجه کارهای فرهنگی در شورا چیزی بگوییم شاید بتوان این را گفت که تلاش شده با مردم شفاف برخورد کنیم.

بهنودفر بیان کرد: به عبارت بهتر شاید بتوان گفت ره‎آورد کار فرهنگی شورای شهر این است که مجادله، مباحثه، گفتگو و شفاف‎سازی را تقویت و گفتمان را احیاء کرده است.

وی با تاکید بر اینکه برای احیای حوزه فرهنگ باید شفاف‎سازی و گفتگو را کاری فرهنگی تلقی کرد، افزود: اگر چه سرانه فرهنگی در شورا ایجاد نشده اما تلاش می‎کنیم در حد توان به انجام کارهای فرهنگی پرداخته و آن‎ها را احیا کنیم.

رسانه هراس نبوده، رسانه طلبیم

عضو شورای اسلامی شهر بروجرد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بارها اعلام کرده‎ایم که رسانه‎هراس نبوده بلکه رسانه طلب هستیم.

بهنودفر از خبررسانی، اطلاع‎رسانی، شفاف‎سازی، نقد و تحلیل به عنوان کارکردهای رسانه یاد و بیان کرد: در شرایطی که فرهنگ انتقادپذیری در جامعه ما نهادینه نشده بسیاری‌ها از نقادی رسانه‎ها گریزان هستند.

وی اما نقدپذیری را از شام شب واجب‎تر دانست و عنوان کرد: در شورای شهر بروجرد آماده تقویت هر چه بیشتر ارتباط‎ با فعالان رسانه‎ای و استفاده از نقطه نظرات خبرنگاران هستیم.

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close