اخبار بروجرد

عباس گودرزی: اصلاح بودجه باید اولویت اول مجلس و دولت باشد

روزهای بروجرد- عضو هیأت رئیسه فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: برای تحقق شعار جهش تولید مسئولان کشور باید ظرفیت‌های داخلی کشور را بشناسند، آن را باور داشته باشند و با اراده قوی این ظرفیت‌ها را بالفعل کنند.

عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به نامگذاری سال ۹۹ به نام سال جهش تولید از سوی رهبر معظم انقلاب، گفت: لازمه تحقق شعار امسال در مرحله اول داشتن باور نسبت به ظرفیت‌های داخلی کشور است.

وی افزود: اینکه کشور ما به لحاظ منابع و استعداد و ظرفیت‌ها قادر است در شرایط تحریم هم تولید خود را رونق ببخشد و هم در این جهت با جهش به مقصود برسد و این موضوعی است که باید نسبت به آن باور داشته باشیم.

* اشخاصی با روحیه جهادی وارد میدان شوند

عضو هیأت رئیسه فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اظهار داشت: نکته دوم داشتن اراده برای اجرای کار است و فهم مطلب به تنهایی کافی نیست و اشخاص باید با روحیه جهادی وارد میدان کار شوند و ظرفیت‌های موجود در کشور را به حالت بالفعل در آورند. 

گودرزی خاطرنشان کرد: به نظر من مقدم بر همه اینها فهم مسئولان نسبت به شان و جایگاه جمهوری اسلامی در جهان است که این امر بسیار مهمی است و مسئولان باید شان و جایگاه و منزلت جمهوری اسلامی را در دنیا به درستی درک کنند و بفهمند آن رسالتی که جمهوری اسلامی آن را دنبال می‌کند، چیست و چشم‌اندازی که انقلاب برای ما ترسیم کرده را درک کنند و بفهمند.

وی افزود: این نگاه باعث می‌شود که شما ظرفیت‌های پنهان را هم شناسایی کنید و همچنین باعث تقویت باورها و اعتقادات ما می‌شود و باعث می‌شود ما از تنبلی دست بکشیم و با یک روحیه جهادی بتوانیم ظرفیت‌های کشورمان را احیا کنیم.

* با اتکا به ظرفیت‌های داخلی تهدیدات بیرونی را به فرصت تبدیل کنیم

عضو هیأت رئیسه فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اظهار داشت:وقتی این نگاه، باور و اراده وجود داشته باشد خداوند متعال راه را به ما نشان خواهد داد و مطمئنا با اتکا به ظرفیت‌های داخلی کشور تمام تهدیدات بیرونی را به فرصت تبدیل کنیم و از این شرایط سخت و حساس از گردنه سخت اقتصادی عبور کنیم.

گودرزی خاطرنشان کرد: لازمه تحقق این امر این است که همه نهادها، دستگاه‌ها و همه قوای کشور و همه آحاد ملت به صحنه بیایند. این مسئله یک مسئله بزرگ و فرابخشی است و مجموعه‌ای از علل و عوامل دخیل در تحقق این مسئله مهم هستند. 

* دولت موظف به حمایت از تولید کننده داخلی است

وی افزود:‌دولت موظف است که از تولید کننده داخلی حمایت کند و موظف است تسهیلات را به سمت تولید واقعی هدایت کند. تسهیلات ارزی را به کسانی تحویل دهد که اهلیت لازم را دارند.دولت باید نگاه صادرات محورش را تقویت و از واردات کالاهای غیر ضرور خودداری کند.

دستگاه قضایی موظف است در ارتباط با قاچاق کالا قاطع عمل کند؛ به تعبیر رهبر معظم انقلاب قاچاق کالا خنجری است که از پشت بر پیکر نظام وارد می‌شود

عضو هیأت رئیسه فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اظهار داشت: دستگاه قضایی موظف است در ارتباط با قاچاق کالا قاطع عمل کند. به تعبیر رهبر معظم انقلاب قاچاق کالا خنجری است که از پشت بر پیکر نظام وارد می‌شود. قاچاق کالا تضعیف تولید داخل را به دنبال دارد و باعث تعطیلی کارخانه‌ها و خانه نشین شدن کارگر ما می‌شود.

گودرزی خاطرنشان کرد: دستگاه قضایی باید با مفسدین قضایی قاطعانه برخورد کند. این برخورد باید بدون مماشات و ملاحظه و بدون رو دربایستی باشد و با هر کسی که در حوزه اقتصاد با زیاده خواهی، با دست اندازی، با مال اندوزی و با دست اندازی به بیت‌المال و حقوق عامه مردم به اقتصاد کشور آسیب می‌زند در هر باند، گروه و حزب و جناحی که باشد و به هر مقام و مسئولی که وابسته باشد بدون ملاحظه و قاطعانه برخورد کند. 

*مجلس موظف است بعد نظارتی خود را تقویت کند

وی افزود: مجلس موظف است بعد نظارتی خود را تقویت کند. به نظر من یکی از ضعف‌های مجلس این است که در بعد نظارت ضعیف عمل می‌کند. ما در دوره دهم مجلس این مشکلات را داشتیم. من چندین بار این تذکر را به هیأت رئیسه به مجلس دادم که مسیر خود را تغییر دهد و وزرا بیایند به مجلس گزارش دهند. وزرا پیشرفت کارها را هفته به هفته، ماه به ماه، بین ما نمایندگان گزارش دهند و جلسات ما جلسات ارزیابی و کنترل برنامه‌ها باشد و همچنین قابل اندازه‌گیری باشد و ما بدانیم امروز کجاییم و فردا قرار است کجا باشیم.

عضو هیأت رئیسه فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اظهار داشت:همین طور بدانیم چند گام برداشته‌ایم و چه گام‌هایی قرار است برداریم و به طور دقیق برنامه کاری خود را بدانیم.

*اصلاح بودجه باید اولویت اول مجلس و دولت باشد

گودرزی خاطرنشان کرد:‌ از سوی دیگر اصلاح بودجه باید اولویت اول مجلس و دولت باشد. چرا که این موارد با تعامل این دو قوه با یکدیگر قابل حل است. بعضی از اصلاحات ضرورت دارد در قالب لایحه‌ای که از سوی دولت ارائه می‌شود، دنبال شود. در اینجا باید دولت ورود جدی داشته باشد.

وی افزود: در مواردی هم که امکان ارائه طرح وجود داشته باشد لازم است مجلس ورود پیدا کند و حضور فعال داشته باشد.

عضو هیأت رئیسه فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اظهار داشت: ما چند اصلاح را به عنوان نمونه در لایحه بودجه سال ۹۹ داشتیم که می‌تواند شروع خوبی برای اصلاح بودجه باشد. در زمره آن می‌توان به بحث مالیات در خانه‌های خالی و خودروهای لوکس اشاره کرد که اینها کارهای ارزشمندی بود که ما در بودجه امسال آنها را گنجاندیم.

گودرزی خاطرنشان کرد: چرا امروز باید مسکن وارد بازار سوداگری شود و متاسفانه عده‌ای با احتکار مسکن، مردم را بیچاره کنند و باعث لطمه به اقتصاد شوند.

*  اقتصاد در حوزه مسکن واقعا کمرشکن است

وی افزود: اقتصاد در حوزه مسکن واقعا کمرشکن است و هیچ  اقدام اساسی در این زمینه صورت نگرفته است.

عضو هیأت رئیسه فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اظهار داشت:موضوع فرار مالیاتی و همچنین بخشودگی‌های نابجا یکی از مشکلات جدی امروز ما است که باید برای آن فکر و اقدام جدی شود.

یکی از مهره‌های پازل تولید در کشور مردم هستند که با خرید کالای ایرانی می‌توانند از تولید داخل حمایت کنند و علاوه بر این با پرهیز از مصرف‌گرایی و مدگرایی می‌توانند در جهت بهبود وضعیت اقتصادی گام بردارند

گودرزی گفت:‌ یکی از مهره‌های پازل تولید در کشور مردم هستند که با خرید کالای ایرانی می‌توانند از تولید داخل حمایت کنند و علاوه بر این با پرهیز از مصرف‌گرایی و مدگرایی می‌توانند در جهت بهبود وضعیت اقتصادی گام بردارند. مصرف‌گرایی و مدگرایی معیشت و اقتصاد یک کشور را با چالش‌های جدی مواجه می‌کند که باید از آن پرهیز کرد.

وی افزود:‌اینکه ما به استفاده از برند خارجی افتخار کنیم فرهنگ غلطی است که امروز به دنبال تغییر ذائقه مردم به عنوان الگوی مصرف مطرح شده است.

* فرهنگ سازی برای مصرف تولید داخل ضروری است

عضو هیأت رئیسه فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اظهار داشت: مردم ما باید با این ذائقه غلط مبارزه کنند. البته سازمان‌ها و نهادهای مسئول وظیفه دارند در زمینه مصرف کالاهای تولید داخل در کشور فرهنگ سازی کنند. مردم باید افتخارشان این باشد که با همه مشکلات کالای ایرانی را مصرف می‌کنند.مصرف کالای ایرانی یعنی ایجاد اشتغال برای فرزندان خودمان.

گودرزی خاطرنشان کرد: البته در طرف مقابل هم کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی صاحبان صنایع، تولید کنندگان ما، فعالان اقتصادی و غیره موظف هستند کیفیت کالاهایشان را افزایش دهند.امروزه اگر تولید کننده‌ای متعمدا کیفیت کالایش را ارتقاء نبخشد حکم ضد انقلاب در ابتدای پیروزی انقلاب در حوزه سیاسی را دارد.

* تولید بی‌کیفیت به معنای سوق دادن مردم به سمت کالای خارجی است

وی افزود: امروز و در جنگ اقتصادی تولید کننده‌ای که برای افزایش کیفیت کالاهای تولیدی‌اش تلاش نمی‌کند به صورت غیرمستقیم مردم را به سمت خرید کالاهای خارجی سوق می‌دهد و معنای این کار تضعیف اقتصاد و تضعیف تولید داخلی است و این یعنی ضربه زدن به نظام.

عضو هیأت رئیسه فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اظهار داشت:کار این افراد با کار کسانی که به عنوان ستون پنجم دشمن در جنگ نظامی به ما ضربه زدند برابر است و این مسئله نشان می‌دهد ما همگی برای تحقق شعار جهش تولید وظیفه داریم. تولید کننده، دستگاه‌های نظارتی، مجلس،‌دولت، دستگاه قضایی و غیره همگی در ارتباط با این موضوع وظیفه خاص خود را بر عهده دارند و اگر هر یک از اینها وظیفه خود را درست انجام دهند، طبعا به معنای حقیقی کلمه مطلوب حاصل نخواهد شد.

گودرزی خاطرنشان کرد:‌ اگر امروز ما دست به دست هم دهیم و در بحث تولید حرکت جهشی داشته باشیم آسیب‌های اجتماعی کاهش پیدا خواهد کرد، تورم از بین خواهد رفت، تورم ما را زمین‌گیر نخواهد کرد و عزت و اقتدار ما حفظ خواهد شد.

وی افزود: اینکه رهبر معظم انقلاب در چند سال متوالی دست روی مسئله تولید و اقتصاد می‌گذارند از اهمیت بالای این بخش حکایت دارد.

* نباید نقش دانشگاه‌ را در جهش تولید فراموش کنیم

عضو هیأت رئیسه فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اظهار داشت: ما نباید نقش دانشگاه‌ها را در بخش جهش تولید فراموش کنیم. من در این باره به وزیر گفتم که دانشگاه‌ها باید ماموریت محور شوند. مسائل کشور را شناسایی کنند و هر مسئله‌ای به یک دانشگاهی به عنوان ماموریت سپرده شود. 

گودرزی خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها در کنار وظایف آموزشی، تعلیم و تربیت حل یک مسئله را باید جزو ماموریت خود بداند و در این زمینه کار کند.

استفاده از ظرفیت نیروی جوان،‌ نخبگانی که می‌توانند راه صدساله را برای ما کوتاه کنند، دارای اهمیت بالایی است

وی افزود:‌ توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری، فوق‌العاده اهمیت دارد. استفاده از ظرفیت نیروی جوان،‌ نخبگانی که می‌توانند راه صدساله را برای ما کوتاه کنند، دارای اهمیت بالایی است. یکی از مسائل مهم امروز ما این است دانشگاه‌ها باید امروز در حوزه مسائل کشور نقش ایفا کنند.

* لزوم حمایت از سرمایه‌گذاران نه سرمایه‌برداران

عضو هیأت رئیسه فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اظهار داشت: نکته مهم دیگر حمایت از سرمایه‌گذاران است. البته سرمایه‌گذاران واقعی و نه سرمایه‌برداران. سرمایه‌بردارانی که به نام تولید و اشتغال تسهیلات کلان را دریافت می‌کنند و در مسیر دیگری آن را هزینه می‌کنند و به جای اینکه سرمایه‌گذاری کنند، سرمایه‌برداری می‌کنند نباید برای ارائه تسهیلات مدنظر باشند.

* صدور مجوزها تسهیل شود

گودرزی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مسائل کوتاه کردن مسیر صدور مجوزهاست که از اهمیت بالایی برخوردار است. فرایند صدور مجوز در کشور ما به اندازه‌ای مبهم، پیچیده، در هم تنیده و طولانی است که بعضا سرمایه‌گذار را از سرمایه‌گذاری پشیمان می‌کند.

شرایط اقتصادی ما هم مانند شرایط کروناست؛در شرایط تحریم فلج کننده و تمام عیار دشمن به سر می‌بریم و اگر غفلت کنیم ما را زمین‌گیر خواهد کرد

وی افزود: همانطور که در شرایط کرونا برای تولید ماسک و برای تولید مواد ضد عفونی عنوان شد که فرایند کوتاهی برای صدور مجوز جلوی پای تولید کنندگان قرار می‌گیرد در شرایط اقتصادی باید کار به همین ترتیب باشد. شرایط اقتصادی ما هم مانند شرایط کروناست.در شرایط تحریم فلج کننده و تمام عیار دشمن به سر می‌بریم و اگر غفلت کنیم ما را زمین‌گیر خواهد کرد.

عضو هیأت رئیسه فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اظهار داشت:اگر ما به ظرفیت‌هایمان در شرایط فعلی باور داشته باشیم و دقت کنیم و به کلام رهبر معظم انقلاب گوش دهیم و اگر برای برون رفت از این مشکلات تلاش جهادی داشتیم تمام این تهدیدات به فرصت تبدیل خواهد شد. نقاط ضعف به قوت تبدیل می‌شود و آسیب‌ها از بین خواهد رفت و تهدیدها بی‌اثر خواهد شد و خطری کشور و امنیت ملی ما را تهدید نخواهد کرد.

* مالیات از صاحبان ثروت اخذ شود

گودرزی خاطرنشان کرد: در حوزه مالیاتی صفحه سنگین در کشور به سمت کارمندان، بخش تولید و اقشار متوسط و ضعیف جامعه است و این در حالی است که اصل مالیات باید از صاحبان ثروت اخذ شود و کسانی که سرمایه‌شان را خارج از مسیر تولید مصرف می‌کنند باید مالیات بدهند.

وی افزود: عده‌ای ثروت خود را به جای مصرف در بخش تولید در بخش‌هایی همچون خودرو و … هزینه می‌کنند و به همین سبب به نظر من مالیات بر عایدی سرمایه باید یکی از مسائل مهم و اولویت‌دار ما در اصلاح ساختار بودجه باشد. 

عضو هیأت رئیسه فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در پایان گفت: مانع اصلی بر سر حل مشکل در بحث مالیات‌ها تعارض منافع است. ما باید با تعارض منافع به شدت مبارزه کنیم. تعارض منافع یکی از مشکلات اصلی بر سر راه رفع مشکلات کشور است و همچنین موضوع شفافیت یکی دیگر از مسائل مهم است که همه اینها باید در مجلس یازدهم مورد پیگیری قرار گیرد که امیدواریم مجلس یازدهم نقاط قوتی که مجالس قبل داشتند را حفظ و نقاط ضعف را نیز حذف کند و بتواند در کنار دولت و سایر دستگاه‌ها به پیشرفت کشور کمک کند و ما بتوانیم پیگیر مشکلات مردم باشیم.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close