اخبار بروجردلرستانویژه ها

خطر فرونشست زمین در شهرهای لرستان/ نرخ فرونشست زمین در بروجرد به ۹ سانتی‌متر در سال رسیده است

روزهای بروجرد– رییس سازمان نقشه‌برداری کشور با اشاره به خطر فرونشست زمین در اطراف برخی از شهرهای لرستان، از تشدید پدیده ریزگردها در این استان خبر داد.

به گزارش مهر، علی جاویدانه در شورای اداری لرستان در سخنانی با اشاره به پیشرفت‌های حوزه نقشه برداری کشور بعد از پیروزی انقلاب، اظهار داشت: حرکت به سمت خودکفایی را در این حوزه در کشور داشته‌ایم.

صدور خدمات فنی و مهندسی ایران به کشورهای دیگر

وی با اشاره به صدور خدمات فنی و مهندسی در حوزه نقشه و اطلاعات مکانی به کشورهای دیگر، عنوان کرد: نمونه آن تفاهم نامه بین سازمان نقشه بردار کشور با تاجیکستان است که این امر در حضور رؤسای جمهور دو کشور انجام گرفت.

رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور، بیان داشت: همچنین درخواست کشورهای دیگر را در این حوزه داشته‌ایم تا از ظرفیت‌های سازمان نقشه برداری ایران استفاده کنند.

جاویدانه با اشاره به سایر فعالیت‌های بین المللی و ملی سازمان نقشه برداری کشور، تصریح کرد: یکی از معضلات موجود در کشور و همچنین استان لرستان بحث فرونشست زمین است.

خطر فرونشست زمین در برخی از مناطق کشور

وی با اشاره به «تراز یابی» خاک کشور، عنوان کرد: این امر در دو مرحله انجام گرفته، از حدود ۳۷ هزار ایستگاه «تراز یابی» که در کشور وجود دارد، ۷۶۰ ایستگاه مربوط به استان لرستان است.

رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور با بیان اینکه بعضی از ایستگاه‌ها در لرستان متأسفانه از بین رفته است، گفت: با توجه به وظیفه سازمان نقشه برداری در پایش فرونشست زمین، در این حوزه برنامه ملی کاهش خطرات و حوادث مصوب شورای عالی مدیریت بحران کشور تهیه شده و در این راستا وظیفه پایش فرونشست به عهده سازمان نقشه برداری کشور محول شده است.

جاویدانه، بیان داشت: با توجه به اهمیتی که این موضوع داشت و پیگیری صورت گرفته از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری در رابطه با قانون ملی جهش مسکن برای الحاق زمین‌های جدید در شهرها برای ساخت و سازها، ما موضوع فرونشست زمین را منعکس کردیم، گفت: تاکید کردیم که در مناطقی که قرار است در آنها ساخت و ساز صورت گیرد، اگر فرونشست زمین داشته باشد موجب هدر رفت منابع می‌شود.

وی با اشاره به رخ دادن این فروشست زمین در شهرک «کاوه» اصفهان و غیر قابل سکونت شدن آن، گفت: این امر موجب از بین رفتن منابع و همچنین ایجاد بی اعتمادی می‌شود.

فرونشست زمین در اطراف برخی از شهرهای لرستان

رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور با بیان اینکه شورای عالی شهرسازی و معماری به ادارات کل راه و شهرسازی در استان‌ها ابلاغ کرد که در هر پهنه جدید که برای احداث واحدهای جهش مسکن قرار است به شهرها اضافه شود، از سازمان نقشه برداری استعلام صورت گیرد، افزود: در این زمینه با توجه به پردازش‌هایی که صورت گرفت که بر اساس آخرین تکنیک‌های روز دنیا انجام گرفته، برای اولین بار نقشه جامع فرو نشست زمین توسط این سازمان در قالب ۲۵۰ پهنه در کشور تهیه شد.

جاویدانه با بیان اینکه در لرستان میزان این فرونشست زیاد نیست، اما همین عدد کم هم نگران کننده است، ادامه داد: در اطراف شهر خرم آباد منطقه‌ای به وسعت ۲۲۸ کیلومتر مربع وجود دارد که دچار فرونشست شده است.

وی با اشاره به فرونشست زمین در شهر «چقابل» به میزان دو سانتی متر در سال، تصریح کرد: در بروجرد نرخ فرونشست زمین ۹ سانتی متر در سال داریم، در دلفان و شهر نورآباد هشت سانتی متر در سال را داریم، در اطراف پلدختر به میزان ۱۶۰ کیلومتر مربع با چهار سانتی متر نیز این شرایط وجود دارد.

رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور، گفت: فرونشست زمین را در کوهدشت و درب گنبد با نرخ دو سانتی متر در سال داریم، این آمار در اختیار مسئولان ملی و استانی قرار گرفته تا اقدامات لازم در این رابطه صورت گیرد.

تشدید پدیده ریزگردها در لرستان

جاویدانه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع استفاده از پردازش تصاویر ماهواره‌ای در پایش پدیده‌های جوی از جمله موضوع ریزگردها، بیان داشت: این پدیده را در یک برهه زمانی و از سال ۹۹ را مورد بررسی قرار دادیم که متأسفانه شاهد این هستیم این پدیده در حال تشدید شدن است.

وی، گفت: یکی از استان‌هایی که تحت تأثیر این پدیده قرار گرفته لرستان است، هم تعداد روزهای آلوده این استان و هم ماندگاری آن افزایش یافته است.

رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور، عنوان کرد: این امر به خصوص در مناطق کوهستانی استان بیشتر مشاهده شده است.

جاویدانه، ادامه داد: جزئیات این وضعیت را در قالب یک گزارش به استان اعلام شده است.

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Close