اخبار ایران

توضیح وزارت رفاه در مورد کالابرگ الکترونیک: هر کدام از اقلام تعریف شده اعتبار تشویقی مشخصی دارد

روزهای بروجرد– مشاور معاون رفاهی و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن تاکید بر اینکه در طرح کالابرگ الکترونیک، هجدهم تا بیستم هر ماه حساب سرپرستان خانوار شارژ و اعتبار یارانه‌ها واریز می‌شود، به پرتکرارترین سوالات مردم در خصوص اجرای این طرح پاسخ داد.

رضا یحیوی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیک که در قالب طرح فجرانه از هفته گذشته در حال اجراست، «شرط ۲۰۰ هزار تومان خرید از یارانه» حذف شده و اعتبار تشویقی از ۱۲۰ به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافته است. سبد ۱۱ قلمی برای تأمین حداقل کالری، پروتئین، ریزمغذی و ویتامین‌های لازم برای هر فرد شامل گوشت مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن، ماکارونی، شیر، پنیر، ماست، قند و شکر، تخم‌مرغ و حبوبات با قیمت‌های مبنای سال ۱۴۰۱ انتخاب شده و مابه‌التفاوت آن قیمت‌ها با قیمت روز (۱۴۰۲) از محل یارانه جدید دولت تأمین خواهد شد.

او در توضیحات بیشتر تاکید کرد: به عبارتی قیمت روز سبد مشتمل بر ١١ قلم که حجم، وزن و کالای مشخصی دارد، ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان بوده که خانوارهای دهک‌های اول تا هفتم درآمدی در صورت خرید بسته باید قیمت سال ۱۴۰۱ آن را به مبلغ ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان خریداری کنند و مابه‌التفاوت آن تا قیمت روز (به مبلغ ۲۲۰ هزار و ۴۵۰ تومان) از محل اعتبار جدید دولت تأمین خواهد شد. به بیانی دیگر، افراد با دهک درآمدی یک تا ۳ به جای دریافت ۴۰۰ هزارتومان یارانه، ۶۲۰ هزارتومان و افراد با دهک درآمدی چهار تا هفت، به جای دریافت ۳۰۰ هزارتومان، ۵۲۰ هزارتومان یارانه دریافت می‌کنند.

او گفت: بین ۱۸ تا ۲۰ هر ماه کارت‌های سرپرستان خانوار شارژ می‌شود.

مشاور معاون رفاهی و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: با این تفاسیر، با گذشت یک هفته از زمان اجرای طرح کالابرگ الکترونیک، برخی افراد تصور می‌کنند طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک تنها در دهه فجر اجرا می‌شود؛ این درحالیست که طرح فجرانه فعلا به مدت سه ماه بوده که اجرای آن، از ۱۸ بهمن‌ماه شروع شده و تا ۱۸ اردیبهشت‌ماه ادامه دارد.

یحیوی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر بسیاری از افراد تصور می‌کنند که باید اعتبار یارانه‌ای خود را طی یک مرحله و به یکباره خرید کنند؛ این درحالیست که نیازی نیست افراد یکجا اعتبار خود را خرید کنند بلکه می‌توانند طی یک ماه و به مرور، با مراجعه به فروشگاه‌های متصل به طرح خریدشان را انجام دهند.

مشاور معاون رفاهی و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه در مرحله جدید کالابرگ، هر کالا دارای اعتبار مشخصی است، گفت: هر کدام از اقلام تعریف شده در سبد غذایی اعتبار تشویقی مشخصی دارند که در صورت خرید تنها اعتبار تشویقی آن قلم به فرد تعلق می‌گیرد. به طور مثال یک خانوار می‌تواند هر نوع مرغ، حتی مرغ‌های بسته‌بندی تکه‌شده خریداری کند و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. حتی افراد می‌توانند به جای خرید گوشت یخ زده که در سبد غذایی ۱۱ قلمی تعریف شده، گوشت گرم خریداری کنند، اما باید به این نکته توجه داشته باشند که دولت قیمت مبنای گوشت یخ زده در سال ۱۴۰۱ را در نظر گرفته و مابه التفاوت قیمت گوشت یخی و گوشت گرم را باید خودشان پرداخت کنند.

او درخصوص میزان استقبال مردم از طرح فجرانه کالابرگ به تفکیک دهک‌های درآمدی، گفت: ۶۵ درصد خریدهای کالابرگی توسط دهک‌های درآمدی یک تا سه که پایین‌ترین دهک‌های جامعه است صورت گرفته که نشان از هدف گذاری صحیح دولت دارد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close