اخبار لرستانویژه ها

وضعیت منابع آبی لرستان نگران کننده است/احتمال تعطیلی مطلق کشاورزی

روزهای بروجرد- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان با بیان اینکه وضعیت منابع آبی استان نگران کننده است، از احتمال تعطیلی مطلق کشاورزی استان در صورت استمرار وضع موجود خبر داد.

به گزارش مهر، دارویش حسن نژاد در ️پنجمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب لرستان، وضعیت منابع آبی استان را نگران کننده دانست، گفت: در صورت بی‌توجهی به بحران خشکسالی، فرونشست زمین و اتلاف منابع آب زیرزمینی، تا چند سال آینده تعطیلی مطلق کشاورزی را در استان را شاهد خواهیم بود.

وی در این رابطه یادآور شد: متوسط سطح آب زیرزمینی محدوده‌های بیلان استان در بهمن سال ۱۴۰۰ نسبت به بهمن سال ۱۳۹۹ حدود دو متر افت داشته‌است که معادل حجمی حدود ۱۵۸ میلیون متر مکعب است که نسبت به سال گذشته حدود ۱۲۰ درصد کاهش داشته است و از این حجم افت، حدود ۶۸ میلیون متر مکعب مربوط به حوضه کرخه و ۹۰ میلیون متر مکعب مربوط به حوضه کارون بزرگ است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه اتخاذ تصمیمات نادرست در مورد تخصیص آب و عدم قیمت گذاری نامناسب آب و عدم توانایی کشاورزان در بهینه سازی آبیاری نشان از بحران اساسی آب می‌دهد و با توجه به کاهش ریزش باران در استان، بهترین راه برای هدر رفت آب صرفه جویی در بخش خانگی و کشاورزی است.

حسن‌نژاد عنوان کرد: متوسط اختلاف تراز سطح آب‌های زیرزمینی، بهمن ماه نسبت به دی سال ۱۴۰۰ حدود ۲۰ سانتی متر کاهش یافته است و دبی چشمه‌های انتخابی استان در بهمن ماه ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته حدود ۲۱ درصد و نسبت به بلندمدت حدود ۴۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد که این آمار نشان می‌دهد که ما میراث داران خوبی برای آب نبودیم.

وی با تاکید به اینکه مدیریت منابع آب وظیفه شرکت آب منطقه‌ای به تنهایی نیست گفت: باید همکاری و هماهنگی همه دستگاه‌های عضو شورای حفاظت منابع آب در برخورد با متخلفین و حفظ و مدیریت منابع ارزشمند آب موجود در دستور کار قرار گیرد تا در آینده فجایع زیادتری را شاهد نباشیم.

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close