اخبار سیاسیاخبار لرستان

عمل سزارین در استان لرستان ۴۰ درصد‌ کاهش یافت

روزهای بروجرد- معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: عمل سزارین در نیمه نخست امسال در‌ استان ۴۰ درصد‌ کاهش یافته است.

به گزارش تسنیم، عباس پزشکی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به افزایش بیماری‌های قلبی عروقی و سکته‌های ناگهانی اظهار داشت: با افزایش بیش‌ از اندازه عوارض شهرنشینی، تکنولوژی و روش‌های ناصحیح زندگی، کاهش فعالیت‌های بدنی، افزایش استرس‌های زندگی و همچنین مصرف بیش‌ از حد گوشت‌های قرمز و چربی‌ها همواره شاهد افزایش آمار بیماری‌های قلبی و مغزی و سکته‌های ناگهانی هستیم.

وی افزود: عوارض ناشی از سکته حاد مغزی و هزینه درمانی، باز توانی و ازکارافتادگی فشار زیادی به فرد، خانواده و نهایتاً جامعه وارد می‌کند؛ پس از بروز سکته مغزی با هر دقیقه تأخیر در درمان دو میلیون سلول عصبی از بین می‌رود به‌گونه‌ای که اگر هر ۱۲دقیقه که درمان سکته مغزی به تأخیر می‌افتد به‌اندازه یک نخودفرنگی از سلول‌های عصبی از بین می‌رود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرد: دانشگاه علوم پزشکی در راستای کمک هر چه بیشتر و سریع‌تر به بیماران و پیشگیری از عوارض آسیب‌رسان و مرگ‌ومیر حاصل از سکته‌های قلبی و مغزی در استان با ایجاد امکانات ویژه و خاص در دو بیمارستان شهدای عشایر و بیمارستان شهید مدنی آماده خدمات‌رسانی هرچه بهتر به هم استانی‌ها است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه بیمارستان شهدای عشایر مرکز خدمات‌رسانی و درمان سکته‌های حاد مغزی و بیمارستان شهید مدنی مرکز خدمات‌رسانی سکته‌های قلبی است افراد با مشاهده علائم هشداردهنده باید هر چه سریع‌تر به این مراکز درمانی مراجعه کنند چراکه زمان و رسیدن مراجعه‌کننده به مراکز درمانی نقش تعیین‌کننده در موفقیت‌آمیز بودن درمان دارد.

پزشکی با اشاره به علائم هشداردهنده سکته‌های مغزی تصریح کرد: ضعف و کرختی صورت، بازوها و پاها ‌به‌ویژه در یک‌طرف بدن، فلج صورت، بازوها و پاها، عدم تعادل و لنگ زدن و همچنین اختلال در تکلم یا درک کلام، اشکال در بلع، بی‌اختیاری ادرار و مدفوع از دیگر علائم بروز سکته مغزی است.

وی بابیان اینکه علائم سکته قلبی معمولاً در ساعات اولیه صبح اتفاق می‌افتد و شایع‌ترین علائم بیمار درد قفسه سینه است خاطرنشان کرد: در صورت بروز علائمی همچون درد قفسه سینه، پشت جناغ و معمولاً انتشار یابنده به هر دو طرف قفسه سینه است و اکثراً در استراحت یا فعالیت حداقل اتفاق می‌افتد که هرچه سریع‌تر بیمار باید توسط اورژانس ۱۱۵به مرکز درمانی اختصاصی سکته حاد قلب انتقال داده شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: بیمارستان شهدای عشایر تحت عنوان بیمارستان مرکز ۷۲۴ خدمات‌رسانی به بیماران سکته حاد مغزی و بیمارستان شهید مدنی تحت عنوان مرکز ۲۴۷ مرکز خدمات‌رسانی به بیماران سکته حاد قلبی آماده خدمت‌رسانی به مردم خرم‌آباد و همچنین در بروجرد این ظرفیت وجود دارد که مرکز ۲۴۷ فعال شود و در سایر شهرستان‌ها نیز در دست اقدام است؛ دو کد فعال و پزشکان متخصص مقیم به‌صورت شبانه‌روز جهت درمان بیمارانی که به این دو مرکز مراجعه می‌کنند حضور دارند.

وی با اشاره به کاهش عمل سزارین در استان لرستان اظهار داشت: آمار عمل سزارین طی شش‌ماهه اول سال از ۶۰ درصد به ۴۰ درصد کاهش پیداکرده است.

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close