اخبار بروجردویژه ها

خانه تاریخی «بیرجندی» بروجرد موزه اسناد و نسخ خطی می‌شود

روزهای بروجرد- رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد از تبدیل خانه تاریخی «بیرجندی» این شهرستان به موزه اسناد و نسخ خطی خبر داد.

 حجت اله یارمحمدی در گفت و گو با مهر اظهار داشت: شهرستان بروجرد از منظر اسناد و نسخ خطی تاریخی بسیار غنی است به همین منظور تصمیم برآن شد تا در این شهر تاریخی موزه اسناد و نسخ خطی تاریخی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه در بروجرد هیچ گاه شرایط مناسبی فراهم نشد تا این نسخ خطی به صورت تخصصی مرمت شود و مورد بازدید علاقه مندان وعموم قرار گیرد، گفت: با پیگیری های صورت گرفته از طریق اداره کل موزه های سازمان میراث فرهنگی کشور یک خانه تاریخی در مجموعه تاریخی و فرهنگی طباطبایی ها با تغییر کاربری تبدیل به موزه اسناد و نسخ خطی تاریخی خواهد شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد، تصریح کرد: پس از چندین جلسه بحث و تبادل نظر مشاوران و اداره کل موزه های سازمان میراث فرهنگی تصمیم برآن شد تا خانه تاریخی بیرجندی در مجموعه تاریخی طباطبایی ها به عنوان موزه اسناد و نسخ خطی تاریخی تبدیل شود.

یارمحمدی، ادامه داد: پیش از این قرار بود خانه تاریخی بیرجندی تبدیل به موزه صنعت ورشوسازی شود که با بررسی های به عمل آمده از طرف شرکت مهندسین مشاور عنوان شد که فضای این خانه تاریخی به لحاظ وسعت برای ایجاد موزه ورشو مناسب نیست و در آینده باید فضای بزرگتری برای موزه صنعت ورشو سازی در نظر گرفت، به همین منظور از فرصت استفاده شد و در حال حاضر خانه تاریخی بیرجندی در حال آماده سازی برای اولین موزه اسناد و نسخ خطی تاریخی در بروجرد است.

خانه تاریخی «بیرجندی» بروجرد موزه اسناد و نسخ خطی می‌شود

وی، افزود: کارگاه مرمت و آزمایشگاه این موزه مراحل نهایی خود را می گذراند و بسیاری از تجهیزات آزمایشگاهی آن خریداری شده و اعتبار مناسبی برای بهره برداری از این موزه تاریخی در نظر گرفته شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد، تصریح کرد: طرح محتوایی نسخ خطی و تاریخی توسط مشاور، در حال انجام است و به موازات آن کار تجهیز کارگاه، آزمایشگاه و مخزن در حال انجام است.

یارمحمدی، گفت: در قالب یک طرح محتوایی توسط گروه مهندسین مشاور تعریف بخش های نمایشگاهی و مطالعات چیدمانی در حال طراحی است و سعی بر آن است به بهترین نحو صورت پذیرد.

وی، ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال کار مطالعاتی و فاز نخست این موزه به بهره برداری برسد.

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close