محیط زیست

افزایش سه برابری تجمع ید در جو کره زمین

روزهای بروجرد- دانشمندان به تازگی متوجه نقش خطرناک ماده ید در افزایش دمای کره زمین شده و نسبت به سه برابر شدن فراوانی آن در جو کره زمین هشدار داده اند.

به گزارش فارس به نقل از وی تری، دانشمندان به تازگی متوجه نقش خطرناک ماده ید در افزایش دمای کره زمین شده و نسبت به سه برابر شدن فراوانی آن در جو کره زمین هشدار داده اند.

تحقیقاتی که در اروپا در این زمینه انجام شده، حاکی است تمرکز ید در نقاط مختلف جو کره زمین با افزایش سه برابری از سال ۱۹۵۰ تا سال ۱۹۹۰ همراه بوده است.

بررسی هایی که در این زمینه بر روی یخ های کوه آلپ صورت گرفته نشان می دهد اگرچه افزایش ید می تواند جلوی گسترش گاز گلخانه ای اوزون را در جو کره زمین بگیرد، اما افزایش بیش از حد آن بر روی تعادل دمای کره زمین هم تاثیر منفی می گذارد.

قرار گرفتن در معرض اوزون می تواند بر سلامت انسان ها تاثیر منفی بگذارد و موجب افزایش مرگ و میر و ابتلا به بیماری آسم شود. افزایش اوزون می تواند به زندگی بسیاری از گیاهان هم خاتمه دهد.

یافته های محققان دانشگاه یورک حاکی است افزایش یون در جو کره زمین بعد از پایان جنگ جهانی دوم آغاز شده و علت آن صنعتی شدن بسیاری از جوامع بوده است که موجب افزایش مصرف برق و وسایل نقلیه مختلف شده است.

وسایل نقلیه و کارخانه های تولید برق با انتشار NOx موجب افزایش گاز اوزون می شوند و این اوزون نیز با ید ناشی از آب دریا واکنش نشان داده و ید غیر معدنی فرار را در جو کره زمین منتشر می کند. تداوم این وضعیت علاوه بر افزایش دمای کره زمین می تواند به تشدید آلودگی هوا به خصوص در کشورهای اروپایی منجر شود.

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close