اخبار بروجرد

«ونایی» در محاصره قهوه‌خانه‌های غیرمجاز/ میراث فرهنگی برنامه بدهد

روزهای بروجرد- ایجاد قلیان‌سرا و قهوه‌خانه‌های غیرمجاز در منطقه گردشگری «ونایی» بروجرد در لرستان به عنوان نگین سبز این شهرستان موجب انتقاد گردشگران و همچنین فرماندار بروجرد شد.

به گزارش مهر منطقه سرسبز و بکر روستای «ونایی» از توابع بخش اشترینان نیز از جمله مناطق پر جاذبه بروجرد به شمار می‌رود که اغلب گردشگران و به ویژه دوستداران کوهپیمایی و کوهنوردی اوقات خوشی را در آن سپری می‌کنند، «ونایی» از مناطق گردشگری طبیعی بروجرد است و در فهرست روستاهای گردشگری استان لرستان قرار دارد.

فعالیت قهوه‌خانه‌های غیرمجاز در منطقه گردشگری «ونایی»

وجود چشمه‌سارهای جوشان همچون سراب سفید، دو روزنه، طوطیا و سراب پنبه که از دامن کوههای این منطقه می جوشد و منبع اصلی آب شرب شهر بروجرد است، علاوه بر رونق کشاورزی، صحنه های دل فریب و چشم نوازی را در مقابل چشم گردشگران به تصویر می‌کشد.

برای رفتن به این روستا از سمت شهر بروجرد جاده ای با طول نزدیک به پنج کیلومتر وجود دارد که در کنار آن درختانی از نوع بید و سپیدار سر به فلک کشیده و مسیر جاده را پوشانده که در فصل بهار با زنده شدن طبیعت سرسبزی آن نمایان می شود و این منطقه پذیرای مهمانان و گردشگران زیادی از سراسر کشور است.

مستعد بودن این منطقه گردشگری توانسته سالانه بازدید کنندگان زیادی به خود جذب کند، این در حالیست که برخی از افراد سودجو به بهانه سرویس دهی برای رفاه بازدیدکنندگان و گردشگران دست به ایجاد قهوه خانه های بین راهی غیر مجاز کرده اند.

این در حالیست که فعالیت قهوه‌خانه‌های غیرمجاز در این منطقه گردشگری علاوه‌بر انتقاد گردشگران از ارائه خدمات نامطلوب، موجب آسیب‌هایی به طبیعت منطقه از جمله قطع درختان و دفع غیربهداشتی پسماندها و نخاله‌ها شده بود.

ضرورت ساماندهی قهوه خانه‌ها و صدور مجوز برای آنها

رضا آریایی فرماندار بروجرد در این رابطه در گفت و گو با مهر بر ضرورت ساماندهی قهوه خانه های مسیر جاده «ونایی» بروجرد تاکید کرد و اظهار داشت: باید قهوه خانه های سنتی مسیر جاده منطقه گردشگری «ونایی» را ساماندهی کنیم و برای همه آنها مجوز صادر شود.

وی، افزود: به میراث فرهنگی ابلاغ شده است که با هماهنگی بخشداری، دهیاری و اداره اماکن، مالکین و صاحبان سفره خانه ها شناسایی و ساماندهی شوند تا در قالب یک برنامه مدون به فعالیت اقتصادیشان ادامه دهند.

فرماندار بروجرد، تصریح کرد: نمی خواهیم جلوی فعالیت این قهوه خانه ها را بگیریم چون «ونایی» یک قطب گردشگری در بروجرد است که در فصول بهار و تابستان جاذبه های زیادی برای جذب گردشگر در این منطقه ایجاد می کند اما باید این واحدها اقدام به اخذ مجوز کنند.

آریایی، ادامه داد: در حال حاضر سرویس های بهداشتی در منطقه گردشگری «ونایی» حالت استاندارد موارد بهداشتی لازم را نداشته و پارکینگ خودروها نیز شرایط مناسبی ندارند.

وی، تاکید کرد: ضروری است ساماندهی سفره خانه ها با هدف افزایش سطح بهداشت عرضه مواد غذایی، بهبود سرویس دهی به گردشگران، شناسایی صاحبان سفره خانه ها و صدور کارت فعالیت، حفاظت از محیط زیست و… انجام شود.

به هر روی ساماندهی قهوه خانه های منطقه گردشگری «ونایی» بروجرد به عنوان پیشانی ارائه خدمات به مسافران و گردشگران ضرورتی است که مورد اتفاق نظر همه متولیان امر قرار دارد، موضوعی که با تدبیر و پیگیری و همچنین همکاری دو جانبه مسئولان و مدیران این واحدها می تواند به ارتقای صنعت گردشگری در بروجرد کمک کند.

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close