اخبار جهانپزشکی

آیا فشار خون بالا می تواند باعث تشنگی شود؟

روزهای بروجرد– فشار خون بالا یک بیماری مخرب است که تا زمانی که فشار خون به طور خطرناکی بالا نرود، علائم خاصی ایجاد نمی کند. 

سلامت نیوز: فشار خون بالا که قاتل خاموش نامیده می شود، اغلب علائمی ندارد، به همین دلیل است که بسیاری از مردم حتی نمی دانند که به آن مبتلا هستند.

با این حال، برخی از افراد در مورد علائم خاص فشار خون بالا صحبت می کنند، یکی از آنها این است که آیا بر تشنگی شما تأثیر می گذارد؟ در اینجا، ما در مورد رابطه بین فشار خون بالا و افزایش تشنگی اطلاعاتی در اختیار شما قرار می دهیم. به علاوه، ما در مورد علائم رایج فشار خون بالا صحبت خواهیم کرد و چند استراتژی سالم برای مدیریت این بیماری و بهبود سلامت قلب شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

ارتباط بین فشار خون بالا و تشنگی

فشار خون بالا بر سیستم های مختلف بدن تأثیر می گذارد. به گفته مؤسسه ملی قلب، ریه و خون، اگر خون با فشارهای بالاتر از حد طبیعی در شریان‌های شما جریان داشته باشد، فشار خون بالا دارید.

ارتباط مستقیمی بین فشار خون بالا و تشنگی وجود ندارد. با این حال، تشنگی بیش از حد می تواند نشانه ای از چندین بیماری دیگر از جمله دیابت باشد یا ممکن است از خوردن غذاهای شور بیش از حد احساس تشنگی کنید که این خود می تواند منجر به مشکلات سلامتی شود.

خوردن یک رژیم غذایی با سدیم بالا می‌تواند منجر به افزایش فشار خون شود، اما می‌تواند شما را تشنه هم کند. همانطور که انجمن قلب آمریکا اشاره می کند، مصرف بیش از حد نمک حجم خون را افزایش می دهد و رگ های خونی را باریک می کند که به این معنی است که خون بیشتری در فضای کوچکتر رگ ها حرکت کرده و به آنها فشار وارد می کنند. با گذشت زمان، این وضعیت می تواند فشار خون را افزایش دهد.

علائم فشار خون بالا

کلسی کونیک، یک متخصص تغذیه می گوید که فشار خون بالا یک بیماری مخرب است که تا زمانی که فشار خون به طور خطرناکی بالا نرود، علائم خاصی ایجاد نمی کند. بهترین راه برای تشخیص فشار خون بالا این است که به طور منظم فشار خون خود را چک کنید.

تصورات غلط زیادی در مورد علائم فشار خون بالا وجود دارد. برای یکی، AHA اشاره می کند که فشار خون بالا باعث سردرد یا خونریزی بینی نمی شود. اگر هر سه علامت را دارید: فشار خون بالا، سردرد و خونریزی بینی، AHA توصیه می کند پنج دقیقه صبر کنید و فشار خون خود را دوباره آزمایش کنید. اگر فشار خون شما ۱۸۰/۱۲۰ میلی‌متر جیوه یا بالاتر باشد، باید با ۱۱۵ تماس بگیرید.

علائم دیگری که ممکن است با فشار خون بالا مرتبط باشد، طبق AHA عبارتند از :

  • لکه های خون در چشم
  • گرگرفتگی صورت
  • سرگیجه

لکه های خونی در چشم

لکه‌های خونی که خونریزی زیر ملتحمه نیز نامیده می‌شود، زمانی اتفاق می‌افتند که یک رگ خونی باز می‌شود و به سفیدی چشم شما خونریزی می‌کند.

علاوه بر این، مهم است بدانید که فشار خون بالا می‌تواند به عصب بینایی شما آسیب برساند که مجموعه‌ای از فیبرها است که اطلاعات بصری را از شبکیه چشم (سلول‌های حسگر نور در چشم شما) به مغز شما می‌رساند. انجام معاینات جامع چشم به طور منظم می تواند به تشخیص شرایطی مانند فشار خون بالا کمک کند و پیروی از یک برنامه مدیریت فشار خون می تواند کمک زیادی به محافظت از بینایی شما کند.

گرگرفتگی صورت

AHA می گوید که گرگرفتگی صورت نشانه وجود یک مشکل است، زیرا دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود گونه های شما سرخ شود، مانند خوردن غذاهای تند یا ورزش شدید و فشار خون بالا.

سرگیجه

به گفته موسسه قلب تگزاس، فشار خون بالا به دلیل مصرف داروهایی که فشار خون را کاهش می دهند، می تواند منجر به سرگیجه یا سبکی سر شود. اگر گاهی اوقات خود را بی ثبات می بینید یا غش می کنید، چک کردن فشار خون بالا برای سلامت شما بسیار مهم است. AHA همچنین خاطرنشان می کند که سرگیجه همراه با از دست دادن تعادل یا هماهنگی نشانه های سکته مغزی است که یک مورد اورژانسی است. اگر مشکوک به سکته مغزی هستید با ۱۱۵ تماس بگیرید.

راهکارهای سالم برای بهبود فشار خون

تدابیر مختلفی برای کنترل فشار خون بالا وجود دارد که میتواند در رژیم غذایی و شیوه زندگی اعمال شود. مانند:

  • رژیم غذایی سالم داشته باشید: رژیم های غذایی سالم مانند رژیم DASH دارای سدیم کم و سرشار از میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین های بدون چربی و محصولات لبنی کم چرب هستند که ثابت شده است به تنظیم فشار خون کمک می کنند.
  • فعالیت بدنی منظم: برای حفظ وزن سالم و کنترل فشار خون به طور منظم ورزش کنید. توصیه می شود حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط یا ۷۵ دقیقه ورزش شدید در هفته انجام دهید.
  • مدیریت استرس: طبق گفته مؤسسه ملی بهداشت، استرس مزمن می تواند به فشار خون بالا کمک کند. تمرین تکنیک های تمدد اعصاب مانند تنفس عمیق، مدیتیشن یا یوگا می تواند به مدیریت سطح استرس برای کنترل فشار خون شما کمک کند.
  • اجتناب از مصرف الکل: تحقیقات در Plos One در سال ۲۰۱۸ نشان می دهد که مصرف الکل می تواند فشار خون را افزایش دهد.
  • سیگار کشیدن را ترک کنید: سیگار یک عامل خطر مهم برای فشار خون بالا و بیماری قلبی است. به دنبال حمایت و منابع برای ترک سیگار و کاهش خطر خود باشید.

در آخر

فشار خون بالا ممکن است مستقیماً باعث ایجاد احساس تشنگی در شما نشود، اگرچه خوردن یک رژیم غذایی با سدیم بالا هم می‌تواند باعث ایجاد احساس تشنگی در شما شود و هم عملکرد رگ‌های خونی را مختل کند و به افزایش فشار خون کمک کند.

اگرچه فشار خون بالا ممکن است باعث تشنگی بیش از حد نشود، اما می تواند نشانه ای از سایر بیماری ها باشد، بنابراین مهم است که در صورت بروز این علامت با پزشک خود مشورت کنید.

مدیریت فشار خون از طریق یک سبک زندگی سالم، از جمله رژیم غذایی متعادل، ورزش منظم و مدیریت استرس، برای تقویت سلامت قلب و افزودن سال‌ها به زندگی شما ضروری است.

اگر مشکوک هستید که علائم مربوط به فشار خون بالا را تجربه می کنید، در اسرع وقت با پزشک صحبت کنید.

 

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close