اخبار بروجرد

وقتی چرخ شورای شهر بروجرد بر مدار وحدت نمی‌چرخد

روزهای بروجرد- در شرایطی که شورای شهر بروجرد نه بر مدار وحدت که حول محور اختلاف می‎چرخد، نارضایتی شهروندان از منتخبان شورایی آن‎ها به اوج رسیده است.

به گزارش فارس، تعدادی از شهروندان بروجردی در اعتراض به ناکارآمدی شورای شهر درب ساختمان شورا را تخته کردند.

از اقدام امروز این شهروندان و درستی یا نادرستی کار آن‎ها که بگذریم، مدت‎ها است که اختلافات بین اعضای این پارلمان محلی و مطالبی مانند احتمال انحلال شورا در رسانه‎ها و بین افکار عمومی دست به دست می‎شود.

شورای پنجم در شرایطی کار خود را آغاز کرد که وجود مشکلات عدیده در مدیریت شهری و انبوه مسائل و مصائب شهرداری شهروندان را به روی کار آمدن ۹ عضو منتخب خود برای حل مشکلات خوش‎بین کرده بود.

این در حالی بود که در یک ساله اول عمر شورا مسائلی مانند انتخاب، ابقاء یا برکناری غلام عباس یاراحمدی از سمت شهردار و انتخاب امیر جاویدپور با ۹ رأی شورایی‎ها به عنوان شهردار و به دنبال آن تاکید تعدادی از اعضای شورا برای برکناری او از مسائلی بود که تا حدودی ماهیت کاری شورا را به حاشیه برد.

پس از آنکه در مرداد ماه جلسه انتخاب هیأت رئیسه شورا برای سال کاری پیش رو با غیبت ۴ عضو به دلایلی که آن‎ها را برای خود موجه می‎دانند، برگزار نشد اختلاف‎ها وارد مرحله جدیدی شد و تاکنون با وجود پا درمیانی برخی مسئولان ارشد استان و شهرستان حل و فصل نشده است.

در بحبوحه این مشکلات گروه یاران باران روز گذشته در حالی خبر برکناری جاویدپور از سمت شهردار را رسانه‎ای کردند که ۴ عضو دیگر آن را قانونی ندانسته و می‎گویند شهردار به هر دلیلی باید با دو سوم آراء‌اعضای شورا یعنی ۶ رأی از ۹ رأی برکنار شود.

با همه آنچه که گفته شد، اختلافات بین در حالی ۹ عضو شورای شهر بروجرد که عملا به دو گروه ۵ و ۴ عضو تقسیم شده‎اند، همچنان به قوت خود باقی است که شهروندان بروجردی ادامه این رویه نادرست را برنتافته و بسیاری از آنان شورای پنجم را ناکارآمد می‌نامند.

با این وجود باید منتظر ماند و دید که اختلاف‎ها به کجا می‎رسد و چه سرنوشتی در انتظار شورای پنجم شهر بروجرد است.

عده‎ای فرا قانونی عمل و زیاده‌‎خواهی می‎کنند

یکی از اعضای شورای شهر بروجرد در خصوص اقدام امروز تعدادی از شهروندان در تخته کردن درب ساختمان شورا گفت: این شهروندان ناراضی باید بروند سراغ کسانی که عامل ناکارآمدی شورا شده‎اند.

محمد پرهام با بیان اینکه افرادی که منافعشان در تداوم شورا به خطر می‎افتد باید جوابگو باشند، اظهار کرد: به نظر می‎آید که ریشه این جنجال‎ها در به خطر افتادن منافع ‎عده‎ای که در صورت استمرار کار شورا منفعتشان تهدید می‌شود.

وی عنوان کرد: به این ترتیب معتقدم افرادی که احساس می‎کنند منافعشان با وجود این شورا به خطر می‎افتد، همه تلاششان را می‎کنند که شورا را ناکارآمد بدانند.

این عضو شورای شهر بروجرد افزود: به عنوان عضو شورا بر اساس سوگندی که یاد کرده‎ام همه تلاشم را به کار بسته‎ام که بر اساس قانون عمل کنم، اما عده‎ای که فرا قانونی عمل و زیاده‌‎خواهی می‎کنند باید ببینند که آیا می‌خواهند به شورا و مردم شهر خدمت کنند، یا اینکه پست بگیرند.

پرهام خاطر نشان کرد: معلوم است افرادی که به دنبال پست و مقام در شورا هستند، برای خدمت نیامده‎اند.

وی ادامه داد: از طرفی ایراد را به هیأت رئیسه پیشین وارد می‎دانم که همه مسائل را پنهانی انجام می‎داد و کاری را که باید می‎کرد، نکرده است.

عضو شورای شهر بروجرد تاکید کرد: آن‎هایی که برای تعیین هیأت رئیسه بیرون شورا و در دخمه ها و پستوها تصمیم می‎گیرند و برای انتخاب هیأت رئیسه جدید حضور نیافتند، باید جواب بدهند.

پرهام تصریح کرد: معتقدم که ۹ عضو شورای شهر بروجرد باید به دور از هر گونه گرایش سیاسی زیر سقف شورا مشکلاتشان را حل کنند و از اینکه در پستوها و دخمه ها بنشینیم و با هم معامله کنیم به شدت مخالفم.

شورا بر مدار قانون حرکت کند

وی اظهار کرد: اعتقادم بر این است که باید بر مدار قانون حرکت کنیم حتی اگر به نفع خودمان نباشد، چرا که کار غیر قانونی بار کجی است که به منزل نمی‎رسد.

عضو شورای شهر بروجرد بیان کرد: به این ترتیب توصیه‎ام به خودم و ۸ عضو دیگر شورا این است که به قانون تمکین کنیم، چرا که در دراز مدت به نفع نسل‎های آینده است.

پرهام در خصوص اقدام امروز تعدادی از شهروندان در جوشکاری و تخته کردن درب ساختمان شورا گفت: ایجاد آشوب و بلوا و هر گونه حرکتی که موجب بر هم خوردن آرامش شهروندان شود را محکوم می‎کنم.

شهردار بروجرد برکنار نشده است

عضو دیگر شورای شهر بروجرد در خصوص اتفاقات امروز گفت: شکل کار خوب نبود، از طرفی دستگاه‎های متولی و نظارتی مسئول تشخیص ناکارآمدی شورا هستند.

اشرف چگنی اظهار کرد: مردم نباید عملکرد شورا را از روی غرض‎ورزی ارزیابی کنند، از طرفی کسانی می‎توانند در این باره اظهار نظر کنند که اطلاعات کافی داشته باشند.

وی عنوان کرد: از اینها گذشته به نظر می‎رسد حرکت امروز تعدادی از شهروندان در تخته کردن درب شورا متأثر از اقدام دیروز گروه یاران باران که در کانال‎های تلگرامی خبر عزل و برکناری شهردار را رسانه‎ای و عمومی کردند، در حالیکه شهردار برکنار نشده است.

عضو شورای شهر بروجرد بیان کرد: در صورتی شهردار می‎تواند کنار برود که یا از طریق اعضای شورا با ۶ رأی استیضاح و برکنار شود، یا اینکه تخلف کرده و مراجع قانونی او را عزل کنند، این در حالی است که جلسه‎ای برای عزل شهردار در شورا تشکیل نشده است.

چگنی در پاسخ به ادعای ۵ عضو شورا در خصوص امکان استفاده از ماده قانونی که بر مبانی آن ورزات کشور شورایی‎ها را مجاز به برکناری شهردار دانسته است، خاطرنشان کرد: این در صورتی است که شهردار با ۶ رأی از ۹ رأی شورایی‎ها کنار برود، حال آنکه این اتفاق نیفتاده است.

وی در خصوص چرایی شرکت نکردن ۴ عضو شورای شهر در جلسه انتخاب هیأت رئیسه و بلاتکلیف ماندن این انتخاب گفت: در حالی سال گذشته دو عضو از ۵ عضو دیگر شورا با رأی ما برای ۴ سال به عضویت شورای شهرستان درآمدند و علاوه بر سمت نائب رئیسی، ریاست کمیسیون‎های مهم را در اختیار گرفتند که اکنون آن‎ها گفته‎اند امسال تصدی این کمیسیون‎ها را به ۴ عضو دیگر نمی‌دهیم.

عضو شورای شهر بروجرد تاکید کرد: در حالی از ما می‎خواهند که برای پایان دادن به اختلاف‎ها انعطاف به خرج داده و به عبارتی کوتاه بیائیم که سال گذشته همین کار را کردیم، اما آنان امسال خلف وعده کرده‎اند.

ریشه مشکلات شورا در زیاده‎خواهی و تمامیت‎خواهی‎ها است

چگنی با اشاره به اینکه ریشه مشکلات شورای پنجم شهر بروجرد در زیاده‎خواهی و تمامیت‎ خواهی‎ها است، تصریح کرد: مشکل دیگر این است که آن‎ها به جای ۹ عضو، شورای شهر را در ۵ عضو تعریف کرده‎اند.

وی افزود: این در حالی است که تقسیم کارها باید عادلانه بوده و ریاست کمیسیون‎ها بر اساس توانایی و تخصص به افراد واگذار شود.

عضو شورای شهر بروجرد در پاسخ به ادعای برخی اعضا که معتقدند باید به قانون تمکین شود، بیان کرد: آن‎ها هر جا به نفعشان باشد، می‎گویند تمکین به قانون شود.

چگنی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص ایراد وارده از سوی شهروندان مبنی بر اینکه مشکلات شورایی‎ها باید در شورا حل و رسانه‎ای نمی‎شد، گفت: این ایراد و انتقاد را وارد می‎دانم.

وی بیان کرد: این انتقاد مردم را به مجموعه شورا پذیرفته و حق آن‎ها می‎دانم، مردم آنقدر مشکل دارند که نباید شورا مشکلی بر مشکلاتشان اضافه کند.

گزارش از مژگان شمس

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Close