اخبار جهان

واکنش آمریکا و عربستان به اظهارات فرمانده نیروی دریایی سپاه: ایران نمی‌تواند تنگه هرمز یا باب‌المندب را به طور کامل یا جزئی ببندد/تنگه هرمز یک گذرگاه جهانی است

روزهای بروجرد- مشاور انرژی عربستان در واکنش به اظهارات فرمانده نیروی دریایی سپاه که گفته بود ایران کنترل کامل تنگه هرمز را در دست دارد، گفت، اگر ایران تنگه هرمز را ببندد، احتمال دارد شورای امنیت سازمان ملل مجوز اقدام نظامی را صادر کند.
این مقام عربستانی اظهار کرد، ایران نمی‌تواند تنگه هرمز یا باب‌المندب را به طور کامل یا جزئی ببندد.

وی افزود: توقف کامل صادرات ایران با تحریم‌های فعلی محتمل نیست.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ایران پیشتر تهدید کرده بود که در واکنش به هرگونه اقدام خصومت‌آمیز از سوی آمریکا، تنگه هرمز را خواهد بست و مسیر اصلی حمل‌ونقل نفت را مسدود خواهد کرد.
علی اکبر ولایتی، ‌مشاور رهبری در امرو بین‌الملل نیز اظهار کرده بود، در صورتی که ایران اجازه نداشته باشد نفتش را از طریق این تنگه صادر کند، هیچ کشور دیگری از خاورمیانه هم قادر به انجام این کار نخواهد بود.
به گزارش ایسنا، دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری روز گذشته (دوشنبه) در حاشیه مراسم تودیع و معارفه فرمانده نیروی دریایی سپاه در مشهد اظهار کرده بود که حضور دشمن در منطقه امنیت کشورها را بر هم می زند و آنها تلاش می‌کنند با این حضور سلاح‌های خود را به فروش رسانند.
وی با بیان اینکه نیروی دریایی ارتش و سپاه در آمادگی کامل به سر می‌برند، افزوده بود: حضور نیروهای خارجی در خلیج فارس و دریای عمان به دقت رصد می شود و ما بیش از گذشته بر آب‌های جنوب کشور اشراف اطلاعاتی داریم.
دریادار تنگسیری همچنین بیان کرده است: از منافع جمهوری اسلامی در خلیج فارس و تنگه هرمز دفاع کرده و مشکلی که دشمن بتواند در این منطقه ایجاد کند نداریم. خلیج فارس خانه ماست و می‌توانیم با کمک کشورهای همسایه امنیت آن را تامین کنیم و نیازی به حضور کشورهای بیگانه از جمله آمریکا وجود ندارد.
وی با اشاره به حضور ناو های هواپیمابر آمریکایی‌ها در خلیج فارس گفت: حضور این ادوات در آب‌های خلیج فارس آلودگی‌های زیست محیطی زیادی را به دنبال دارد و آن‌ها در آب‌های سرزمینی خود از این ناوها استفاده نمی کنند اما در منطقه ما حضور دارند.
وزیر خارجه آمریکا: تنگه هرمز یک گذرگاه جهانی است
وزیر امور خارجه آمریکا در توییتی تنگه هرمز را یک گذرگاه جهانی عنوان کرد.
به گزارش ایسنا، به نقل از فاکس نیوز، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا kdc دوشنبه شب در واکنش به سخنان علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه با ادعای اینکه جمهوری اسلامی ایران کنترل تنگه هرمز را در دست ندارد، توییت کرد : تنگه (هرمز) یک گذرگاه جهانی است. آمریکا به همکاری با شرکایش برای اطمینان از آزادی ناوبری و جریان آزاد تجارت در گذرگاه‌های جهانی ادامه خواهد داد.

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close