اخبار جهاننجوم و کیهان شناسی

پنج مشکل بازگشت به زمین از دید فضانورد فرانسوی؛ از مساله توالت تا دریازدگی

روزهای بروجرد- توما پیسکه پس از واگذاری کنترل ایستگاه فضایی بین‌المللی به آنتون چکاپلروف روسی در روز شنبه، به زمین باز می‌گردد. البته ناسا بازگشت روز یکشنبه او را به دلیل شرایط نامناسب جوی برای دومین بار به تعویق انداخت و به سه‌شنبه موکول کرد.

فضانورد ۴۳ ساله فرانسوی برای انجام ماموریت «آلفا»، دومین ماموریت فضایی خود، به همراه هم تیمی‌هایش در ۲۴ آوریل گذشته در قالب پروژه مشترک ناسا و شرکت اسپیس‌ایکس وارد ایستگاه فضایی بین‌المللی شده بود. او به همراه سه عضو دیگر ماموریت کروه-۲(Crew-2) یعنی آکیهیکو هوشید ژاپنی و دو آمریکایی به نام‌های شین کیمبرو و کاترین مگان مک آرتور قرار است در فلوریدای آمریکا فرود آیند.

آنها قرار است، کپسول اسپیس‌ایکس را عصر دوشنبه از ایستگاه فضایی بین‌المللی جدا کنند و عازم زمین شوند. اما ۵ ویژگی این فرود برای آقای پیسکه چیست؟

۱-فرود در دریا

این مرد فرانسوی در ماموریت قبلی خود به نام «پروکسیما» در سال‌های ۲۰۱۷-۲۰۱۶ در بیابان‌های قزاقستان فرود آمد. بنابراین فرود روز سه‌شنبه او به قول خودش برای نخستین بار «کمی آرامتر و روی آب» خواهد بود ولی شناور بودن در آب کمی طولانی خواهد شد چنان که نگرانی از دریازدگی را ایجاد کرده است. البته ناسا در بیانیه‌ای مطبوعاتی تصریح کرده که در حال حاضر، نمی‌توان مکان دقیق فرود را تعیین کرد ولی در یکی از هفت منطقه برنامه‌ریزی شده در اقیانوس اطلس خواهد بود.

۲-ممنوعیت استفاده از توالت

دریازدگی تنها مشکلی نیست که در انتظار آقای پیسکه و همکارانش است. در طول سفر به دلیل مشکل نشتی، آنها قادر به استفاده از توالت کپسول دراگون اسپیس‌ایکس نخواهند بود. اما خانم مگان مک‌آرتور ابراز امیدواری کرده که با پوشیدن لباس‌های چند لایه مشکلی در این زمینه برای آنها بروز نکند.

۳-فرود پرشتاب

توما پیسکه می‌گوید: «از لحظه‌ای که ایستگاه فضایی بین‌المللی را ترک می‌کنید، شش، هفت، هشت ساعت طول می‌کشد تا به زمین برسید و این زمان فارغ از این که به مسیرهای انتخابی و طی شده بستگی دارد، در پایان بسیار شتاب می‌گیرد؛ به طوری که پس از ورود به جو زمین، ۱۰۰ کیلومتر آخر تنها در ۱۵ دقیقه طی می‌شود که بسیار پرشتاب است.»

۴-تکرار تجربه تصادف با ماشین

کاپیتان ماموریت اسپیس‌ایکس همچنین توضیح می‌دهد ک فرود یک شوک است؛ درست مثل یک تصادف رانندگی کوچک اما صندلی‌ها و کلاه ایمنی داریم که از ما محافظت می‌کند.

به گفته او اصطکاک حاصل از فرود آنقدر بالاست که دمای کپسول را تا ۱۶۰۰ درجه سانتیگراد افزایش می‌دهد و آن را به توپی آتشین بدل می‌کند ولی سپرحرارتی موجود مانع آسیب دیدن فضانوردان می‌شود. آقای پیسکه خاطرنشان می‌کند که پس از باز شدن چتر نجات، با سرعت ۹ متر در ثانیه و بسیار آرام فرود می‌آییم و در آب می‌افتیم.

۵-شرکت در برنامه فشرده تناسب‌اندام

پس از بازگشت به زمین و انجام برخی آزمایش‌ها برای بررسی وضعیت سلامتی او در فلوریدا، توما پیسکه خیلی سریع به کلن آلمان، جایی که مرکز آموزشی سپاه فضانوردان آژانس فضایی اروپا در آن واقع شده است، منتقل می‌شود. در آنجا او به مدت سه هفته یک برنامه فشرده تناسب اندام را دنبال می‌کند و تحت ادامه آزمایش‌هایی قرار می‌گیرد که برای کمک به جمع‌آوری داده‌های علمی در مورد تاثیر اقامت طولانی در بی وزنی از قبل در آن‌ها مشارکت کرده است.

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close