اخبار بروجردویژه ها

شهریورماه زنگ آخر«مرمت» دبیرستان امام(ره)/ بنای تاریخی جان گرفت

روزهای بروجرد- شهریورماه زنگ آخر «مرمت» دبیرستان امام(ره) بروجرد خواهد بود تا خیرین مدرسه‌ساز، قدیمی‌ترین دبیرستان غرب کشور را جان تازه‌ای ببخشند.

شهریورماه زنگ آخر«مرمت» دبیرستان امام(ره)/ بنای تاریخی جان گرفت

دبیرستان پهلوی که امروز آن را با عنوان دبیرستان امام خمینی(ره) می‌شناسند یکی از مدارس قدیمی شهر بروجرد است، این بنا در دوره پهلوی اول و حکومت رضاشاه ساخته‌شده است و تاریخ بنای این دبیرستان ۱۳۱۵ خورشیدی است و در تاریخ ۲۹ تیر ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۰۷۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

طبقه اول این بنا در زمان احداث به‌عنوان دبیرستان و طبقه دوم بنا برای استقرار اولین آموزش‌وپرورش غرب ایران مورداستفاده قرار می‌گرفته است.

قدیمی‌ترین دبیرستان غرب کشور در بروجرد

این بنای شکوهمند که تلفیق معماری ایرانی و اروپایی است دارای امکاناتی مانند زمین ورزشی، فضای سبز، سالن آمفی‌تئاتر، سلف غذاخوری، آزمایشگاه و … است و به لحاظ فضای آموزشی یکی از زیباترین بناهای تاریخی در نوع خودش است.

از سوی دیگر دبیرستان امام خمینی(ره) شهر بروجرد قدیمی‌ترین دبیرستان غرب کشور محسوب می‌شود و بی‌شک همانند و حریفی چه ازنظر زیبایی و چه ازنظر قدمت در این منطقه از کشور ندارد.

وسعت این دبیرستان حدود ۱۴ هزار مترمربع است و ایوانی با دوازده ستون آجری رو به حیاط بزرگ دبیرستان در بنای آن تعبیه‌شده است.

ساختمان اصلی آن شبیه حرف H است و دارای دو یال با بیرون‌زدگی نسبت به موقعیت کلاس‌هاست. بیرون‌زدگی‌ها از سمت جنوب حالت نیم‌دایره دارند و دارای دو ایوان مشرف‌به حیاط و باغ روبرو هستند.

سقف زیرزمین آجری و به‌صورت طاق ضربی است. سقف طبقه‌های اول و دوم چوبی است که در طبقه دوم، سقف زیرشیروانی به‌صورت کاذب با گچ پوشیده شده است.

ساختمان دارای یک سالن همایش زیبا با ورودی گنبدی شکل در سمت غرب است و امکانات نمایش و گچ‌بری‌های زیبایی دارد.

دبیرستان امام(ره) بروجرد رنگ و روی تازه‌ گرفت

این اثر تاریخی پس از زلزله سال ۱۳۸۵ بروجرد دچار خسارت شد و پس‌ازآن به دلیل عدم تخصیص اعتبار و نبود برنامه مشخصی برای مرمت و احیا، دچار مشکلات متعددی شد.

در مهرماه سال ۹۶ با ورود خیرین مدرسه‌ساز با سرپرستی غلامرضا حافظی رئیس انجمن خیرین مدرسه‌ساز کشور و تیم همراهش، طرح احیای این دبیرستان جانی تازه گرفت و گفته می‌شود که با ادامه کار فاز اول مرمت این اثر تاریخی تا پایان مردادماه سال جاری به اتمام می‌رسد.

حالا قدیمی‌ترین دبیرستان غرب کشور رنگ و روی تازه‌ای به خود گرفته است تا این اثر ارزشمند تاریخی بار دیگر سرپا بایستد.

وی تشریح کرد: دبیرستان تاریخی امام(ره)  بروجرد نماد علم و فرهنگ بروجرد است که برای مردم این منطقه اهمیت تاریخی دارد و به نوعی هویت علمی فرهنگی این شهر محسوب می شود.

شهریور سال جاری جشن پایان مرمت برگزار می شود

مدیر اداره آموزش و پرورش بروجرد افزود: دبیرستان امام خمینی(ره) بروجرد انصافا یک ظرفیت گردشگری و جذب توریست است که از سال گذشته مرمت آن توسط دکتر حافظی رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز کشور کلید خورده است و در شهرویور سال جاری جشن پایان مرمت آن برگزار می شود.

روزبهانی با تاکید بر خدمات بی منت خیرین مدرسه ساز عنوان کرد: خوشبختانه ارتباط خوبی با خیرین مدرسه ساز در کشور وجود دارد که خیر و برکات زیادی دارد از جمله احداث مدرسه ۹کلاسه مسکن مهر که اخیرا عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

مقالات مشابه

1 thought on “شهریورماه زنگ آخر«مرمت» دبیرستان امام(ره)/ بنای تاریخی جان گرفت”

  1. بهترین راه برای معرفی این اثر فاخر اینه که تبدیل به موزه مفاخر بروجرد بشه در این صورت هم در کانون توجه گردشگران قرار مب گیره و هم مراقبت و توجه بیشتری به سمتش معطوف میشه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close