گردشگری و میراث فرهنگیویژه ها

هم‎نوایی هنر و معماری در بزرگترین مسجد تاریخی غرب کشور/ مسجد امام؛ نگینی درخشان در قلب بروجرد

روزهای بروجرد- هم‎نوایی هنر و معماری در مسجد امام خمینی بروجرد به عنوان بزرگترین مسجد تاریخی غرب کشور آن را به نگینی درخشان در قلب شهر بروجرد تبدبل کرده است.

به گزارش فارس، توصیف ویژگی‎ها، شاخصه‎ها و برجستگی‎های ممتاز و گاه بی‌بدیل و کم نظیر آثار فاخر تاریخی و مذهبی بروجرد با آن همه دیرینگی و ارزش و اعتبار معماری کاری بس دشوار برای هر نگارنده است.

تنوع، تکثر و تعدد آثار و ابنیه گران‌بهای تاریخی، مذهبی و فرهنگی در بروجرد این شهرستان را مفتخر به داشتن مجموعه‎ای گران‌سنگ و گاه نایاب کرده است که زبان در بیان ارزش و اعتبارش قاصر است.

 مسجد امام خمینی یا سلطانی بروجرد یکی از این بناهای فاخر تاریخی و مذهبی است که با آن جاذبه حیرت‌آورش کهربایی است که هر ذوق بیدار و جستجوگری را به خود جذب می‎کند.

مسجدی که با گام نهادن در فضای ملکوتی‎اش تو را در سکوتی عمیق و معنوی محو می‎کند، به طوریکه گذر زمان و عبور و مرور آدم‎ها از کنارت را احساس نمی‎کنی.

خنکای دلپذیر هوا در این خانه خدا روح و جانت را صیقل داده و از هر چه هیاهو، آشفتگی و دغدغه‎های دنیایی است، می‎رهاند.

مسجد تاریخی امام خمینی که با استواری بی‎مانند و ستودنی در مرکز شهر بروجرد خودنمایی می‎کند، برای خودنمایی و ادامه حیات به باز زنده‎سازی و مرمت نیاز دارد، تا همچون گنجینه‎ای گرانقدر برای آیندگان به یادگار بماند.

بروجرد ۷ مسجد تاریخی دارد

یک کارشناس میراث فرهنگی در گفتگو با فارس می‎گوید: در بروجرد حداقل ۷ مسجد تاریخی از جمله مساجد رنگینه، دو خواهران، سید، امیرالمومنین و بوریاباف‌ها وجود دارد.

محمد مهدی گودرزی از مساجد جامع و امام خمینی به عنوان دو مسجد مهم تاریخی در بروجرد یاد و عنوان می‎کند: بسیاری از کارشناسان معتقدند که مسجد امام خمینی یا جامع سلطانی بر روی مسجد جامع حدیث احداث شده است.

وی بیان می‎کند: در گذشته مرسوم بوده که اگر مسجدی تخریب می‎شده بر روی آن مسجد دیگری بنا و از مصالح مسجد قدیمی برای ساخت مسجد جدید استفاده می‎شده و با این اوصاف به نظر می‎رسد که مسجد امام خمینی بر روی مسجد جامع حدیث بنا شده است.

این کارشناس میراث فرهنگی ادامه می‎دهد: ساخت بنای مسجد امام خمینی حداقل از زمان زندیه آغاز و الحاقات و تزئیناتی در زمان قاجار به آن افزوده شده است، به همین خاطر خیلی‎ها این بنا را متعلق به دوران قاجار می‏‌دانند.

گودرزی با اشاره به اینکه این مسجد از نوع مساجد چهار ایوانی و شامل ایوان‎های شرقی و غربی و شمالی و جنوبی است، می‎افزاید: ایوان‎های شرقی و غربی به صورت قرینه ساخته شده و هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند اما ایوان‎های شمالی و جنوبی اندکی تفاوت دارند، البته کار آنقدر استادانه اجرا شده که این تفاوت دیده نمی‎شود.

شکوه معماری در بزرگترین مسجد تاریخی غرب کشور

وی از مسجد امام خمینی بروجرد به عنوان بزرگترین مسجد تاریخی غرب ایران یاد و تاکید می‎کند: مسجد به همراه الحاقات آن حدود ۷ هزار متر مربع وسعت دارد.

این کارشناس میراث فرهنگی می‎گوید: البته این مسجد مدرس و طبقه فوقانی آن محل اسکان و زندگی طلاب علوم دینی بوده که در حجره‎ها و شبستان‎های پائین درس می‎خوانده‎اند، اما در مقطعی استفاده از آن به عنوان مدرس ادامه نیافته و حجره‎ها هم اکنون خالی هستند.

گودرزی بیان می‎کند: مسجد دارای سه درب ورودی رو به غرب، شرق و شمال است که مهمترین و اصلی‌ترین آن‎ها دری است که رو به شمال باز می‎شود.

وی عنوان می‎کند: علاوه بر سازه اصلی مسجد که بسیار فاخر و با ابهت است، تزئینات زیبایی مانند تزئینات چوب، گچ، آجر و کاشی و تلفیقی از این دو در این بنای ارزشمند به کار رفته است.

این کارشناس میراث فرهنگی تاکید می‎کند: مسجد امام خمینی از بدو انقلاب محل تجمع انقلابیون بوده و در طول سال‎های پس از پیروزی انقلاب نیز علاوه بر حفظ کارکرد اصل‎اش، نماز جمعه در آن به عنوان مصلای جمعه اقامه شده و می‎شود.

مرمت مسجد امام بروجرد روندی مستمر دارد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد می‎گوید: پیشینه مرمت در مسجد امام خمینی بروجرد به سال‎ها پیش و زمان ثبت آن در فهرست آثار ملی برمی‎گردد.

حجت‎اله یارمحمدی می‎افزاید: البته میزان آسیب‎هایی که در طول سال‎های طولانی به مسجد وارد شده بیش از اقدامات مرمتی انجام شده بر روی آن است، به عبارت بهتر در طول زمان از مرمت عقب مانده‎ایم.

وی بیان می‎کند: در جریان وقوع زمین‎لرزه سال ۸۵ در بروجرد قسمتی از مسجد فرو ریخت و نیازهای مرمتی آن خیلی بیشتر شد، البته طرح مقاوم‎سازی لرزه‎ای برای مسجد تهیه و بخشی از قسمت‎های آسیب‎دیده و فرو ریخته به طور کامل با الهام از همان طرح مرمت و استحکام‎بخشی شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی بروجرد ادامه می‎دهد: به موازات این اتفاق مسجد امام خمینی به پروژه ملی تبدیل شد و این رخداد وضعیت اعتباری آن را کمی بهبود بخشید، بنابراین حدود ۱۱ سال است که این مسجد از اعتبارات ملی سهم می‎گیرد.

یارمحمدی تصریح می‎کند: طی چند سال‎ اخیر حجم کار نسبت به سال‎های گذشته بیشتر شده و روند مرمت استمرار دارد، به عبارت بهتر نمی‎توان گفت که کار مرمت به اتمام رسیده است.

وی خاطرنشان می‎کند: مسجد امام خمینی بروجرد آنقدر بزرگ و حجم عملیات اجرایی و نیازهای مرمتی در آن به حدی زیاد است که می‎بایست فعلا کار مرمت به طور پیوسته در این مسجد انجام شود.

این مسؤول ادامه می‎دهد: اگر کار مرمت به اندازه‎ای پر حجم شود که از میزان آسیب‎های وارده به بنای این مسجد تاریخی پیشی بگیرد، ممکن است در بازه چند ساله بگوییم که مسجد نیاز مرمتی ندارد، اما در حال حاضر نمی‎توان این را گفت و نیازهای مرمتی این بنای فاخر مستمر است.

مهمترین اولویت‌های مرمتی مسجد امام

یارمحمدی در خصوص مهمترین نیازهای مرمتی این مسجد می‎گوید: در وهله اول طبقه فوقانی مسجد که بخشی از آسیب‎های ناشی از زلزله هنوز رفع نشده است، بیش از سایر بخش‌ها نیاز مرمتی دارد.

وی اظهار می‎کند: پس از طبقه دوم مسجد، قسمت شبستان ضلع شرق نیز به دلیل نفوذ آب در سال‎های گذشته شرایط خیلی خوبی نداشته و نیاز مرمتی دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد تاکید کرد: به طور کلی کف‌سازی، باز زنده‎سازی حوض، نظافت و بندکشی کامل، بازسازی حجره‎های طبقه فوقانی، احیای درب و پنجره‎های چوبی و برداشتن الحاقاتی که در سال‌های گذشته ملحق شده از مهمترین نیازهای مرمتی مسجد است.

یارمحمدی با اشاره به اینکه مسجد امام خمینی در طول سال باز است، ادامه داد: همچنین دو تابلو در ورودی‎ها نصب و اطلاعاتی در مورد مسجد به منظور راهنمایی افراد علاقمند بر روی آن‎ها نگاشته شده است.

گزارش از مژگان شمس

تگ ها

مقالات مشابه

1 thought on “هم‎نوایی هنر و معماری در بزرگترین مسجد تاریخی غرب کشور/ مسجد امام؛ نگینی درخشان در قلب بروجرد”

  1. چه فایده این میراث گرانبها به دست نسلی افتاده که هیچ توجهی به حفظ اثار گرانقدر گذشتگانشون ندارن، اگر شهرداری به جاس ساخت فاز سوم میدان قیام (رازون) بودجه اون پروژه رو به همراه سایر نهاد های متولی مثل میراث فرهنگی و اوقاف صرف ازادسازی حریم این بنای ارزشمند کنه این مسجد با جلوه ی ویژه ای نبش میدون قرار می گیره و با ساخت موزه ها و نمایشگاه های صنایع دستی با معماری سنتی و اصیل ایرانی اسلامی در اطراف این مجموعه به راحتی میشه بروجرد رو در رده شهرهای گردشگرپذیری مثل کاشان و یزد و اصفهان قرار داد ، به راستی خود شما به عنوان رسانه ای که رکن اصلی مطالبه گری و صدای مردم هستید تا حالا چه قدر راجع به این مقوله قلم زدید؟؟؟؟

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close