اخبار سیاسیاخبار لرستان

۵۹ درصد از حجم مخازن سدهای لرستان خالی است

روزهای بروجرد- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان گفت: ۵۹ درصد از حجم مخازن سدهای استان تا امروز خالی است.

‌به گزارش ایسنا‌، دکتر رضا میرزایی در نشست با اصحاب رسانه اظهار کرد: کاهش بارندگی‌ها روی منابع سطحی و زیرزمینی تاثیر منفی داشته به طوری‌ که الان حجم آب پشت مخازن سدهای استان (کزنار، حوضیان، خان‌آباد، مروک، هاله کوهدشت و ایوشان خرم‌آباد) تا امروز صبح ۸۵ میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب است.

وی افزود: با این وضعیت ۵۹ درصد از حجم مخازن سدهای استان تا امروز خالی است.

میرزایی با تاکید بر اینکه کاهش بارندگی‌ها روی منابع آب زیرزمینی تاثیر منفی داشته است، اضافه کرد: به ازای هر سال به طور میانگین ۴۰ میلیون مترمکعب و طی ۱۰ سال گذشته تاکنون آبخوان‌های زیرزمینی ۴۰۰ میلیون مترمکعب کاهش آبدهی داشته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: تا قبل از انقلاب هیچ پروژه‌ای نداشتیم و تمام طرح‌های توسعه منابع آب اعم از کشاورزی، صنعتی و شرب مربوط به بعد از پیروزی انقلاب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان یادآور شد: شروع فعالیت‌های حوزه آب استان در انقلاب به لحاظ نزدیکی لرستان به جبهه‌های جنگ تقریبا تعطیل بوده و کل فعالیت‌های ما از دهه ۸۰ شروع شده است که از جمله آنها عملیات اجرایی ۸ ایستگاه پمپاژ و ۱۰ سد بزرگ با اهداف کشاورزی، صنعت، شرب، برقابی و گردشگری بوده است.

وی افزود: مهمترین پروژه‌های آبرسانی استان ۸ ایستگاه پمپاژ شامل جایدر، واشیان و چم مهر پلدختر، گرخوشاب کوهدشت، اسماعیل‌آباد نورآباد، فیض‌آباد الشتر، نیله خرم‌آباد، کلکله و محمود آباد ازنا بوده که در مجموع بین ۶۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و جزو پروژه‌های کلیدی استان هستند که بر اساس جدول زمانبندی سال‌ها ۹۷ و ۹۸ به بهره‌برداری خواهد رسید.

میرزایی خاطرنشان کرد: از ۲۱۰۰ پروژه استان، استاندار لرستان ۱۱۷ مورد را کلیدی در نظر گرفتند و از محل اعتبارات استانی به آنها تخصیص دادند تا طی دو، سه سال به انجام برسند.

این کارشناس مسائل آب گفت: ایستگاه پمپاژ جایدر ۱۷۵۰ هکتار بوده که فاز اول آن یک‌هزار هکتار و تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان بیان کرد: با به اتمام رسیدن ایستگاه‌های پمپاژ مذکور علاوه بر اینکه  ۱۰ هزار هکتار از اراضی دیم استان مشروب می‌شوند ۵۰۰۰ فرصت شعلی جدید در استان ایجاد خواهد شد و این مهم در افزایش رونق اقتصادی استان موثر خواهد بود.

میرزایی یادآور شد: عملیات اجرایی ۱۴ سد بزرگ پس از انقلاب در استان آغاز شده که رودبار و بختیاری با هدف برقابی و ۱۲ سد دیگر با اهداف شرب، صنعت، کشاورزی و گردشگری در دست اجرا هستند. پیشرفت فیزیکی این سدها بین ۶ تا ۹۵ درصد متفاوت است.

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close