اخبار بروجرد

مرمت سه بنای تاریخی در بروجرد آغاز شد

روزهای بروجرد- رئیس اداره میراث ‌فرهنگی، صنایع ‌دستی وگردشگری بروجرد گفت: مرمت، بازسازی و استحکام بخشی قلعه هزار جریب و ۲ بنای تاریخی درمجموعه طباطبایی های شهرستان بروجرد آغاز شد.

حجت الله یارمحمدی در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: قلعه هزارجریب یکی از مجموعه های تاریخی بروجرد مربوط به دوره قاجاریه است که در زلزله سال ۸۵ خسارت های فراوان به آن وارد شد و تلاش می شود با بازسازی های مستمر بخش های باقیمانده حفظ و نگهداری شوند.

وی افزود: برای مرمت این بنای تاریخی ۱۰میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد بیان کرد: مرمت این بنا براساس اولویت و اضطرار بوده که ابتدا عملیات تثبیت بخش های موجود و تکمیل خطوط اصلی با الهام از الگوی قبل انجام می شود.

یارمحمدی اضافه کرد: همچنین مرمت ۲ بنا در مجموعه طباطبایی ها شامل خانه گودرزی و خانه روناسی نیز با اعتبار یک میلیارد ریال هم اکنون آغاز شده است.

وی ادامه داد: این بناها مربوط به دوره قاجاریه بوده و مرمت آنها شامل استحکام بخشی بام و ادامه سبک سازی و استمرار مرمت در بخش های مختلف می باشد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد یادآور شد: مرمت مسجد جامع بروجرد به عنوان یک اثر تاریخی و ارزشمند شامل بازسازی بدنه شبستان زمستانی مسجد، بهسازی، کف سازی و تعویض درب و پنجره های چوبی با الگوگیری از طرح اصلی با اعتبار ۴۰۰ میلیون ریال در ماه جاری آغاز شده است.

یارمحمدی افزود: مسجد جامع بروجرد در قرون دوم و سوم قمری با دستکاری در یک آتشکده بزرگ ساسانی بنا شده است.

به گزارش ایرنا ۴۰۰ بنا و اثر تاریخی در شهرستان بروجرد شناسایی شده که ۱۷۰ مورد آن درفهرست آثارملی کشوربه ثبت رسیده است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close