اخبار سیاسیلرستان

تابستان امسال بسیاری از رودخانه‌های لرستان خشک می‌شود

روزهای بروجرد- معاون استاندار لرستان و فرماندار بروجرد با اشاره به اینکه کشت بی رویه محصولات آبدوست منابع آبی را به خطر انداخته است، گفت: یکهزار و ۶۰۰ چاه آب غیرمجاز در لرستان وجود دارد.

به گزارش ایرنا رضا آریایی روزسه شنبه درجلسه حفاظت ازمنابع آبی که درمحل فرمانداری شهرستان برگزارشد، افزود: در چند سال اخیر پدیده خشکسالی کشور را فراگرفته ومشکلاتی به وجود آمده که اقدامی دراین راستا صورت نگرفته است.

وی اظهارداشت: برای رفع مشکلات کم آبی و خشکسالی مردم نیز باید همکاری لازم را انجام دهند.

معاون استاندار لرستان بیان کرد: برخی از افراد بیش از میزان تخصیص یافته از منابع آبی مصرف می کنند که این مهم برای مناطق پایین دست مشکلاتی به وجود آورده است.

آریایی اضافه کرد: برنج کاری دراستان های شمالی و مناطق با رطوبت بالا انجام می شود که با توجه به نیود رطوبت در لرستان کاشت این محصول ممنوع شده است.

وی ادامه داد: برای جلوگیری ازمشکلات بیشتر کم آبی اقدامات و برنامه ریزی باید انجام شود.

فرماندار بروجرد گفت: تابستان امسال پیش بینی می شود که بسیاری از رودخانه های لرستان خشک شده و یک قطره آب هم نخواهند داشت و در روستاهای پایین دست با گرم شدن هوا با مشکل کم آبی به وجود می آید.

آریایی با تاکید برضرورت استفاده ازسیستم آبیاری قطره ای افزود: با توجه به مشکلات خشکسالی نیاز است آبیاری قطره ای در دستور کار قرار گیرد تا منابع آبی بیشتر حفظ شود.

مدیرجهاد کشاورزی بروجرد اظهارداشت: سهمیه امسال کشت محصولات آبدوست در بروجرد ۲ هزار و ۸۰۶ هکتار بود که با افزایش کشت یکهزار و ۱۴۷ هکتار به این سهمیه امسال دراین شهرستان به سه هزار و ۹۵۳ هکتار رسیده است.

رضا امینی اظهار داشت: براساس الگوی کشت کشاورزان ۱۰ درصد کشت را به محصولات آبدوست می توانند اختصاص دهند و افزایش بیش از الگوی کشت مشکلات کم آبی را تشدید می کند.

مدیرامور آب منطقه ای بروجرد گفت: ۹ حلقه چاه غیر مجاز در بروجرد مسدود شده و ۱۰ حلقه نیز شناسایی شد که اخطار و تذکر لازم در راستای پرکردن آنها انجام شده است.

امین بهنیا تاکید کرد: با سواستفاده کنندگان و افرادی که بیش از حد مصرف از منابع آبی استفاده می کنند برخورد قانونی می شود.

وی بیان کرد: کشت محصولات آبدوست مانند چغندر، پیاز و برنج ممنوع شده است.

دادستان بروجرد گفت: کمبود آب معضل ملی است اما در سطح شهرستان الگوی کشت رعایت نمی شود و برداشت های بیش از اندازه مشکلاتی را ایجاد کرده است.

محمد رضایی افزود: مشکل کم آبی باید از طریق رسانه ها و فضای مجازی اطلاع رسانی شود و مردم هم باید در مصرف آب صرفه جویی کنند.

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close