اخبار ایران

عارف: دولت، مورد حمایت اصلاح طلبان است اما نقد و پیگیری جدی داریم

روزهای بروجرد- رئیس فراکسیون امید مجلس گفت: ممکن است روزی بخواهیم از رئیس‌جمهور سوال کنیم اما طرح استیضاح و عدم کفایت رئیس‌جمهور به هیچ وجه، در دستور کار فراکسیون امید نبوده است.

به گزارش مهر، محمدرضا عارف رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در نشست خبری با اشاره به طرح «هسته سخت اصلاحات» اظهار داشت: مسلما به استناد قانون اساسی، کشور باید به سمت تحزب برود و راهی جز این نداریم، خوشبختانه مجموعا این مساله جا افتاده است.

وی افزود: برخی جریانات که مقطعی هستند، در انتخابات رای می گیرند اما پاسخگو نیستند، برخی جبهه ها هم که تشکیل می شوند، چنین هستند، زیرا شرایط برای تشکیل احزاب فراگیر وجود ندارد، فعلا موضع جبهه ای را به رسمیت می شناسیم اما جبهه ها باید پاسخگو باشند.

عارف گفت: پس از بررسی فعالیت ها، به طور طبیعی به شورای عالی سیاستگذاری رسیدیم که در دو دوره موفق بوده و البته هر بار، با آسیب شناسی سعی کردیم مشکلات را برطرف کنیم اما نهاد بالادستی این شورا باید چه باشد؟

رئیس فراکسیون امید خاطرنشان کرد: ما مرجعی بالادستی در کنار مدیریت اجرایی لازم داریم که پارلمان اصلاحات در همین زمینه مطرح شده است. آنچه آقای حجاریان گفته، این است که چنین ثباتی باید حفظ شود و هسته ای باثبات تشکیل شود که این پروسه را پیگیری کند، البته در هیچ محفلی، ایده آقای حجاریان تا الان مطرح نشده است.

وی با اشاره به اظهارنظر خبرنگار روزنامه ایران که ذوالنور نماینده مجلس و نهاد مجلس را به دروغ پردازی متهم کرد، گفت: استفاده از این عبارات که مجلس را مرکز دروغ پردازی علیه کشور می‌دانید را قبول ندارم. این عبارات را باید کنار بگذاریم.

عارف تاکید کرد: باید بپذیریم که نمایندگان مجلس به استناد قانون اساسی، حق دارند در همه امور اظهار نظر کنند. متاسفانه آستانه تحمل ما پایین آمده است. نماینده‌ای به جای اینکه صحبت برادرش را نقد کند، می‌گوید اینها سربازان ترامپ هستند. آیا این اخلاق است؟

رئیس فراکسیون امید اضافه کرد: شما در روزنامه‌ای هستید که باید دولت را نمایندگی کنید. نباید به چنین مسائلی بپردازید. اگر هرکدام از نمایندگان صحبتی کردند، ما پاسخ می‌دهیم.

وی گفت: فراکسیون امید فعال است. رویکرد ما آرامش و تاثیرگذاری و به نتیجه رسیدن است. یک راه این است که از تریبون‌ها برای شما تیتر درست کنیم و فردایش به قهرمان تبدیل شویم اما رویکرد دیگر، تاثیرگذاری است.

عارف درباره برخی شائبه ها مبنی بر حمایت فراکسیون امید از طرح عدم کفایت رییس جمهور گفت: موضع ما نسبت به دولت آنقدر واضح و شفاف است که اصلا نیازی به بیانیه و موضع گیری نمی‌بینیم. موضع ما نسبت به دولت، حمایت همراه با نقد مشفقانه است.

رئیس فراکسیون امید تاکید کرد: استیضاح و حتی سوال از رئیس‌جمهور حق مجلس است و بسیار هم خوب است اما هنوز سوال در دستور کار فراکسیون ها قرار نگرفته است. ممکن است که روزی بخواهیم از رئیس‌جمهور سوال کنیم اما طرح استیضاح و عدم کفایت رئیس‌جمهور به هیچ وجه، در دستور کار ما نبوده است.

وی تاکید کرد: نماینده‌ای که مطلبی در این باره گفت، با فراکسیون امید در ارتباط است اما اگر عضو فعال فراکسیون هم باشد، موضع گیری‌هایش فردی است و با موضع‌گیری سازمانی متفاوت خواهد بود.

عارف در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه سازندگی(ارگان مطبوعاتی حزب کارگزاران) که گفت، نظر شما درباره ورود بوروکرات‌های محافظه کار به جریان اصلاحات که اتفاقا برخی شما را هم جزو همین محافظه کاران می‌دانند، چیست اظهار داشت: متاسفانه سردمدار این صحبت‌ها روزنامه شماست، جای دیگر هیچ خبری نیست. ایجاد اختلاف در جریان اصلاحات، هیچ بهره‌ای برای هیچ کسی ندارد. هیچ اصلاح‌طلبی از پشت کوه پایین نیامده است. رفتار و کردار حداقل نسل اولی‌ها، قبل و بعد از انقلاب، کاملا مشخص است.

رئیس فراکسیون امید با اشاره به نامه انتقادآمیز ۱۰۰ نفر از جوانان اصلاح طلب به خاتمی(نقد به شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان) گفت: ما از جوانانی که آن نامه را نوشتند، تشکر می‌کنیم. در بررسی عملکرد شورای عالی اصلاح طلبان، سازوکاری داشتیم. ما معصوم نیستیم اما باید در قالب پروسه اصلاحی جلو برویم. بنابراین نامه ۱۰۰ نفر بسیار خوب بود. البته دیگرانی هم هستند که نظرشان کاملا متفاوت از این ۱۰۰ نفر است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کدامیک از وزارتخانه ها نیازمند تغییر است گفت: آنچه قطعی است، ما تحریک جدی تری در بخش اقتصادی دولت نیاز داریم. در این مسیر، نامه ای را ۲۰۰ نفر از نمایندگان مجلس برای ترمیم تیم اقتصادی دولت، امضا کردند.

عارف گفت: نظر فراکسیون امید این است که روحانی خودش برای افزایش کارایی تیم اقتصادی اقداماتی را انجام دهد. اگر به هر دلیلی ایشان صلاح ندید، مجلس وظیفه خود را انجام خواهد داد. الان چند استیضاح در دست بررسی قرار گرفته است.

رئیس فراکسیون امید در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می شود عارف، حضرتی و علیجانی روی انتصابات شهرداری تهران تاثیرگذار هستند گفت: درباره آقای حضرتی حرفی نمی‌زنم چون به هر حال ایشان هم حزبی شهردار است اما درباره آقای علیجانی، به جد این مساله را تکذیب می‌کنم.

عارف درباره برخی اظهارات که می‌گویند عبدالله نوری جایگزین عارف در شورای عالی خواهد شد گفت: دموکرات ترین سازوکار را شورای عالی دارد.

وی افزود: رئیس شورای عالی توسط خود اعضا انتخاب می‌شود. در دوره اول هم من گفتم اگر جمع بخواهد من رئیس می‌شوم. اینکه از بیرون بگویند رئیس چه کسی باشد، اینطور نیست. پس از رسیدن به اجماع پیرامون اعضای حقوقی شورای عالی، فعالیت های دوره سوم شورا آغاز خواهد شد.

رئیس فراکسیون امید با اشاره به موضع اصلاح طلبان نسبت به دولت گفت: اگر ما از دولت حمایت می کنیم، حمایت برای پاسخگویی مطالبات و برنامه هاست. دولت، مورد حمایت اصلاح طلبان است و ما سهیم هستیم؛ ما مانند اصولگرایان نیستیم که وابستگی‌های آقای احمدی نژاد را انکار کنیم. نقد و پیگیری جدی داریم تا کارایی دولت افزایش پیدا کند.

عارف درباره برخی خبرها مبنی بر تاسیس حزب از سوی وی گفت: پس از انتخابات سال ۹۲ از سوی دوستان این مطالبه مطرح شد و کارگروهی‌هایی هم برای این منظور تشکیل شد و موافقان و مخالفان تاسیس حزب نظراتشان را در این باره ارائه کردند.

عارف افزود: در نهایت با توجه به اینکه بسیاری از دوستان معتقد بودند اگر حزبی از سوی من تشکیل شود، به تضعیف احزاب دیگر می‌انجامد، بنابراین از سوی بنیاد امید ایرانیان و شخص من تاکنون اقدام عملی برای تشکیل حزب صورت نگرفته است.

رئیس فراکسیون امید درباره عدم ورود فراکسیون امید به مسائل و مشکلات اقتصادی علیرغم تشکیل کمیته‌ای برای رفع حصر در روزهای ابتدایی مجلس دهم اظهار کرد: علت تشکیل کمیته رفع حصر در همان ماه های اول مجلس دهم مطالبه مردمی از فراکسیون امید بود. اولویت اصلی ما مسائل اقتصادی است و در همین راستا کمیته اقتصادی با حضور حدود ۹ نفر از نمایندگان و برخی کارشناسان اقتصادی تشکیل شد.

وی تصریح کرد: در این کمیته درباره برون رفت از شرایط اقتصادی کشور بحث و تبادل نظر می‌شود. علاوه بر این، کمیته دیگری در بنیاد امید ایرانیان برای رسیدن به راه حل‌های اقتصادی تشکیل شده است.

عارف با اشاره به طرح پارلمان اصلاحات گفت: نتیجه بر این شد که شورای عالی اصلاح طلبان به شورایی بالادستی نیاز دارد که دربرگیرنده همه طیف های اصلاح‌طلبی در کل کشور باشد. شورای عالی اصلاح‌طلبان چنین جامعیتی را ندارد.

رئیس فراکسیون امید تصریح کرد: اسم این شورا پارلمان اصلاحات است؛ البته ما فعلا به اسم کاری نداریم. مساله اصلی چگونگی شکل گیری این شوراست؛ اینکه با چه سازوکاری یک پارلمان ۲۰۰، ۵۰۰ یا ۱۰۰۰ نفره شکل بگیرد که دربرگیرنده نظرات همه اصلاح‌طلبان باشد.

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close