اخبار ایران

ترکیب کامل هیئت رییسه مجلس/قدرت‌نمایی امیدی‌ها در سال سوم/حاجی‌بابایی منجی لاریجانی شد

روزهای بروجرد- سومین انتخابات هیات رییسه مجلس در حالی برگزار شد که رقابت جدی در این انتخابات بخصوص در مورد ریاست مجلس وجود داشت و نهایتا این انتخابات با قدرت‌نمایی فراکسیون امید در سال سوم و البته ابقاء علی لاریجانی با رای شکننده به اتمام رسید.

به گزارش ایسنا، در جریان انتخابات هیات رییسه مجلس برای سال سوم، رقابت جدی‌تری نسبت به سال‌های گذشته وجود داشت تا جایی که هر سه فراکسیون سیاسی مجلس (امید، مستقلین و ولایی) لیست مستقل ۱۲ نفره برای انتخابات هیات رییسه ارائه داده بودند.

نکته جالب توجه این بود که از یک روز قبل از انتخابات هیات رییسه، صحن مجلس و کمیسیون‌ها به نوعی قرق شد و در حالی که در روزهای عادی فعالیت مجلس، خبرنگاران رسانه‌های تصویری برای پوشش فعالیت کمیسیون‌های تخصصی در جلسات این کمیسیون‌ها حضور می‌یافتند، امکان حضور آنها در این جلسات در روز گذشته (سه‌شنبه) فراهم نشد و به خبرنگاران اعلام شد که هیات رییسه به خاطر در پیش داشتن انتخابات حضور رسانه‌ها در کمیسیون‌ها و بخش‌های داخلی مجلس را ممنوع کرده است؛ موضوعی که به نظر می‌رسد برای جلوگیری از مطلع شدن خبرنگاران از لابی‌های صورت گرفته بود.

جدی‌ترین رقابت اما در این دوره مربوط به انتخاب رییس مجلس بود که هر سه فراکسیون گزینه خود را داشتند اما نهایتا عارف ۱۱۴ رای، حاجی بابایی ۵۴ رای و لاریجانی ۱۰۱ رای از مجموع ۲۱۲ رای اخذ شده را با احتساب سه رای باطله کسب کردند و با توجه به اینکه هیچ کدام حائز نصاب لازم نشده بودند این انتخابات به مرحله دوم کشیده شد.

حمیدرضا حاجی بابایی با توجه به میزان آرای خود نسبت به دو کاندیدای دیگر، اعلام انصراف کرد اما در کمال تعجب و در میان اعتراض بسیاری از نمایندگان، وی پشت تریبون سخنرانی مجلس حاضر شد و اعلام کرد که به نفع علی لاریجانی انصراف داده است.

و بدین شکل بود که در مرحله دوم انتخابات ریاست مجلس، لاریجانی تنها با فاصله ۲۴ رای نسبت به محمدرضا عارف مجددا رییس مجلس شد. در مرحله دوم عارف ۱۲۳ رای، لاریجانی ۱۴۷ رای از مجموع ۲۷۹ رای ماخوذه را با احتساب ۹ رای باطله کسب کردند.

همچنین با وجود اینکه در مورد نواب رییس هر فراکسیون لیست جداگانه‌ای ارائه داده بود، مطهری و پزشکیان که کاندیداهای فراکسیون امید بودند حائز اکثریت آرا شدند و مجددا به عنوان نایب رییس مجلس انتخاب شدند این در حالی است که در روزهای گذشته مباحثی مبنی بر احتمال از دست دادن کرسی نایب رییسی از سوی علی مطهری شنیده می‌شد.

در جریان انتخاب دبیران هیات رییسه نیز از شش دبیر فراکسیون امید توانست دو کاندیدای خود یعنی رحیمی و یوسف‌نژاد را به فهرست قبلی اضافه کند و به این ترتیب رحیمی، یوسف‌نژاد و محمدرضا وکیلی سه نماینده فراکسیون امید از مجموع شش دبیر هیات رییسه انتخاب شدند.

پس از اعلام نتایج آرای انتخاب رییس مجلس، محمدرضا عارف با حضور در جایگاه هیات رییسه انتخاب مجدد وی را تبریک گفت.

او همچنین به سراغ علی مطهری و مسعود پزشکیان رفت و ابقاء آنها در سمت نایب رییسی را به آنها تبریک گفت.

در خلال برگزاری انتخابات هیات رییسه، دو طرح دو فوریتی در دستور کار مجلس قرار گرفت. در جریان بررسی یکی از این طرح‌ها سیدحسین نقوی حسینی که می‌خواست توجه رییس مجلس را به خود جلب کند، خطاب به وی به مزاح گفت: من سمت چپ شما هستم، اینکه شما گاهی هم به چپ توجه کنید بد نیست. شما همیشه به راست توجه می‌کنید.

علی لاریجانی هم به وی گفت:‌ اینکه شما چپ قرار گرفته‌اید عجیب‌تر است.

نادر قاضی‌پور هم در موافقت با یکی از این طرح‌ها، با اشاره به صحبت‌های برخی نمایندگان با رییس مجلس درباره آرای کاندیداهای هیات رییسه، گفت: اجازه دهید رییس به حرف‌های ما گوش دهد، ایشان هنوز حکمش خشک نشده است.

موضوع دیگری که در جریان انتخابات هیات رییسه مورد توجه قرا گرفت، پخش تراکت‌های تبلیغاتی نمایندگانی بود که کاندیدای انتخابات هیات رییسه شده بودند. بعضی از آنها عکس رنگی خود را برای تبلیغ بین نمایندگان پخش می‌کردند.

همچنین مباحثی بین برخی از اعضای فراکسیون مستقلین از جمله جعفرزاده، نعمتی، جلالی و خضری مطرح بود که به نظر می‌رسد این موضوع مربوط به ائتلاف نانوشته فراکسیون مستقلین با فراکسیون ولایی بر سر انتخابات ریاست مجلس در مرحله دوم بود؛ ائتلافی که مجددا توانست لاریجانی را بر کرسی ریاست مجلس ابقاء کند.

ترکیب کامل هیئت رییسه مجلس

در رای‌گیریهای انجام‌شده علی لاریجانی با ۱۴۷ رأی از مجموع ۲۷۹ رأی ماخوذه به‌عنوان رئیس مجلس دهم برای سال سوم انتخاب شد. در این بین محمدرضا عارف با ۱۲۳ رأی موفق به تصدی این پست نشد.

براساس این گزارش مسعود پزشکیان با ۱۵۷ رأی و علی مطهری با ۱۴۳ رأی از مجموع ۲۷۹ رأی به‌عنوان نواب رئیس اول و دوم مجلس دهم در سال سوم انتخاب شدند.
از میان کاندیداهای دبیری هیئت‌رئیسه برای اجلاسیه سوم مجلس دهم و از مجموع ۲۷۸رأی مأخوذه، محمد علی وکیلی با ۱۳۴ رأی، علی‌اصغر یوسف نژاد با ۱۲۹ ر‌أی، امیرحسین قاضی زاده هاشمی با ۱۲۹ رای،علیرضا رحیمی با ۱۰۴ رأی، احمدامیرآبادی فراهانی با ۹۸ و اکبررنجبرزاده با ۹۵ رأی به‌عنوان دبیران هئیت‌رئیسه پارلمان دهم برای سال سوم انتخاب شدند.
همچنین نمایندگان، محمد آشوری تازیانی را با ۸۹ رأی، بهروز نعمتی را با ۹۵ رأی و اسدالله عباسی را با ۹۵ رأی از مجموع ۲۴۱ رأی مأخوذه به‌عنوان ناظران هیئت‌رئیسه مجلس در سال سوم انتخاب کردند.

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close