اخبار بروجرد

تردد آسان در معابر شهری رویای معلولان بروجردی

روزهای بروجرد- مناسب نبودن معابر و استفاده از تجهیزات و امکانات شهری به رویایی دست نیافتنی برای معلولان بروجردی تبدیل شده و در بسیاری از موارد آنها را برای حضور در اجتماع به داشتن همراه مجبورمی کند.

به گزارش ایرنا در شهرستان بروجرد حدود هفت هزار معلول وجود دارد که تعدادی از آنها معلولان جسمی و حرکتی هستند و مجبورند برای تردد در معابر و حضور در اجتماع از ویلچر استفاده کنند.

پستی، بلندی پیاده روها، پله های تسخیرکننده مسیر، نبود آسانسور در برخی اماکن عمومی و ادارات سبب شده تا این افراد برای حضور در اجتماع با مشکلات بسیاری روبرو باشند و در برخی موارد نیز آنها وادار به خانه نشینی می شوند.

با گذراز خیابان ها معلولان و سالخورده هایی را می بینیم که برای گذشتن ازمعابر، رفتن به پارک و مراکز تفریحی و گردشگری و برای انجام امورات روزانه گرفتار شده‌اند.

مناسب سازی معابر و فراهم کردن زمینه برای حضور افراد معلول وسالخورده در واقع فراهم کردن شرایط مناسب برای تردد بهتر و آسان تر آینده خود ما است.

براساس حقوق شهروندی فضای فیزیکی، تجهیزات و امکانات شهری باید به گونه ای باشد که همه مردم اعم از پیر و جوان، زن و مرد و سالم و معلول به بتوانند به طور یکسان از آنها استفاده کنند.

ازحدود چهارسال پیش طرح مناسب سازی معابر بروجرد برای معلولان و سالخوردگان در دستور کار ستاد مناسب سازی شهرستان قرار گرفت ولی تا پایان سال ۹۶ تنها حدود ۴۰ درصد پیشرفت داشت که به نظر می رسد این روند کُند مناسب سازی آنچنان که باید راه را برای تردد آسان این قشر از جامعه مهیا نمی کند و معلولان باید سال های سال در انتظار باشند تا این معابر مناسب سازی شود.

محمدرضا یکی از معلولان بروجردی درگفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بارها گفته شده که معلولیت محدودیت نیست اما وقتی برای تفریح و گردش و یا انجام کارهای روزانه با ویلچر راهی خیابان می شویم، هنوز از خانه دورنشده تصمیم به برگشت به خانه را می گیریم.

وی بیان کرد: معابر و پیاده روها آنگونه که باید برای تردد معلولان مناسب سازی نشده اند گرچه در برخی از خیابان های اصلی شهر مناسب سازی شده اما در بسیاری از خیابان ها به خصوص حاشیه شهر این اقدام در حد کافی صورت نگرفته است.

این معلول بروجردی اضافه کرد: ما معلولان نه تنها برای تردد بلکه برای اشتغال و تحصیل هم با مشکلاتی مواجه هستیم امروزه وقتی از معلولیت اسم برده می شود برخی کارفرمایان چندان رغبتی برای جذب و استخدام ندارند و نگاه به این قشر از جامعه تغییر می کند.

وی اظهار داشت: در بروجرد جمعیت قابل توجهی از معلولان از ولیچر استفاده می کنند اما در برخی از ادارات برای رفتن به طبقات بالا و انجام کارهای اداری حتی آسانسور هم وجود ندارد و ما چاره ای نداریم جز این که برخی از کارها را به دوستان و خانواده محول کنیم.

وی ادامه داد: ما معلولان هم دوست داریم مانند بقیه افراد جامعه درمکان های ورزشی و تفریحی حضورداشته باشیم اما شرایط لازم مهیا نیست.

رئیس اداره بهزیستی بروجرد دراین باره به خبرنگار ایرنا گفت: شورای مناسب سازی فضای شهری ویژه معلولان هرسه ماه یکبار به ریاست فرماندار بروجرد و برخی ادارات مرتبط برگزارمی شود که مصوبات این شورا جهت مناسب سازی فضای شهری قابل اجرا است.

کرم رضا پیردایه افزود: متولی اصلی مناسب سازی شهرویژه معلولان و سالخوردگان شهرداری است که دراین راستا نیز برنامه هایی نیزانجام شد.

وی اظهارداشت: شهرداری در راستای اصلاح پیاده روها خط ویژه عبور نابینایان را اجرا کرده و تاکنون پیاده روهای سطح شهر بروجرد که بازسازی شده اند دارای خط ویژه عبور نابینایان هستند.

رئیس اداره بهزیستی بروجرد بیان کرد: ساختمان های اداری و عمومی که جدید ساخته می شوند در صورتی که الگوی مناسب سازی معلولان را اجرا نکند از سوی شهرداری پایان کار دریافت نخواهند کرد و در این خصوص به سازندگان این ساختمان درابتدای اخذ پروانه ساخت توضیحات لازم داده می شود.

پیردایه اضافه کرد: برای مناسب سازی اماکن تفریحی و پارک ها، پارک فدک بروجرد به عنوان پایلوت مشخص شده که در صورت اجرای مناسب سازی ویژه معلولان دیگر پارک ها و اماکن تفریحی اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه کارهای خوبی برای تردد معلولان درشهرانجام شده است، گفت: هنوز فضای شهری مناسب حضور معلولان نیست و بسیاری از ساختمان های ادارای و عمومی، پارک ها و اماکن تفریحی مناسب حضور این قشر از جامعه نیست.

رئیس اداره بهزیستی بروجرد بیان کرد: تیم بازرسی متشکل از کارشناسان بهزیستی بروجرد ادارات و ارگان های مختلف معابر و مکان های عمومی سطح شهر را بررسی کرده و در صورت امکان اصلاح مشکلاتی که معلولان با آن روبرو هستند را انجام می دهند.

با توجه به مصوبات شورای مناسب سازی فضای فیزیکی شهری برای معلولان و سالخوردگان هنوزمبلمان شهری بروجرد مناسب حضورمعلولان نیست و شهرداری با توجه به مشکلات بسیارمالی اقدامات تاثیرگذاری دراین خصوص انجام نداده است.

معابر عمومی بروجرد درچند نقطه ازپیاده روهای شهرداری خطوط عبورنابینایان است و دیگر معلولان جسمی و حرکتی که با ویلچر عبور می کنند از محل های مناسب عبور محروم هستند و برای حضور در شهر نیاز به کمک دیگران دارند.

معاون خدمات شهری، معاون عمرانی و شهردار بروجرد در راستای اقدامات و برنامه های مناسب سازی شهری شهرداری حاضر به پاسخگویی به خبرنگار ایرنا نشدند.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close