اخبار ایران

انجام سنجش هوش و حذف قطعی آزمون پیشرفت تحصیلی برای متقاضیان مدارس تیزهوشان

روزهای بروجرد- رئیس مرکز استعدادهای درخشان آموزش و پرورش از انجام سنجش هوش و حذف قطعی آزمون پیشرفت تحصیلی برای متقاضیان مدارس تیزهوشان خبر داد.

فاطمه مهاجرانی (رئیس مرکز استعدادهای درخشان آموزش و پرورش) در خصوص آخرین تصمیمات حذف آزمون مدارس سمپاد گفت: یقینا آزمون‌های پیشرفت تحصیلی که صرفا بر رشد تحصیلی دانش‌آموزان تمرکز می‌کرد، حذف خواهد شد. همچنین در مورد اینکه سنجش ما از طریق هوش صورت می‌گیرد نیز  شکی نیست، اما نکته‌ای که من خیلی شفاف نمی‌توانم در مورد آن صحبت کنیم و در حال حاضر در مسیر طراحی آن هستیم، این است که هوش را چگونه باید اندازه‌گیری کنیم؟

وی ادامه داد: در این حوزه مشغول رایزنی با متخصصان هستیم که چطور می‌توان میزان هوش دانش‌آموزان را اندازه‌گیری کرد. همچنین باید این ذهنیت را ایجاد کنیم که نیازی نیست دانش آموزان کلاس بروند و آموزش خاصی بینند و آن چیزی که خداوند در ذات آن‌ها قرار داده، هدف اندازه گیری ما است.

مهاجرانی افزود: برای امسال یقینا این اتفاق نخواهد افتاد، چون چیزی که متخصصین روانشناسی هوش و کودک روی آن تاکید می‌کنند، این است که یک پیوستگی معنادار بین استعداد تحصیلی و هوش وجود دارد. یعنی دانش آموزانی که باهوش هستند، طبیعتا نمرات درسی بهتری دارند.

وی با تاکید براین که امسال آزمونی برگزاری نخواهد شد، گفت: امسال آزمون پیشرفت تحصیلی برگزار نمی‌شود، البته یک سنج هوش خواهیم داشت، ولی این به هیچ عنوان به این معنی نیست که همان آزمون پیشرفت تحصیلی است، اما بخش سوابق تحصیلی مثل سال‌های پیش است. فرض کنید دانش آموزانی که نمرات تحصیلی‌شان ضعیف، خوب یا نیاز به تلاش بیشتر داشته نمی‌توانند در این سنجش شرکت کنند.

مهاجرانی یادآور شد: در سال‌های گذشته به دانش‌آموزان می‌گفتیم؛ برای اینکه در این آزمون شرکت کنید، باید این شرط‌ها را داشته باشید، حالا آن شرط را تغییر نمی‌دهیم، ولی آن آزمون قطعا عوض می‌شود و ما آزمونی نخواهیم داشت، بلکه سنجش هوش داریم.

رئیس مرکز استعدادهای درخشان در پایان اظهار داشت: اگر بتوانیم با افرادی که در حوزه روانشناختی و هوش‌سنجی مذاکره می‌کنیم به یک جمع بندی نهایی برای اندازه گیری هوش برسیم، آن وقت می‌توانیم بگوییم که تا چه اندازه می‌توان از روی نمرات  به میزان هوش افراد پی برد. همچنین اینکه به تهران چقدر ظرفیت تعلق گرفته یا شهرهای دیگر چه اندازه ظرفیت داشته‌اند، دیگر بی‌معنی خواهد بود، زیرا همه این‌ها مربوط به آزمون‌های هوش می‌شود. در واقع معیار سنجش ما هوش خواهد شد نه ظرفیت منطقه و اگر بتوانیم این را پیاده‌سازی کنیم برای کل جامعه اتفاق خوبی خواهد افتاد. در واقع این طرح زمانی قطعی می‌شود که یک ملاک مسجل برای تشخیص میزان هوش پیدا کنیم.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close